Gå til innhold

Toyota corolla(sr5?)

Ranger emnet

tommm

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i en 1989 toyota corolla sr5(2 dørs coupe med vippe lykter) som er den amerikanske utgaven av corollaen(importert fra usa -> gammel eier -> til meg). Men det som er litt spesielt er at den er så sjelden, samme med den europeiske utgaven etter hva jeg har lest. men i vognkortet står det at det er en AE95, altså chassi nummeret sier at det er en ae95, chassi nummeret i dør veggen sier også at det er en ae95, men i torpedo veggen står det inslått AE92 - blablabla.. Kan dette være en jævli god forfalskning eller bare en liten feil som bare balla seg på?

Toyota Corolla SR5(sr5 står bake på bakluka, men jeg finner ikke en dritt om noen sr5`er på nettet som ikke er splitter nye liksom.. )

Men uansett er jeg ganske fornøyd med bilen (bortsett fra at det er en forhjulstrekk :p), den er knall fin fra mine øyne :d men, det var litt rart det der med chassi nummeret altså..

d bli itj nå fæst utn skinnvæst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker på AE92 og gts så finner du flere bilder på google.

Stod en sånn til salgs på Høvik for noen år siden. Den var hentet fra Statene og bilen var hvit. Tror ikke det er så mange som kommer fra statene i vårt lille land, så jeg har en følelse av at det er samme bilen :)

Den bilen jeg tenker på hadde litt rust hist og pist mener jeg å huske.

Det som er rart og ikke minst mistenkelig er at numrene ikke passer. AE95 er stasjonsvogna (som er i 4x4 her i norge)... Den har vel ikke vært offer for kreativ sveising? Håper ikke det er noe humbug med bilen.

Gratulerer med en spesiell bil da. Har du noen fine planer for den?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hah, det viser seg faktisk at den har vært på høvik noen år!

og jo det er noen rust på den, så det som jeg kan gjøre noe med skal jeg gjøre noe med. men tak luka er rusta hull i, så jeg må finne en ny en. å joda, jeg har mye planer med bilen, har tegna body kit som jeg skal bygge ut i fra fangerene som er der, samtidig skal jeg og lakkere dash bordet og plasten rundt baksetet. men konsollen skal jeg bygge ny. har begynt å lage noen plugger .. men jeg er litt usikker enda, skal iallefall være hvit med orransjt interiør + dekor på bilen. :pimp

edit: de nummra, kan prøve å forklare litt bedre..

(husker ikke nummra etter AE9* så jeg bruker *)

Skilt i dør veggen: AE95 *****

Vognkortet: AE95 *****

Torpedo Veggen: AE92 - ******

Men bilen ser veldig orginal ut, ser ikke ut som at det kan ha vært noen som har slått inn et nummer i torpedo veggen heller.. men man vet jo aldri, jeg også håper at det ikke er noe humbug :evilspide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket opp litt, og søkt litt på "VIN decode" osv..

understellsnummer: JT2Ae95c8k3248701

Men det står jo AE95! hvordan kan det stå AE95 når bilen ikke er en AE95 :wonder: :wonder: :wonder:

jeg fant først en, Så jeg skrev inn fullt understellsnummer som sto i vognkortet, det inneholdt AE95. det kom opp dette:

We found 4 record(s) for this vehicle

Free VIN Check Results:

VIN: JT2AE95C8K3248701

Year: 1989

Make: Toyota

Model: Corolla SR5/Sport Coupe

Style/Body: 2 Door

Engine: 1.6L I-4 2BBL

Country of Assembly: Japan

Alt stemmer der, men AE95 stemmer jo ikke med den beskrivelsen? For det er jo som tideligere nevnt en 4x4 stasjons vogn :wonder:

så måtte jeg jo sjekke ut litt mer, kanskje det var vin decodern som var bugga..

så da brukte jeg denne.. og skrev inn fullt nummer igjen, rett fra vognkortet.

Resultat:

VIN Checker - Result

TOYOTA

VIN: JT2AE95C8K3248701

COUNTRY OF ORIGIN: JAPAN

MANUFACTURER: TOYOTA

VEHICLE TYPE: PASSENGER CAR

ENGINE: 3A-C/4A-F/4A-GE/4A-GZE 4 CYL

LINE: COROLLA

MODEL: COROLLA/FX16 GT-S

BODY STYLE: 2 DR COUPE(MR2)/2 DR COUPE(CELICA)

ASSEMBLY PLANT: JAPAN

Det også stemmer.. Jeg kan hive opp noen bilder så dere får se at det ikke er en ae95 :wonder:

100_1985.jpg

jeg skjønner jo ingenting jeg.. kan det være at AE95 noe annet enn stasjons vogn(4x4) i USA?

.....

:wonder:

Eller er dette noe å klø seg i huet for? hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt mer..

Tatt ut fra wikipedia

USA (1988-1992)

Toyota Corolla DX AE92(North American Model)American production of the sedan took place at NUMMI and Cambridge, Ontario. These two plants made 279,000 units, making a total of 4.5 million of this generation (AE92) made. The North American models feature longer bumpers and small red indicator lights on the quarter panels. Minor changes for 1991 model years were Toyota (T) ellipse emblem on the grille, all-red tail lights, door-mounted and manual lap front seat belts, and new wheelcovers for DX. Rear garnish was deleted for the Base model. The LE was only available with automatic transmission.

The North American Corolla coupe with retractable headlights was basically a Sprinter Trueno with different front corner lights and longer bumpers. Trim levels are SR5 and GT-S. The GT-S is powered by 4A-GE engine, and comes with full body kits.

The 4WD All-trac wagon in Base and SR5 trim levels were sold from 1988 to 1992 and had different bodywork to other Corollas. The Corolla All-trac sedan was sold in very small numbers.

The Geo Prizm shared a slightly different body with the Japan-market Sprinter, and built as sedan and liftback. These models were slightly more basic than their Europe/Japan versions.

American engines:

4A-F — 1.6 L (1587 cc) I4, 16-valve DOHC, carb, 95 hp (71 kW)

4A-FE — 1.6 L (1587 cc) I4, 16-valve DOHC, FI, narrow valve angle, 102 hp (76 kW)

4A-GE — 1.6 L (1587 cc) I4, 16-valve DOHC, FI, wide valve angle, 115 hp (86 kW) GT-S

US-market chassis & VIN code: The Japanese built has JT2 VIN prefix, the NUMMI made has 1NX VIN prefix.

AE92 — Sedan 4-door Std (AE91), DX (AE94), LE (AE97)

AE92 — Coupe 2-door SR5 (AE96), GT-S (AE98)

AE95 — 4WD sedan 4-door All-Trac (AE94)

AE95 — FWD/4WD wagon 5-door Std, DX, All-Trac (AE95)

Det stemmer jo forsatt ikke, men fattern sier at det er helt sikkert en logisk forklaring på dette.. men hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forklaringa her er at du blander litt mellom modellkode og chassinr.

Det er ikke alltid at hele modellkoden står i ch.nr, som i dette tilfellet her.

Dette ch.nr du opplyser om sier at dette er en Japan produsert AE92 produsert i Mars 1989 for det amerikanske markedet.

Modellkoden for din bil er: AE92L-ACMXUA og denne står vel også på ch.nr plata i bilen.

Denne bilen skal ha en 1,6 ltr 4A-F 16v DOHC forgassermotor, 5 tr manuell kasse.

Org farge: 040 - Super White II

Option lista sier at denne også var levert med:

Cold Kit

Air Condition

Alu.Wheels

Sun Roof

Power Steering

Tilt Wheel

AM/FM Radio

Carpet Floor Mats

og Exterior Package (sannsynligvis lister etc)

;)

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider