henrikfr Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 Jeg lurer på hvor mye større kasse du må ha når du har 2 subber istedet for 1 har ikke funnet noen om dette noe sted (har kanskje ikke leita så godt men) eks. hvis en sub trenger kasse på 36 liter så må man vel ikke ha 72 liters kasse på 2 subber? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vakuum Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 Jeg har ikke så mye peil på sub kasser.. men jeg ville lagd en skillevegg mellom elementene sånn at den ene kassen ble "2" kasser i et. værtfall så jeg skal ha det hvis jeg skal ha 2 basser bak.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 du skal vel i realiteten ha dobbelt så stor kasse da ja. men det er jo veldig vanlig å bygge kassa med 2 subber i avskilte kammer.. (22 mdf i midten) har hørt at da "bruker" de ikke opp lufta til hverandre eller noe sånt, korriger meg hvis det er feil!! Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vakuum Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 De vil jo skape trykk for hverandre hvis de er i samme rom.. Tror det kan skape problemer for elementet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrikfr Skrevet August 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 Hørtes riktig ut å dele opp i 2 rom takk for tipset;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 husk å bygge i helst 22 mdf og det lønner seg nok å bruke dobbel front hvis du har noen elementer med litt kraft i!! Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 har absolutt ingen verdens ting å si om du velger å ha to høyttalere i samme kammer,så lenge de spiller akkurat det samme signalet.. og da må du ha dobbelt volum ja.. 22mm MDF plate skulle være mer enn tilstrekkelig for en 72 liters kasse. (selv bruker jeg stort sett bare vanlig 22mm vannfast sponplate når jeg bygger kasser..har aldri klart å høre forskjell på spon og MDF).. men husk å sette inn kryss-stag hvis du bygger bare ett kammer... (gjerne ellers også..stiv kasse er "bare" positivt) :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 greit med adskilte kamre om du vil ha en "stereo"-sub.. altså at høyre kanal driver en sub og venstre kanal en annen.. ikke at det pleier å ha så mye å si for lyden ved å ha tokanals sub, men likevel :) Skal du ikke adskille elementene, så bør du koble de enten i paralell eller serie på samme utgang på en forsterker som klarer brasene.. :) Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 Originally posted by Wibla greit med adskilte kamre om du vil ha en "stereo"-sub.. altså at høyre kanal driver en sub og venstre kanal en annen.. ikke at det pleier å ha så mye å si for lyden ved å ha tokanals sub, men likevel :) Skal du ikke adskille elementene, så bør du koble de enten i paralell eller serie på samme utgang på en forsterker som klarer brasene.. :) jepp :) Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lany Skrevet August 30, 2003 Rapporter Share Skrevet August 30, 2003 de signalene som er lavest, altså de som skal gå til sub er i mono. øret kan ikke bestemme retningen på lyd fra ca200hz og nedover. ser ikke grunnen til å ha stero sub. (kilde dvd&hjemmekino, regner med at det er samme for bil) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moj0^ Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Her var det mange DUMME svar du har fått må jeg si. Det at du skal ha adskilte kam're er BARE tull. Det vil gjøre at basserne dine vil slå ugjevnt og IKKE i takt med hverandre. Hvis et element trenger 36 liter, kan du gange med 2 og trekke fra 10. Da vil du få den mest optimale lyden. Gjelder dette 10" eller 12"? Er det 10" BURDE du ha åpen kasse med bassrefleks på 3-4". Gjelder dette 12" MÅ du ha en lukekt kasse, da vil elementene lage et trykk i kassen som vil få elementene til å slå raskere, og dypere. Hvis du trenger mer hjelp av en som kan hva han snakker om kan du kontakte meg. -Moj0^- Siter Steinar Bjerke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lany Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 er enig med deg at det er ingen hensikt med å dele opp kassa i to kamme, når elementene er av samme type/model, men hvis du skiller de av (en sub i hvert kammer) vil de ikke spille "ugjevnt og IKKE i takt med hverandre" så lenge de får samme signalet (kobler de sammen) 10" /12" bassrefleks eller ikke, må ikke ha lukket kasse på 12" kommer jo ann på hvor lavt du vil den skal spille. følger som oftes med spek. på elementene hvor det står hvordan hz de spiller på med forskjellige volum og med eller uten bassrefleks.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet September 26, 2003 Rapporter Share Skrevet September 26, 2003 Jeg har godt til innkjøp av 2 x 12" Sony Pentagon elementer. Disse skal bygges i en TETT kasse av ordentlig sponplater. Det er en mono forsterker som skal dra disse to elementene. Det er måten jeg velger og ville valgt, selvom jeg ikke er noen guru på bilstereo. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Moj0^ Her var det mange DUMME svar du har fått må jeg si. Det at du skal ha adskilte kam're er BARE tull. Det vil gjøre at basserne dine vil slå ugjevnt og IKKE i takt med hverandre. Hvis et element trenger 36 liter, kan du gange med 2 og trekke fra 10. Da vil du få den mest optimale lyden. Gjelder dette 10" eller 12"? Er det 10" BURDE du ha åpen kasse med bassrefleks på 3-4". Gjelder dette 12" MÅ du ha en lukekt kasse, da vil elementene lage et trykk i kassen som vil få elementene til å slå raskere, og dypere. Hvis du trenger mer hjelp av en som kan hva han snakker om kan du kontakte meg. -Moj0^- "Dom som säger att nån är dumma... Dom är dumma dom." Er det et svenskt ordtak som sier... Av alle svar her, kan man i hvertall si at bare ditt var helt upassende. Kjører du et mono signal på en dobbel kasse, uansett om elementene er koblet i serie eller parallell, vil elementene spille i takt. Det gjelder uansett om du velger to separate kamre, eller ett stort. Det regnestykket ditt "gange med to og trekke fra 10"... Mulig det stemmer på et element du har hatt. Men det er ingen regel. Normalt er det den dobbelte størrelsen som gjelder. Hvor i alle dager har du fått det fra? Det med at 12" MÅ ha en lukket kasse...??? Og 10" MÅ ha en portet med slik og slik port...??? Alle elementer er konstruert forskjellig, og man holder seg til det produsenten anbefaler. Flesteparten kan brukes både i lukket og portet kasse. Noen er bare åpen baffel, andre kan være bare portet eller lukket. Sjekk dataene på det aktuelle elementet, og hold deg til det. Om du er så sikker på at kan så veldig mye, BØR du forklare deg bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 i de fleste programmer til utregning av bass kasser så kan du velge hvor mange elemnter du skal ha i kassa. Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg