Gå til innhold

Stille opp trykket, wastgate stag inn eller ut? og dump på diesel?

Ranger emnet


tmeland

Anbefalte innlegg

Sier du det ja?

 

Har samme bil som deg i følge signaturen din.

Bare det er en 93 modell.

 

Den lekker litt diesel rundt den slangen som går ned i blokka.

Må prøve og sjekke litt opp i det da.

Må vel ha diagnosetest for og finne ut om det er dieselpumpa som kødder seg.

 

Pumpa i tanken har vi nettopp bytta men ble ikke bedre av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sier du det ja?

 

Har samme bil som deg i følge signaturen din.

Bare det er en 93 modell.

 

Den lekker litt diesel rundt den slangen som går ned i blokka.

Må prøve og sjekke litt opp i det da.

Må vel ha diagnosetest for og finne ut om det er dieselpumpa som kødder seg.

 

Pumpa i tanken har vi nettopp bytta men ble ikke bedre av den grunn

 

da er d også helt samme motor ja, ja jeg har også hatt/har problem med dieselpumpa mi:( men har ikke fått råd til å fiksa den, så om du kjenner noen som gjør d billig;) så send en pm da?:)

dessuten så tåler ikke den ikke å gå dieseltomt no særlig bra:( så d må du absolutt passe deg for,eller far din da;) hehehe men d er vel for sent for deg uanz nå, med tanke på at jeg er nesten sikker på, at d er pumpa som antagelig er problemet på den bilen, er ei sjuke på disse 2.5 TDS`ene d:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, dette kommer jo an på egentlig. hvis wastegaten slipper forbi luft pga at den når høyere trykk enn det den er stilt inn til, så vil jo ikke mer diesel hjelpe. MEN, hvis turboen ikke når nok trykk på grunn av for lite diesel og luft, så vil jo turboen bli "styrt" etter dieselmengden (og luft) helt til den når det trykket den er stilt inn for.

 

Kanskje litt rotete fortalt, men skjønn det den som kan :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, dette kommer jo an på egentlig. hvis wastegaten slipper forbi luft pga at den når høyere trykk enn det den er stilt inn til, så vil jo ikke mer diesel hjelpe. MEN, hvis turboen ikke når nok trykk på grunn av for lite diesel og luft, så vil jo turboen bli "styrt" etter dieselmengden (og luft) helt til den når det trykket den er stilt inn for.

 

Kanskje litt rotete fortalt, men skjønn det den som kan :op:

 

joa, du er inne på noe dær ja;) men nå tok jeg fram noe som er sannsynelig av denne type bil, da den har problemer med pumpa, er mange som har hatt d;) men d kan seff være noe annet også, d burde han håpe på, for dieselpumpa er så j.... dyr:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye koster det da bmw520?

 

beror jo litt på om du renoverer den eller kjøper ny, og om du setter inn den selv eller et verksted gjør d, eller om du kjenner noen som kan hjelpe deg;) men kun renoverin koster vel sånn ca 8-9000kr og ei ny koster 15000kr. så kommer demontering og montering i tillegg:(

funnet ut noe mer om hva som feiler kjærra;)

en her på forumet renoverte pumpa og diesel systemet+ bytte av reg kjede, d kom vist på nesten 29000kr:(

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok til haugesund og ta diagnosetest på den.

Snakka med han hos bmw over telefonen og han hadde tro på at det var dieselpumpa ja :(

 

Alle slanger fra turbo er plukka ned og satt sammen igjen med nye slangeklemmer, ic er rensa.

Wastegaten er bytta, ny pumpe i tanken bak..

 

Ingen ting av dette som har hjelpt noe på.

 

Testa den med åpent filter her om dagen, vet ikke om det hadde noe betydning.. Men greide 0,9bar da.

 

Vet du hvor mye din går på BMW520?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok til haugesund og ta diagnosetest på den.

Snakka med han hos bmw over telefonen og han hadde tro på at det var dieselpumpa ja :(

 

Alle slanger fra turbo er plukka ned og satt sammen igjen med nye slangeklemmer, ic er rensa.

Wastegaten er bytta, ny pumpe i tanken bak..

 

Ingen ting av dette som har hjelpt noe på.

 

Testa den med åpent filter her om dagen, vet ikke om det hadde noe betydning.. Men greide 0,9bar da.

 

Vet du hvor mye din går på BMW520?

 

nei d vet jeg ikke;) men den går ikke som den skal den heller, men dær vet jeg at d er dieselpumpa. sier jo at jeg tror d er pumpa, har drevet såpass men bmw at jeg vet bittelitt da;) er jo tross alt ei sjuke på disse tds`ene, så da er d ikke så vanskelig å tenke seg hva d er med tanke på hva du beskriver her.

men ta en diagnosetest ja, den sier en del, var dær jeg fikk greie på at d var pumpa mi.

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der ja.

Stygt redd det er dieselpumpa..

Har vel en jobb og gjøre der også da:assman

 

Alltid kjekt og kunne ha det på papiret nøyaktig hva som er galt :)

 

Kanskje vi tilfeldigvis er heldige, selvom jeg ikke helt tror det da men..

 

du for ta en diagnose test ja, da for man noe mer peiling, jeg gjorde d, men diagnosen sa at d var en føler på pumpa som var gåen, men d stemte ikke, å da sa han som utførte testen at diagnosen kan bli noe lurt, og sa at d var selve pumpen som var problemet.ikke så enkelt forklart, men han har rett iallefall.

PS, du kan som sagt være heldig ja, du får håpe bittelitt på d da;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

h

 

Har hatt mye problemer med at bilen går dårlig, ryker mye og mister alt trykk ved pådrag noen ganger.

 

;)

 

Svart røyk? Då kan det virke som om den får for lite luft. Er det ikkje slik at dersom ein dieselmotor får for lite luft i forhold til diesel-mengd, vil ryke svart? Det skulle i alle fall bety at pumpa ikkje gir for lite diesel...

 

Kjem på 3 ting som kan virke inn (sikkert fleire, men litt trøtt...):

- Luftmengdemålar (har bilen slik? har ikkje vore borti BMW...) dette er i alle fall eit vanleg problem på f.eks. VW TDi. Dårleg drag + svart røyk = defekt luftmengdemålar.

 

- Defekt eller feil justert Wastegate (du skriv at denne har vore bytta, kom problemet i forbindelse med skiftet, eller seinare?) Du kan jo ta av WG, og måle den med ein kompressor? Du justerer jo ikkje trykket ved å korte inn på stanga til WG, du reduserer berre opninga til eksosen som kan passere utanom turboen, noko som hevar trykket.

 

- Defekt turbo - kan ikkje halde trykket oppe. Sjekk lager o.l... Kjem røyken ut som "røyksignal" eller i ein jamn straum...? Sjekk om det er slark i aksling i turbo o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tds har ofte hatt problemer med dieselpumpa også, vet ikke så mye om bilen din, men turbotrykket synker om pumpa ikke klarer å levere nok drivstoff

 

Nå vet jeg ikke om der er så stor forskjell på 525tds motoren i 93 eller på den som kom på min -98 modell..

 

Men du må forklare meg hvordan Turboen og spesielt ladetrykket kan bli styrt av diesel pumpas kapasitet?

 

På e39 525tds er der ihvertfall ingen forbindelse mellom Turbo og Wg med noe som helst. Wastgaten blir styrt av ei fjær og trykket i kompressorhuset .

Fjæra er stilt inn slik at den åpner når en får et vist trykk i kompressorhuset.

 

Denne fjære blir slapp med tiden , og da vil wastegate åpne tidliger/ved lavere trykk .

 

Å sjekke at den gir nok trykk kan være en lur ting.. En annen er å blende nipelen på kompressorhuset på turboen for så å flytte dette til etter intercooleren . Dette vil øke ladetrykket med ~0.2 bar :) , og har man mulighet til å justere pumpa litt da skulle det bli god sort. :) ..

 

....

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om der er så stor forskjell på 525tds motoren i 93 eller på den som kom på min -98 modell..

 

Men du må forklare meg hvordan Turboen og spesielt ladetrykket kan bli styrt av diesel pumpas kapasitet?

 

På e39 525tds er der ihvertfall ingen forbindelse mellom Turbo og Wg med noe som helst. Wastgaten blir styrt av ei fjær og trykket i kompressorhuset .

Fjæra er stilt inn slik at den åpner når en får et vist trykk i kompressorhuset.

 

Denne fjære blir slapp med tiden , og da vil wastegate åpne tidliger/ved lavere trykk .

 

Å sjekke at den gir nok trykk kan være en lur ting.. En annen er å blende nipelen på kompressorhuset på turboen for så å flytte dette til etter intercooleren . Dette vil øke ladetrykket med ~0.2 bar :) , og har man mulighet til å justere pumpa litt da skulle det bli god sort. :) ..

 

....

 

har nok forandra litt på disse ja, men nå er d nå slik at en dieselmotor styres av dieselmengde den for, får for ikke motoren nok diesel, så bygger heller ikke turboenopp d nødvendige trykket som behøves, dere er inne på mange relevante ting her:) men nå burde han tatt en diagnose sjekk, istedet for spekelasjoner, ikke sant, dessuten d jeg har sagt her, er fordi som sagt tidligere, at disse type TDS`ene 92-95, har hatt mye problemer med dieselpumpa.

han for ta en sjekk:)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nok forandra litt på disse ja, men nå er d nå slik at en dieselmotor styres av dieselmengde den for, får for ikke motoren nok diesel, så bygger heller ikke turboenopp d nødvendige trykket som behøves, dere er inne på mange relevante ting her:) men nå burde han tatt en diagnose sjekk, istedet for spekelasjoner, ikke sant, dessuten d jeg har sagt her, er fordi som sagt tidligere, at disse type TDS`ene 92-95, har hatt mye problemer med dieselpumpa.

han for ta en sjekk:)

 

 

Er helt enig , og jeg vet det har vært problemer med diesel pumpa på e34 dieselene . Men det jeg lurte på hvar om desse motorene hadde noen form for elektronisk trykkregulereing for turboen , og om så hvorfor de forandet dette på e39. Ved chipping er det tenning og dieselpumpa , men ikke trykket man regulerer på e39.

 

...

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår