Gå til innhold

Hva skal til for å få bra lyd i komponentsettet?

Ranger emnet

Boddiz

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriene ved montering for å få bra lyd i bassen/mellomtonen til et komponentsett?

Det jeg tenker på: vil jeg få optimal lyd ved å ta ut originalhøytaleren (5,25") og bare putte inn ny mid/bass? eller må "kassa"/hullet til elementet modifiseres for å få optimal lyd?

BIL: 318is cupe e36.

Når det gjelder diskantene er det vel ikke særlig mer å tenke på enn å vinkle dem inn mot fører, sant?

EDIT: har ikke kjøpt komp.sett enda, prøver bare å kartlegge hva som skal gjøres.... :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som morbid sier, demp dørene godt og sørg for at elementet sitter godt fast.. har du dem i dasjen er det dasjen du må dempe, men det tror jeg du forsto.. hjelper uansett å dempe dørene.. ta en kjøre tur uten dørtrekk.. det kommer mye støy derfra som da er støy inni i kassa/døra til høytaleren. all lyd også støy er lydsvingninger.. prøv å la høytaleren lage lydsvingningene (så godt det lar seg gjøre) og du for en bedre dynamikk og at døra er mer "død" vil nok gi deg mer bass i frontsettet ditt oxo

Lykke til :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Så da er demping et stikkord.

La oss si at vi har en SQ-skala som går fra 1 - 6.

1: Folk som overhode ikke bryr seg om SQ, vil bare at det skal dunke mest mulig på utsiden av bilen

6: Folk som er fanatisk opptatt av SQ, SQ er livet deres deres mest brukte ord er "lydbildet" og "lydgjengivelse".

På denne skalaen er jeg 4. (håper du skjønner tegninga...) Vil da da ha noe å si om jeg demper døra? Eller for å si det sånn; er det stor forskjell på en dør som er dempet og en som ikke er det?

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg null om dør oppbygningen på bmw..

JA det hjelper dempe selve døra.. stå utafor bilen og kjenn på dørsiden mens du spiller musikk.. hele døra vibrerer. dette blir dempet om du demper døra.. Kassa blir mao stivere og tåler mere trøkk..

Sitter elemetet på døra eller på dørtrekket på BMW??

Sitter det på døra kan du tette mellom døra og dørtrekket, rundt elementet for og få lyden ut igjennom høytaler gitteret og ikke inn i døra... samtidlig får du skilt frem og baksiden av elemetet...

Jeg har ikke gjort det i bilen min og sitter og hører på bassen innne i døra.. jevlig irriterende.. Eneste jg dempet var dør trekkene for og forhindre skrangling og at de flytta seg en del når jeg spillte musik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell på det ja, blir et helt annet trykk og lyd ved demping.

Settet kommer mer til sin rett når lite går til spille. Kan jeg foresten spør hvor mye du tenker å legge i frontsett? evt forsterker til dette?

Da kommer jeg nok til å dempe dørene ja.

Har satt en maksimumsgrense på 2500,- for komp.sett - helst mindre også da :)

- Et sett jeg har kikket på Focal 130v2 "testvinner". Andre forslag? Må kunne spille høyt og være 5,25"!

- Forsterker blir nok Earthquake PH1000W.2 ettersom denne er lik PHD 5000 som jeg antageligvis skal ha til å drive 2x12" Earthquake Subzero med....

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg null om dør oppbygningen på bmw..

JA det hjelper dempe selve døra.. stå utafor bilen og kjenn på dørsiden mens du spiller musikk.. hele døra vibrerer. dette blir dempet om du demper døra.. Kassa blir mao stivere og tåler mere trøkk..

Sitter elemetet på døra eller på dørtrekket på BMW??

Sitter det på døra kan du tette mellom døra og dørtrekket, rundt elementet for og få lyden ut igjennom høytaler gitteret og ikke inn i døra... samtidlig får du skilt frem og baksiden av elemetet...

Jeg har ikke gjort det i bilen min og sitter og hører på bassen innne i døra.. jevlig irriterende.. Eneste jg dempet var dør trekkene for og forhindre skrangling og at de flytta seg en del når jeg spillte musik..

Blir det ikke for lite volum elementet får å jobbe på om jeg tetter igjen da?

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle egentlig ha lagt meg.. men skal lage en liten paint illustrasjon:D

Fett :D

Focal leverer jo bra saker, evt så kan du jo se på dette settet evt Morel Pulse fra morel.no alt etter åssen lyd du er på jakt etter

Hva er forskjell på de to setta du nevner da? Jeg hører på numetal (seether, deftones, disturbed, adema, taproot, breaking benjamin, staind osv) og rap (50 cent, DMX, lil kim, LOX osv) og bittelitt trance (lasgo, djs @ work, dj tiesto osv) om det skulle hjelpe litt....

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drside.jpg

oki.. jeg suuuuger til og tegne:D

Men den plata som høytaleren sitter på i illustrasjonen er som regel perforert med hull for gjennomføring av diverse skrangle mikk inni døra... mulig noen biler har en plast membran der og(min bil hadde ikke det..) har den ikke plast mebran spiller elementet i hele døra alikevel. var det membran der, kan man fjærne den og sette dempe matter der istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Hvilket frontsett du skal kjøpe så vil jeg sterkt annbefale deg å dra til en av de bedre utsalgsstedene for bilstereo i nærheten av deg og spør om du kan høre på litt forskjellige sett! Veldig gjerne med den forsterkeren du skal ha som driver de der og da, hvis de har mulighet til det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. jeg tok å lagde en kasse på mine. som går "utfor" selve dørtrekket så å si. ble myye bedre lyd i min bil da verthfall :) så slapp jeg å stresse med all demping osv og :) men så å si all demping hjelper vell på ? ^^,

edit: bilde

Bilde025.jpg

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider