850 2,0LT Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 I går hadde jeg den kjedeligste opplevelsen med min 850.. Jeg hadde parkert hjemme og skulle bare snu bilen da det raklet i motorrommet.... Åpnet panseret og la merke til en liten deformasjon på venstre side, på dekselet hvor kam rema sitter.... Og det viser seg da at strammingshjulet har skrudd seg av og gått gjennom dekselet. Det ser ut til at det er et lager på hjulet som har gått i stykker. Er det noen som har erfart noe lignende? Bilen er en 850 2,0LT fra 1996. Den har gått 169000 og hadde kamremsbytte på 117000 Mandagen vil vise hvor mye som er ødelagt.....både jeg og lommeboka mi kommer til å ha det vondt i lang tid fremover :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Hvis det er strammehjulet til kammen du mener så har du et case... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 det er nettopp strammehjulet ja.... Hørt om dette før på 850? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Jeg vet ikke om det er påkrevet å bytte strammehjulet sammen med kamreima, men det kan vel være lurt... Eller så hender det at mekanikeren glemmer å skru til skruene som fester strammemekanismen. Det hendte meg sist jeg byttet reim. Mekanikeren ringte meg dagen etter og ba meg komme opp så han fikk sjekket. Han hadde en lei følelse av å ha glemt det. Det kan være det som har skjedd hos deg. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Det kan bli en spennende diskusjon med verkstedet som bytta rema ved 117000 Det var der jeg kjøpte bilen også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Denes Racing Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Når du bytter regrem på volvo så er ikke strammehjulet med i satsen... Vi kjenner bare på hjulet om det går ujevnt eller om det er bra... Er det bra så lar vi det sitte, er det dårlig så bytter vi det... Er ikke som med volkswagen og slikt, der strammehjul følger med i pakken. Siter ( ) 1994 Volvo 850 T5 - Prosjekttråd kommer. ( ) 1990 Ford Sierra dohc ( ) 2001 Motorhispania Furia (til salgs!!! S.B.O 5000) (X) 1990 Kawa KX 125 (X) 1998 Suzuki TSX (X) 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortiz Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Jeg vet ikke om det er påkrevet å bytte strammehjulet sammen med kamreima, men det kan vel være lurt... Eller så hender det at mekanikeren glemmer å skru til skruene som fester strammemekanismen. Det hendte meg sist jeg byttet reim. Mekanikeren ringte meg dagen etter og ba meg komme opp så han fikk sjekket. Han hadde en lei følelse av å ha glemt det. Det kan være det som har skjedd hos deg. Godt mekanikern din hadde vett nok til å si fra da.... Siter 95 Volvo 855 81 Porsche 911SC 75-Bmw 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Godt mekanikern din hadde vett nok til å si fra da.... Det er ikke uten grunn at han er min hoffmekaniker :) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Da er bilen hentet. Og det er løpehjulet som er gått.... Jeg får beskjed i løpet av dagen om det er skjedd noe med ventiler osv.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Hvis du leverer inn bilen for diagnostisering og konsekvensutredning på samme sted som utførte kamreimbyttet så er muligheten ganske liten for at de vil "finne ut" at feilen skyldes slurv fra verkstedets side. Jeg ser for meg at de vil konkludere med materialtretthet uansett hvor slurvete de måtte ha vært under reimbyttet. Kun de beste ringer kunden og erkjenner feil (ref hoffmekanikeren min). Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 har innsett det ja.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skripis Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Er jo noen kilometer siden kamremsbytte også...tror du kan forberede deg på å dekke alt selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Da har jeg fått beskjed over hva som skal byttes: 10 ventiler var stuka....eksosventilene rem vannpumpe løpehjul kostnadsoverslaget får jeg i morgen....gleder meg....:( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Denes Racing Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 10 ventiler : Ventilene koster sikkert rundt 50-250kr stk... Jobben : 850 er ingen lett bil å overhale topp på, kanskje 10 arbeidstimer på det... (maks) Vannpumpe, regrem og løpehjul, ca 1500-2000kr... Jobb på å bytte de delene ca2-4 timer... Så slutt prisen avhenger ganske mye av hva verkstedet tar i timen.. Jeg jobber på ett volvo merkeverksted som tar i overkant av 930kr i timen. Siter ( ) 1994 Volvo 850 T5 - Prosjekttråd kommer. ( ) 1990 Ford Sierra dohc ( ) 2001 Motorhispania Furia (til salgs!!! S.B.O 5000) (X) 1990 Kawa KX 125 (X) 1998 Suzuki TSX (X) 1987 Suzuki TSX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
850 2,0LT Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Takker så mye for oversikten :) Mekanikeren jeg snakka med i dag ville ikke anslå hvor mye det ca kom på... Verkstedet tar ca 600 mva i timen så da vet jeg ca hva jeg kan vente meg. Det viktigste er å få doningen på veien igjen. Kan ikke ha 850'en stående på verkstedet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.