Gå til innhold

Hvordan feilsøke toppakning

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Den gamle pakninga ble byttet fordi den svettet litt olje i framkant. Det var ikke noe lekasje ellers og motoren gikk fint. Når jeg hadde av toppen ble ventilstyringene byttet, tre av setene frest opp og alle ventilene slipt inn. Så ble alt grundig rengjort og montert sammen med nye pakninger.

 

Symptomene nå er at den er litt kraftløs og koker. Jeg har en mistanke om at jeg ikke har fått ut all lufta av kjølesysteme da jeg får lite/ingen varme i varmeapparatet, men jeg får fylt på mer og mer kjølevæske etter hver gang motoren har kjølt seg.

Grunnen til at den er litt kraftløs vet jeg ikke, men det finner jeg fort ut om det er ventilene som ikke tetter helt ved en kompresjonstest. Prøver dette på mandag. Ellers så vet jeg ikke om noe mer så langt...

 

P.S. Det er snakk om en passat -95, 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at toppen har slådd seg, og at den skulle vært planfrest.

 

Er det mye trykk når du tar av lokket på radiatorn/ekspansjonstanken? Selv etter bare en liten tur?

Det fins målere som måler om det er eksos i kjøleveska. Stikk på et verksted så måler di sikkert dette for en billig penge..

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har fått sjekket litt mer idag. Fikk lufta kjøleanlegget så nå er kokinga vekke og tempraturen stabil. Et problem mindre...Nå må jeg bare få tatt en kompresjonstest og finne årsaken til at den er litt kraftløs.

Jeg kjenner en svidd lukt når motoren blir skikkelig varm. Kan dette ha noe med at nye pakninger må "grilles inn" når de har blitt bytta? Tenkte mest på dem på eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

En metode jeg bruker når jeg skal sjekke om motoren drar falskluft, er å ta en boks startgass å spraye litt rundt på aktuelle steder hvor motoren drar falskluft, det stedet hvor motoren ruser kan du gå ut ifra at motoren suger falskluft og sjekke litt nærmere..

 

Som sagt var det bare en metode JEG bruker, så hvis noen andre har noen så fyr løs!

 

hilsen

Alex

-1995 Volvo 850

-1979 Volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår