Gå til innhold

Tungstartet Ford Econoline, tips til hva som kan gjøres?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kjøpt glødeplugger på Ebay.com var en del å spare, men det er jo best å gjøre slik handel før kulda setter inn

Vær obs på at erfarne Ford-folk anbefaler på det sterkeste å bruke BERU glødeplugger som er de samme som Ford sine originale Motorcraft glødeplugger. Det står mye om folk som har opplevd avbrente tupper som har havnet ned i syliderene ved bruk av andre merker. Lest endel om dette på http://www.fordtrucks.com og http://www.dieselstop.com Har ingen erfaringer med dette selv men kommer til å holde meg til beru/motorcraft

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble dieselfilter skiftet, men den nektet fortsatt å starte..

Åpnet motordekselet og pappa kom til å tenke på luftfilteret, om jeg hadde sjekket det... Det hadde jeg ikke gjort, siden bilen har stått stort sett siden i høst.

Jeg fikk latterkrampe da vi åpnet luftfilterboksen. Der var det jo 100 fluer, 30 fuglereir og bare drit og møkk.. Værste jeg har sett noen gang. Sikkert ikke blitt skiftet siden bilen var ny. Her kommer et sjokk-bilde:

IMG_0168.jpg

Det trengs i allefall et nytt filter :P Har dette noe for bilen å si nå? Kan noe mer være ødelagt? Er ikke rart eieren synes den brukte litt mye drivstoff.

Det jeg tror er gløde-relèet er avbildet under, tok jeg rett da?

Det er en rar tikkelyd i det, vil det si at det slår inn da, og at pluggene gløder? Jeg tror det er en ulyd og at det er noe galt med det.

IMG_0165.jpg

Den svarte boksen med ledningene koblet til.

Noe sier meg at tidligere eiere ikke har brydd seg noe om vedlikehold og vask av motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror er gløde-relèet er avbildet under, tok jeg rett da?

Det er en rar tikkelyd i det, vil det si at det slår inn da, og at pluggene gløder? Jeg tror det er en ulyd og at det er noe galt med det.

Den sorte "boksen" du refererer til er gløderelè. Når du setter på tenning så skal du høre et klikk og når "wait to start" lampa slukker så skal det begyne å tikke.

Begynner det å tikke har du en glødekontroller som virker! Neste du kan gjøre er å se om du har 12V på begge de to store tilkoplingene på gløderelè'et med en gang du slår på tenning. Har du 12V der er mest sannsynlig gløderelè'et i orden! Hvis alle glødepluggene virker vil spenninga synke (evt taklys vil lyse svakere) når du setter på tenning, hvis ikke så bytt glødeplugger! Så kan du jo måle om det kommer 12V til alle glødepluggene og gjør det det, så bytt glødeplugger!

Grunnen til at motoren din er grisete er mest sannsynlig diesellekkasje fra dieselreturen på dysene. Det kan også være en grunn til tungstarta motor fordi det da vil komme luft inn i dieselsystemet. Her har du en kur for dette problemet: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/7-3-7-3L-INJECTOR-INJECTORS-RETURN-LINE-INSTALLATION_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33553QQihZ012QQitemZ220044975210QQtcZphoto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal teste litt i morgen!

Den startet nesten etter vi tok av luftfilteret.. Men vi hadde prøvd å starte en del ganger, så vi ville ikke mer pga starteren og at batteriene begynte å bli utladet. (satte på lading nå, har også kjøpt grove startkabler som kan brukes evt.)

Jeg tror vi skal få start på den med nytt luftfilter og strøm nok.

Da blir det å kjøre den inn i et oppvarmet verksted vi har fått låne, og gjort mer arbeid der. Det siste som er godt er å hendene fulle av diesel mens det er 10 minusgrader ute.

En ting til, kan motoren eller noe tatt skade av fluene og driten som var i filterboksen? Det var støvete på veggene og masse fluer nedi der. Helt grusomt.

Takk for all hjelpen du har gitt meg/oss så langt Aeomholt!! (selvfølgelig takk til alle som har bidratt) Virker som du kan mye om denne type biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ta fikk bilen starte i går!

Med nytt luftfilter (ikke så rart?) og motorvarmet startet den overraskende lett! Tok bare 6-7 sekunder før den smalt iveg, kald og jævlig.. Så tok en liten runde og lot den bli varm før det ble fylt på mer diesel.

Håper det var slutt på strevet med å få starte bilen for nå...

(Lurer på hvordan tidligere eiere holdt ut med bilen sånn den var..Vond å starte. Har jo ikke skiftet luftfilter på x antall år eller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er batteriet?

Mer en 7 år = byttes.

Min søster hadde et svare strev med å starte sin diesel Caravelle. Hun ble forespeilet skyhøye regninger på merkeverkstedet på feilsøking og bytting av glødepugger, releer, filtre og jeg vet ikke hva.

"Hvor gammelt er batteriet?" Spurte jeg. "Ehh, 10 år kanskje?"

Dermed byttet vi det og bilen startet som en drøm etterpå.

Hun tok også en telefon til verkstedet og informerte om at de tilfeldigvis(?) hadde glemt å foreslå det enkleste og billigste for henne...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer en 7 år = byttes.

Min søster hadde et svare strev med å starte sin diesel Caravelle. Hun ble forespeilet skyhøye regninger på merkeverkstedet på feilsøking og bytting av glødepugger, releer, filtre og jeg vet ikke hva.

"Hvor gammelt er batteriet?" Spurte jeg. "Ehh, 10 år kanskje?"

Dermed byttet vi det og bilen startet som en drøm etterpå.

Hun tok også en telefon til verkstedet og informerte om at de tilfeldigvis(?) hadde glemt å foreslå det enkleste og billigste for henne...

Mange som ikke tenker på hvor viktig det er med gode batterier på en dieselmotor med tanke på å få skikkelig gløding og nok turtall på starteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta fikk bilen starte i går!

Med nytt luftfilter (ikke så rart?) og motorvarmet startet den overraskende lett! Tok bare 6-7 sekunder før den smalt iveg, kald og jævlig.. Så tok en liten runde og lot den bli varm før det ble fylt på mer diesel.

Håper det var slutt på strevet med å få starte bilen for nå...

(Lurer på hvordan tidligere eiere holdt ut med bilen sånn den var..Vond å starte. Har jo ikke skiftet luftfilter på x antall år eller...)

Bytta du glødeplugger eller bare filter? Er den fortsatt vond å starte uten motorvarmer så bytt glødepluggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta du glødeplugger eller bare filter? Er den fortsatt vond å starte uten motorvarmer så bytt glødepluggene...

Tja, har ikke vært så vond å starte etter vi byttet filteret.

Klart, den starter tungere en golfen min... Men den kommer etter en 7-9 sekunder... Så jeg veit ikke helt jeg. Er det hardt for starteren det?

Tenkte ikke på det med tikkingen og blinking i lysene før idag, det blinker i lysene... Men det gjør det så lenge jo ;o Jeg bare vrei om etter 15-20 sek. og da starter den lett.. Glødingen er vel ca. i orden da ?

Skal kikke på den litt mer nå snart, kjørte den til garasje idag!

edit: har bytta dieselfilter og luftfilter. Ikke plugger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer en 7 år = byttes.

Batteriene er ikke akkurat nye, og kapasiteten er lav...

Jeg synes det satt ganske små batterier i den til å være en så stor dieselmotor, de trenger jo en del strøm også...

Men, det var luftfilteret som var avgjørende.. Bilen fikk ikke luft, utrolig at den i det hele tatt startet de siste årene... Dieselforbruket kommer nok til å gå kraftig ned. Det er visst ikke så ille forbruk på denne bilen i forhold til hva man skulle tro det er på en 7.3l v8'er.. Snakket med en som har kjørt akkurat lik bil i 10 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene er ikke akkurat nye, og kapasiteten er lav...

Jeg synes det satt ganske små batterier i den til å være en så stor dieselmotor, de trenger jo en del strøm også... .

I min -92 sitter det et batteri på ca 100Ah og et på ca 60Ah og det er jo 90Ah - 100Ah mer enn en vanlig bil, så har du mindre enn det er det ikke rart den har vært tungstartet (dårlig gløding), og nytt luftfilter kan ha vært det lille som skulle til for at forbrenningsprosessen kom igang...

Men, det var luftfilteret som var avgjørende.. Bilen fikk ikke luft, utrolig at den i det hele tatt startet de siste årene... Dieselforbruket kommer nok til å gå kraftig ned. Det er visst ikke så ille forbruk på denne bilen i forhold til hva man skulle tro det er på en 7.3l v8'er.. Snakket med en som har kjørt akkurat lik bil i 10 år nå.

Forbruk kan variere fra 1.1 på langkjøring i utforbakke til 1.8 på småkjøring og med tung henger

Beste jeg har klart på småkjøring med en pakke egg mellom fot og pedal er 1.5 og 1.125 er beste jeg har klart på langkjøring. Skal sies at jeg har 4.10 utveksling mot normalt 3.54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider