mfafa Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Wibla Skal du ikke adskille elementene, så bør du koble de enten i paralell eller serie på samme utgang på en forsterker som klarer brasene.. :) imstupid seriekoble elementer?! sombrero alacocaina :???: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Ække no feil i å seriekoble elementer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Moj0^ Her var det mange DUMME svar du har fått må jeg si. Det at du skal ha adskilte kam're er BARE tull. Det vil gjøre at basserne dine vil slå ugjevnt og IKKE i takt med hverandre. Hvis et element trenger 36 liter, kan du gange med 2 og trekke fra 10. Da vil du få den mest optimale lyden. Gjelder dette 10" eller 12"? Er det 10" BURDE du ha åpen kasse med bassrefleks på 3-4". Gjelder dette 12" MÅ du ha en lukekt kasse, da vil elementene lage et trykk i kassen som vil få elementene til å slå raskere, og dypere. Hvis du trenger mer hjelp av en som kan hva han snakker om kan du kontakte meg. -Moj0^- Hei din tullebukk! :cocain: Hvorfor vil basserne slå ujevnt da? Elementene er selvfølgelig identiske. De slår da helt likt når man tilfører samme musikksignal. Og du og de tommelreglene dine altså! Virker helt hinsides at du påstår man får "den optimale lyden" ved å gange volumet med to og trekke fra 10 når man bruker 2 elementer. Og du insinuerer at et 10" element ikke vil fungere bra i trykkammer, noe som er helt feil. Denne generaliseringen din er livsfarlig! Og forresten; grunnen til at man lager adskilte kammeret når man bruker 2 elementer er for å få dypere bass. Du vil se i hvilket som helst kassedesignerprogram (f.eks. WinISD) at når man har 2 like elementer og putter de i samme kasse vil de ikke spille så dypt som når man kun bruker ETT av elementene. Derfor, lag to adskilte kammere, så får du både i pose og sekk. IMHO! Mvh Harald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by mfafa Og forresten; grunnen til at man lager adskilte kammeret når man bruker 2 elementer er for å få dypere bass. Du vil se i hvilket som helst kassedesignerprogram (f.eks. WinISD) at når man har 2 like elementer og putter de i samme kasse vil de ikke spille så dypt som når man kun bruker ETT av elementene. Derfor, lag to adskilte kammere, så får du både i pose og sekk. IMHO! Mvh Harald Meningen her var vel å enten ha 2kammer på f.eks. 35liter, eller 1 kammer på 70liter. Og da vil de spille like dypt/høyt i begge tilfellene. Ellers så er jeg helt enig i det andre du sier... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZombiE Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Skal man være pirkete og nøye, som man bør være når man bygger anlegg, er adskilte ellementer best! En hver elektrokomponent har forskjellig tolleranse, selv om dette er marginalt i de fleste tilfeller... Da spiller elementene litt forskjellig og vil da stjele luft/lyd fra hverandre... Men det hjelper lite om man har to kamre hvis disse ikke er 100% like, dermed vil elementene til en hver tid få det trykket de trenger... Portet eller lukket kasse er en smaksak, selv om ett element spiller høyere og bedre i en type kasse, kan lydbildet være mer riktig i en annen type kasse... MEN, kasseforslagene fra produsenten er enklest, da spiller elemententet ganske bra... Eneste måten og finne en kasse som passer for ditt element i din bil er å prøve ut... Selv om en kasse låt bra i en bil trenger den ikke å låte likt i en annen bil... Den gamle kassen min spillte høyt, innen ett frekvensområde, og ikke spesielt pent i min bil, den ble satt i en combo av den nye eieren og låt mye penere, og minst like høyt. Dette var en kasse som var anbefalt fra produsent, men i min bil ble bagasjerommet for lite og tett så elementene fikk ikke den luften de trengte... Det skal ikke være lett og bygge anlegg ;) Og diskusjonene vil pågå for evig tid... Siter "Gott schuf Adam, und Adam den Opel" -79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS! -00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS! -79 Opel Kadett C City 1,2N -95 Opel Vectra 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Oktober 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Veldig fornuftig sagt ZombiE. :) Godt å se noen som klarer å være skikkelig saklig og fornuftig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrikfr Skrevet Oktober 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2003 Takk for mange tips men det blei bare en 10" i portet kasse, ble låtende helt greit til mitt bruk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg