Gå til innhold

BMW 116i - Noen som har erfaringer?

Ranger emnet

asimon

Anbefalte innlegg

Jeg lurer sterkt på å kjøpe en BMW 116i. Jeg har i alle år vært skeptisk til BMW generelt, men synes denne bilen er så hvass at jeg tror jeg må ha en.

Jeg har lest bare positive omtaler på internett i biltester som er utført av proffe testere, så den er grei. Men jeg vil gjerne ha erfaringer fra de som har hatt bilen en stund.

Hvilke problemer har dere hatt?

Hva bør jeg se etter på en brukt 116i?

Er det noen "gjenganger"-problemer?

Andre spesielle ting?

Setter pris på raskt svar, da jeg nesten ikke kan vente...:smilbmw: :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg å eie eller å ha eid en 1-serie, men kjenner en del folk som gjør det. Ingen av disse er misfornøyde på noen måte, heller tvert om; gode biler å kjøre, ingen feil eller kostbare reparasjoner (skulle bare mangle, er jo ganske nye biler) og greit med motor, selv om det "bare" er 115hk.

Jeg har selv prøvd både 116, 118d og 120. Bilen passer igrunn bra til alle disse motorene, men tror selv jeg ville ha valgt 118d, mest ut ifra at denne er rimeligst i drift. Dette blir jo helt individuelt, og avhenger bl.a. av tykkelsen på lommeboka og om han liker bensin- eller dieselmotorer.

Kan anbefale deg å høre innom http://www.bimmers.no - er nok flere der enn her med erfaringer og kunnskap om evt. feil/mangler på 1-serien :)

[o] '12 BMW 520dAT M-sport

[x] '09 BMW 520dAT M-sport

[x] '07 Mercedes Benz CLS 320 CDI "AMG 63"

[x] '07 BMW 525iA M-Tech

[x] '02 BMW 520iA AC Schnitzer +++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi har 116i. Den er meget tight og fin å kjøre (gode kjøreegenskaper), fin vektfordeling osv, men dette er jo kjent BMW-skryt. Motoren er frisk til å være minste alternativ, men 118d overnevnte sier er vel det greieste valget. 120d går som et uvær da. Eneste negative er at vinduet bak er så lite man ikke ser noe når man rygger. Alle vinduene er egentlig små.

Ellers har vi ikke opplevd noe feil på 20 000 enda. Bakhjulstrekk er jo fint til en forandring i "golf-klassen". Det er forsåvidt nye biler, som ikke har hatt no særlig med barnefeil.. tror ikke du trenger å frykte noe på disse bilene.

Saab 9-5 2.0T

[x]BMW 325i M-tech II '88 /// Delphin-metallic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt en BMW 116i, som er helt strøken og ser ut som ny.

Jeg er meget fornøyd, og jeg er ikke i tvil om at det er et bedre valg enn både A3 og Golf :win

Gratulerer med ny bil da :)

Har selv 1-serie og er veldig fornøyd :hondakick

Noen bilder?

2003 VW Caddy 1.9TDI

Min 2008 Yamaha YZF R6

x 2005 BMW 118D - x 1999 VW Golf IV GTI 1.8T

x 2000 Audi A3 1.6 - x 1989 VW Golf II 1.8 GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Har en 116 og eid en tideligere. Dette er en knall bil! Bilen er alt for treg, men det lønner seg i lengden m.h.t fartsbøter:P

Meget lite feil, utrolig god å kjøre. nesten som en 5-serie. og masse kvalitetsfølelse! Jeg er i alle fall utrolig fornøyd med min :)

08 BMW 120d M-sport Alpinweiss med ALT

x - 07 BMW 116 M-sport - alt utst.

x - 08 Opel Corsa GSi 210hk (chip)

x - 06 BMW 116 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Nå har jeg bare hatt BMWen min i underkant av et døgn, men kanskje det kan være litt verdi i min lille erfaring nettopp siden jeg er så grønn.

Dette er min første bakhjulsdrevne bil, og også første gang jeg har piggfrie vinterdekk. Føret i Oslo-området er litt utfordrende nå, jeg har et par ganske bratte bakker rundt der jeg bor, og da jeg dro hjemmefra med min gamle (forhjulsdrevne) bil i går morges spant det som bare satan. Med BMWen: Så langt ingen problemer - til tross for at jeg er helt urutinert. Sladdet litt ut fra en bensinstasjon, men det var litt meningen også... :)

Konklusjonen er vel at jeg for det første må glemme alle myter jeg har blitt fôret med i alle år om bakhjulsdrevne biler generelt/BMW spesielt som vinterbil, og for det andre at antispinn- og stabilitetssystemene er fantastiske.

Endret av janelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider