Gå til innhold

Kontaktfeil til lys bak tankmåler

Ranger emnet


Stian var der Krug

Anbefalte innlegg

Astra G sport 2002 mod.

 

Lyset bak tankmåler faller ut med jevne mellomrom i humper eller ved spilling av musikk med litt trykk i slagene.

 

Febrilsk tapping med to fingre på plastdekselet forann eller noen saftige klask med flat hand oppå dashbordet får det på igjen.

 

Kontaktfeil ute og går?

 

Mye arbeid å komme til pæren bak for å sjekke koblingen til den evt. ledning?

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at pæren din sitter litt løst, og det er derfor lyset kommer og går. Det kan hende du når tak i pæren fra undersiden, men mest sannsynlig så må du ut med hele speedometeret. Dvs av med ratt og masse plastdeksel. En stor drittjobb med andre ord. Det kan hende du når tak i pærene hvis du tar ut hanskerommet og ser innover til venstre der. Det er jo bare snakk om 6 torxskruer det, og det går jo ganske raskt.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at pæren din sitter litt løst, og det er derfor lyset kommer og går. Det kan hende du når tak i pæren fra undersiden, men mest sannsynlig så må du ut med hele speedometeret. Dvs av med ratt og masse plastdeksel. En stor drittjobb med andre ord. Det kan hende du når tak i pærene hvis du tar ut hanskerommet og ser innover til venstre der. Det er jo bare snakk om 6 torxskruer det, og det går jo ganske raskt.

 

Hanskerommet har jeg hatt ute før, så det er ikke så mye jobb. Men tviler på jeg når opp til speedometeret derfra? Om armene ikke er ledningestørrelse?:klovn:

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er litt plass under spilleren, men å få armen igjennom til speedoen på andre siden er bare å glemme. Du må nok av med:

 

* Dekslet på oversiden av rattstammen (To skruer, begge foran på rattstammen, vri rattet 90 grader til hhv høyre og venstre og ta av de søte små plastdekslene som sitter over skruehodene. Trekk gummibelgene til blink og vindusviskerhendler ut fra plasthullet de sitter i. Den bakerste delen av plasten rundt rattstammen er fjærbelastet og det kan være lettere om du dytter denne inn i dashen før du tar av dekslet på toppen.

 

* Rammen rundt speedoen, fire skruer, to i toppen, to foran bak plastdeksel.

 

* Selve speedometerhuset, to skruer nede, godt synlige når plastrammen foran er borte. Bak på huset er det to multikontakter, du trenger neppe å løsne dem for å bytte pære, men vær forsiktig med dem likevel.

 

 

At pæra kommer og går kan rett og slett skyldes at pæra er sliten og at glødetråden faller mot elektroden der det er brudd og dermed lyser ei stund til når du slår. Bytt pæra, tviler på at det er noe mer alvorlig galt enn det.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår