Gå til innhold

b230a --> b21at div spørsmål

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

hei, jeg ska plugge i en b21 at i min 86 240 å da har jeg følgende spørsmål

 

hva er dette? og skall jeg fjerne den? for det ikke noen ut tak på trykkboksen.

25112006343.jpg

 

og så tenning, på min b230a så har jeg mellom 5 til 7 grader for tenning med denne rotoren

25112006342.jpg

 

så hvor mye fortenning skall jeg gå for på b21at? da med samme rotoren men byttet ut vacum saken med en større som dere sikkert ser

25112006341.jpg

 

siste spørsmål: på blokka så er det 2 tilkoblinger en det står C på og en det står W på, hva skall på hva?

25112006340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyskakje ka den hett den på øverste bilde..trur det var varmstart ventil..den kan

du berre koble vekk å fjærne..når det gjelder tenning på B21AT er det 10°@750RPM som blir anbefalt sjekk linken: http://www.vikeboe.com/

har eg forstått deg rett..bruker du B230A tenninga (magnet tenning) med AT- vacumklokka..for å sleppe stift tenninga som er på B21AT orginalt? var iallefall det oppsette eg har vore mest fornøgde med av di 3 forsjellige oppsetta eg har prøvt..men når det gjalt tennings instilling så brukte eg: sette på 1,1bar trykk på vacum/trykk klokka, (1,1bar fordi det var lade trykket eg kjørte med) og til å sette trykk på klokka brukte eg ein slange fra klokka og til et bil-dekk med 1,1bar trykk som eg hadde skrutt ut ventilen på..dette for å sleppe å kjøre opp lade trykk når eg skulle stille tenninga..så kjørte eg motor på ca. 4000rpm for å være sikker på at vektene var maks ute..og stilde for-tenninga til ca.26grader..med dette oppsette gjekk den best når ladetrykket kom..og et lite AT-tips til slutt: skru av innsugsmanifolden og plugg igjen forvarminga på innsuget(motorens kjøle vann går gjøna manifolden i kanaler.) då fekk eg innsugslufts tempraturen ned fra 70-80grader og ned til ca.28grader(med intercooler) teorien er at går du opp med 7grader på innsugsluft temp. går du ned med ca. 1% av effekten...så sann cirka med 143hk orginalt vil du få ca.10hk ekstra..:) så lykke til med prosjektet

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyskakje ka den hett den på øverste bilde..trur det var varmstart ventil..den kan

du berre koble vekk å fjærne..når det gjelder tenning på B21AT er det 10°@750RPM som blir anbefalt sjekk linken: http://www.vikeboe.com/

har eg forstått deg rett..bruker du B230A tenninga (magnet tenning) med AT- vacumklokka..for å sleppe stift tenninga som er på B21AT orginalt? var iallefall det oppsette eg har vore mest fornøgde med av di 3 forsjellige oppsetta eg har prøvt..men når det gjalt tennings instilling så brukte eg: sette på 1,1bar trykk på vacum/trykk klokka, (1,1bar fordi det var lade trykket eg kjørte med) og til å sette trykk på klokka brukte eg ein slange fra klokka og til et bil-dekk med 1,1bar trykk som eg hadde skrutt ut ventilen på..dette for å sleppe å kjøre opp lade trykk når eg skulle stille tenninga..så kjørte eg motor på ca. 4000rpm for å være sikker på at vektene var maks ute..og stilde for-tenninga til ca.26grader..med dette oppsette gjekk den best når ladetrykket kom..og et lite AT-tips til slutt: skru av innsugsmanifolden og plugg igjen forvarminga på innsuget(motorens kjøle vann går gjøna manifolden i kanaler.) då fekk eg innsugslufts tempraturen ned fra 70-80grader og ned til ca.28grader(med intercooler) teorien er at går du opp med 7grader på innsugsluft temp. går du ned med ca. 1% av effekten...så sann cirka med 143hk orginalt vil du få ca.10hk ekstra..:) så lykke til med prosjektet

 

takktakk, det var ett slikt svar jeg håpet på:) venter bare på veivlager fra pedersen racing som er det eneste jeg mangler akkuratt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår