Gå til innhold

Spm om batteri

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt batteri til merca og jeg lurer på og kjøpe et odyssey batteri elller et kinetic men jeg blir litt bekymret når jeg ser hvor lite amper de er i forhold til starstrøm amper.

Det kommer litt bilstereo i denne bilen etterhvert så jeg vil gjerne kjøpe batteriet nå som det går mot vinteren og mitt synger på siste verset.

Er f.eks et hankok batteri på 80A med atskillig mindre startstrøm enn en odyssey batteri til samme prisen bedre?

Man kan jo ikke bare ha mye startstrøm men man må vel også ha nok strøm til og "drive" bilen også?

Håper noen skjønner hva jeg mener her og kan gi meg en solid innføring i startstrøm kontra drifsstrøm på bil.....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp det største batteriet som går i battkassa. se til att pluss å minuskablene er dimensjoner/pensjonert? ..er du usikker skift dæm kabla til en dimm større(kan ikke bli for store nei)....lastebilkabelsko ja! skift batteri, se hva bilen ladder med ett voltmeter; er det bare 12,6 volt kan du ikke fylle det. skift regulator i dynamo; til (påstempla 15 v) dæm gir ca 14,7 volt, så ska du se att det er strøm til både det en å det andre..... å bedre lys å lavere forbruk,ja det like vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det som en tommelfinger regel at det er dynamoen som skal levere strøm mens bilen sviver, dvs. 60-90amp avhengig av bil med utstyr er vanlig.

Så lenge du ikke står å spiller musikk mye mens motoren er stoppet, er det i aller fleste fall lurest å prioritere startstrøm på batteriet og heller en strømsterk dynamo..

Oversteer is the best, cause you don't see the tree that kills you.

Volvo 745 TIC familiecontainer'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider