Gå til innhold

Hjelp! Temperaturmåleren lever sin egen verden!

Ranger emnet


Glofygirl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har litt problemer med temperaturen i bilen min... Det e ein 91 mod 1.8L. Når eg starte opp bilen uansett om motoren er kald eller varm så stiger temeraturmåleren opp til 110 grader eller høyere og det røde lyset blinker som bare f.... Har prøvd å skifte termostat men det nytta heller ikkje... Kan det være vannpumpa sjøl elle e det noe så alvorlig som at toppakningen har røki? Trenger seriøst hjelp med dette...

 

Tusen takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere vannpumpa. Brukar motoren vatn, eller lek den vatn eller olje?

Kjennes det ut som om motoren blir frykteleg varm? Luktar det svidd o.l.?

 

Dersom ikkje, så kan det vere temperaturmålaren i kjølevatnet som er defekt. Enkel og billig fiks...

 

Trur vannpumpa er slik at dersom den er defekt, så skal den lekke vatn ut gjennom akslingen. Og dersom toppakningen er defekt, så vil det minke enten vatn, olje, eller begge deler. Eller olje i vatn/vatn i oljen.

 

Har du forresten sjekka oljenivå og kjølevatn i det siste? Dersom det er lite vatn på motoren kan du også få slike utslag på temp. målaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt så har eg jo nettopp skifta termostaten i vannpumpa og da måtte eg jo tømme heile systemet for vann... Fylte på etterpå med både vann og kjølevæske men ingen forskjell. Bilen var slik før eg skifta termostaten og. Har skjekka om an lekker vann eller olje men finner ingen ting... Kan ikkje finne noe svette verken rundt blokka eller toppdekselet... Ikkje bruker den vann heller... arg, blir gal av den blinkinga. Vurderer å bare fjerne pæra i klokka men noe sier meg at eg bør liksom ikkje gjør det heller.... Noen som har sjøl hatt dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut frå at du tok ein titt på vannpumpa når du demonterte alt likevel. Dersom reima er på plass, og det ikkje var noko fysisk defekt med vannpumpa ellers, så er den nok i orden.

 

Bilen fungerer fint ellers?

 

Eg ville fått tak i ein ny givar til temperatur-instrumentet i bilen. Ta deg ein tur innom ein vw-forhandlar, så kan dei få tak i delen, og vise deg kvar den står på motoren. Eller så kan du alternativt ta ut, og måle den du har.

 

Dersom du tek den av, og har den i ei panne med vatn, så skal du kunne måle endring i motstanden gjennom følaren når temperaturen stig i vatnet. Veit ikkje om den blir større eller mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stiger te værs me ein gong eg drar om tenninga... Meinte eg hadde klart å lufte ut når eg fulte på vann igjen ja. Fulgte nå haynes boka te punkt og prikke... Men det med giver kan jo og være problemet da. Vannpumpa såg fin ut den, einaste det e kast i hjulet der reima sitter men det sitter så det skal så kan ikkje sjå at det skal være grunnen. Men ny giver ja. Får vente på lønn då. Ka koste det da sånn ca?

 

Trur dåkke eg kan fortsette å kjøre bilen sjøl om deg oppføre seg sånn? An går jo akkuratt som an ska og koker ikkje over osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med lufting å gjøre. Du kan se min tråd om mine problemer der.

Tempmåler deler krets med Bensinmåler, er den ok? Hvis ja så kan du slå deg til ro med at spenningsregulatoren er OK. Men det kan fortsatt være noen tørrloddinger bak på kretskortet til instrumentpanelet.

 

Min bil har ikke automatiske kjørelys (importbil), når jeg slår på bilen uten å slå på lysene er tempmåleren min død, når jeg slår på lyset så spretter den rett på 70 grader... Når det er vått i lufta fungerer den normalt. Personlig har jeg bare gitt opp.

Det du kan gjøre er å stikke til en VAG forhanler, ta en diagnose på bilen for å se at hjernen registerer riktig temperatur ( de har seperate følere ), dersom de gjør det så får bilen riktig blanding og da er det ikke stårt å bry seg om.

 

-Bjørn

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle speedometeret så sto originalt i bilen fungerte verken bensinmåler eller temperaturmåler. Så kjøpte eg et annet med turteller men der fungerte iallefall temp og bensin måler. Men så plutselig begynte temperaturmåleren å skape seg, mens bensinmåleren fortsatt fungerer som den skal. Så eg trur kje det har noe med den felles saken du snaka om.... Men eg får vel ta meg ein tur på Møllers og hørre om de kan sjekke det. Off, hater å legge igjen penger på verksteder når eg heller vil fikse det sjøl...

 

Hvis eg bara skal slå meg til ro så tar eg ut av det lyset som drive meg til vannvidd! Men kom o på ein ting... Dagen eg kjøpte bilen så sto den litt lenge på tomgang og dermed kokte den over... Lurer på om den hadde lite vann men det e derfor eg helst vil ha temp.måleren til å fungere for å kunne holde et øye med temp. itilfelle den bestemmer seg for å koke igjen... Va o derfor eg skifta termostaten for eg trudde ikje den fungerte ogh dermed kobla ikkje vifta seg inn... Kanskje dette hjelpe noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår