Gå til innhold

Spesialverktøy ved bytte av foringer?

Ranger emnet


Belia

Anbefalte innlegg

du må ha bukker å sette bilen på når den står med suta/rumpa i været ja.

 

Når du skal bytte selve fôringene, MÅ du ha presse... det er ingen bønn. Jeg måtte opp i 8 tonns press på enkelte fôringer for å få de ut.

 

anbefaler deg å ta fronten og rumpa hver for seg. Absolutt mest jobb med rompa..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha bukker å sette bilen på når den står med suta/rumpa i været ja.

 

Når du skal bytte selve fôringene, MÅ du ha presse... det er ingen bønn. Jeg måtte opp i 8 tonns press på enkelte fôringer for å få de ut.

 

anbefaler deg å ta fronten og rumpa hver for seg. Absolutt mest jobb med rompa..

 

 

Skal starte m fronten.

Hvilken presse bør jeg bruke? Er det noe jeg kan kjøpe noe steds, eller koster det skjorta?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal starte m fronten.

Hvilken presse bør jeg bruke? Er det noe jeg kan kjøpe noe steds, eller koster det skjorta?

 

tja, siden du bor i oslo er det ikke vanskelig.

Torshov Bilrekvisita selger 10-tonns presser til 2 lapper, komplette i deler.. bare å skru sammen.

 

Dog, 2000 er mye om du bare skal bruke det EN gang...så hør med bekjente. Men det er mye enklere å ha presse selv, men det koster litt med en gang kan man si..:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, siden du bor i oslo er det ikke vanskelig.

Torshov Bilrekvisita selger 10-tonns presser til 2 lapper, komplette i deler.. bare å skru sammen.

 

Dog, 2000 er mye om du bare skal bruke det EN gang...så hør med bekjente. Men det er mye enklere å ha presse selv, men det koster litt med en gang kan man si..:)

 

Det var vel relativt dyrt.

Hva koster det i arbeid å få byttet dette ?

Tenkte å gå for noen hardere foringer.

Hva er forresten normal levetid på original foringer?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel relativt dyrt.

Hva koster det i arbeid å få byttet dette ?

Tenkte å gå for noen hardere foringer.

Hva er forresten normal levetid på original foringer?

 

ville ikke anbefale deg å sette på stivere fòringer, hele bilen rister i filler. Alt av skruer og deksler løsner og begynner å knirke og lage lyder, og du tjener faktisk ikke så mye på å gjøre det. Det er bedre å eventuelt legge noen kroner i skikkelige dekk og gode 17-18" felger+ stivere/gode dempere, eventuelt senking.

 

hadde polyuritanfòringer vært så gromt som folk skal ha det til, så hadde biler orginalt vært montert med dette. Selv nye bmw m3'er eller m5'ere har ikke polyuritanfòringer, noe som burde være en tankevekker til samtilige tunere, og av oss volvo-folk.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke anbefale deg å sette på stivere fòringer, hele bilen rister i filler. Alt av skruer og deksler løsner og begynner å knirke og lage lyder, og du tjener faktisk ikke så mye på å gjøre det. Det er bedre å eventuelt legge noen kroner i skikkelige dekk og gode 17-18" felger+ stivere/gode dempere, eventuelt senking.

 

hadde polyuritanfòringer vært så gromt som folk skal ha det til, så hadde biler orginalt vært montert med dette. Selv nye bmw m3'er eller m5'ere har ikke polyuritanfòringer, noe som burde være en tankevekker til samtilige tunere, og av oss volvo-folk.

 

Hmm..

Dette gav meg noe og tenke på...

Dette er faktisk en familiebil, så kanskje jeg burde gå for original-foringer.

Høres ellers ut som en verkstedjobb dette.

Noen som tør antyde ca kostnad for å bytte rundt hele bilen, ev bare framme?

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ille med poly foringer? Hvis det er så ille som du sier, hvorfor vil alle ha det da om jeg tør spørre?:)

 

Fordi gutta på baneracing bruker det, enkelt og greit.. og hvem vil ikke ha en "racerbil" i gateform på sin egen bil?

Det man glemmer, er at bilene som faktisk bruker detta til noe vettu, ikke har noe komplisert dashbord eller myke plysj-seter med oppvarming. I en racingrigga bil er det særdeles få løse deler inne i cupèen som kan begynne å knirke etz.

Dessuten overføres Vesentlig mer vibarasjoner fra dekkmønster etz inn i karosseriet, og tærer på karosseriet.

Joda, kult å ha polyfòringer når hele bilen knirker i hver sving:)

 

 

 

Til trådstarter ville jeg vurdert eventuelt bytte av samtlige fòringer til std.... jeg gjorde det med min 740 etter 320 000km, og den ble som ny etterpå. Mye tightere, og setter seg på en helt annen måte i svingene. Kjøre-egenskapene blir liksom "nye" igjen.... noe som er litt av vitsen da, hehe;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter ville jeg vurdert eventuelt bytte av samtlige fòringer til std.... jeg gjorde det med min 740 etter 320 000km, og den ble som ny etterpå. Mye tightere, og setter seg på en helt annen måte i svingene. Kjøre-egenskapene blir liksom "nye" igjen.... noe som er litt av vitsen da, hehe;)

 

Ok. Det høres fornuftig ut. Da blir det nok standard-foringer.

 

Er det noen som er lettere å bytte enn andre (uten presse)?

Hvilke bør jeg ta først?

(Bilen slår noe forferdelig på fortauskanter/dumper)

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det høres fornuftig ut. Da blir det nok standard-foringer.

 

Er det noen som er lettere å bytte enn andre (uten presse)?

Hvilke bør jeg ta først?

(Bilen slår noe forferdelig på fortauskanter/dumper)

 

Slitasjen kommer helt ann på hvordan bilen har blitt kjørt, så det er vanskelig å si egentlig.

 

Dog, samtlige fòringer i forstillinga må det brukes presse på... unnatt på ETT sted, der Caster og bære-armen møtes. Der er det bolt.

 

Dog, bærekuler og endeledd/styrestag er alltid bra og skifte.

 

Jeg hadde faktisk en "slå"-lyd i bilen min her for et par uker siden , og jeg har helt ny forstilling. Fannt ut at skruen på toppen av demperen hadde løsna, så demperen gikk opp og ned inni fjærbeinet. Stramma til skikkelig, så ble lyden borte :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår