Gå til innhold

Total overhaling av b230ET. opd: 13.12.06

Ranger emnet


VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

Hei.

 

ja da gjør jeg et forsøk på å lage en worklog om motoroverhalingen av min b230ET motor. Litt bakrunds informasjon : jeg nyrenoverte min volvo245 1987 mod her i somres, brukte ca: et halvt år på dette. Byttet alt som heter foringer, støtdempere, byttet så å si alt på denne bilen, pluss maaasse rust sveising så bilen er det man kan kalle strøken fra topp til tå ja det vil si nesten da. Jeg har 1 oppgave igjenn før jeg er 100% fornøyd og det er motor bytte og lakkering av motor rom osv. Grunnen til at jeg ikke lakkerte motor rommet når jeg lakkerte selve bilen er fordi jeg ikke gadd å ta ut motoren på det tidspunket og fordi jeg hadde andre planer senere. Den motoren som står i nå er den velkjente b230K motoren, har gått sine 300.000 men går merkeligt bra ennå, ja til å være K motor vel og merke. Planen nå er å bytte motor og få noe som er litt bedre enn akkurat en K motor. Jeg har aldri hatt noen bensin turbo motorer før så jeg bestemte meg tidlig om at dette skulle jeg ha. Tittet litt rundt på nettet etter noen greie formål og havnet til slutt opp med en trimmet b230ET motor. I følge forige eier så skal denne motoren være trimmet til 300+. både mekanisk og elektronisk. Jeg bør vel ikke gå så mye innpå hva som har gjort på denne nå. Hentet motoren fant ut at denne var i grunn rimelig stygg i mine øyne og passet overhode ikke ned i mitt motor rom, så jeg bestemte meg for å gjøre den litt mere stilfull. snakket med noen folk her og der og de rådet meg til å bytte stempel fjører siden dette var en turbo motor. Og da tenkte jeg at, skal jeg gjøre dette så kan jeg like gjerne bytte alt, og det er her denne workloggen kommer inn i bildet.

Jeg skal bytte alt som heter pakninger, lager osv. altså en total renovering av motoren. Da får jeg jo også sett hva slags tilstand denne motoren egentlig er i. Jeg kommer til å bruke god tid på dette, motoren skal ikke ned i bilen før til våren uansett. Da er det vel egentlig bare til å begynne, legger ut masse bilder ettervert som jeg jobber med motoren.

 

Kom gjerne med komentarer/tips, hadde vert koseligt det.

skal ikke se bort i fra at jeg trenger litt hjelp heller :)

 

 

141_4185.jpg

Et eneste stort virrvar som ikke er noe pent i det hele tatt, her kommer det til å bli forandringer ja.

 

 

141_4192.jpg

Det eneste jeg har gjort med motoren er å bytte forgasser og innsug, byttet til en pitsburg 175cd, bensinforbruket har gått noe ned og den går mye renere nå enn hva den gjorde med den gamle forgasseren.

 

 

141_4188.jpg

Som dere ser så er den ikke så ille, bra til å ha gått så mye som den har gjort. her vil det komme en liten turbo kloss, noe jeg gleder meg til :)

 

 

141_4198.jpg

Dette skal også vekk ettervert. Har et lite spørsmål, er det noen som vet hva disse klossene på inneskjærmen er til ? og spesiellt den lille svarte.

 

 

140_4082.jpg

Og her er da vidunderet som skal gi litt futt i det gamle karosseriet :) En b230ET.

 

 

140_4083.jpg

 

 

140_4084.jpg

Noen vil kanskje påstå at dette ikke er den beste motoren osv. osv. men jeg valgte denne motoren fordi den virket grei pluss at den var ferdig trimmet pluss at jeg i tilegg til dette faktisk hørt mye positivt om denne. Turboen som sitter der nå er en smule sliten så den skal byttes ut med en ny.

 

 

140_4086.jpg

Det er ikke vanskelig å se at motoren trenger en liten overhaling og for å ikke snakke om rengjøring, ser ikke ut i måne skinn spørr du meg, itteno vakkert syn nei.

 

 

140_4090.jpg

På svinghjulet så sitter det en tapp som vist på bildet, er dette tappen for tenningen ?

 

 

140_4091.jpg

Her må det tettes, får man kjøpt et lokk for dette på volvo eller er det noe man må lage til selv ?

 

 

140_4093.jpg

Alle snakker om at grønne dyser er tingen, er det disse det er snakk om da ?

 

 

140_4094.jpg

Må nesten legge ut et bilde som viser at dette er en Volvo motor :)

 

 

141_4114.jpg

Her har jeg begynt å plukke den ned, tatt av innsug, manifoil osv. Legg merke til nedre front parti, her var det reint gitt... NOT ! Altså, litt svetting må man regne med men her kan det se ut som det har vært en lekasje, pakning og sim-ring antar jeg.

 

 

141_4115.jpg

Æsj og atter æsj.

 

 

141_4116.jpg

 

 

141_4120.jpg

Ta en titt på denne kamen, den utroligt nok i meget god stand, nesten ikke slitasje på den, det kan virke ut som den har vært byttet. hvordan kan jeg se om dette er en trim kam ? ps. de mørke feltene på kamene er olje og skitt, når jeg tørket av dem så blei dem så blanke som bare den.

 

 

141_4159.jpg

Noen få slite merker på lager men er ikke så mye å sette fingeren på her eller.

 

 

141_4155.jpg

Mange mener på at en kan bruke topplokk bolter om igjenn og det kan man som regel. Disse boltene er såkalte strekkbolter dvs. at de strekker seg når man trekker til toppen, dette er fordi de skal tåle et viss moment før de ryker, altså de ryker ikke like lett som med vanlige bolter. Det er mange motorer som bruker slike bolter i dag. Skal man sette dette helt på spissen så skal disse byttes etter hver gang toppen taes av, fordi de forblir strekte når man tar av toppen første gang. dette øker lengden på tiltrekkningen neste gang de brukes og tåler dermed mindre og i verste fall så kan bolten bunne før man oppnår tiltrekknings moment.

 

 

141_4151.jpg

Fjerene ser greie ut de også, orginale fjerer med orginale fjer hatter på topp og i bunn.

 

 

141_4149.jpg

Ventilene må ha seg en runde med suge kopp, men ellers så vil jeg kalle dette en normal forbrenning.

 

 

141_4150.jpg

 

 

141_4141.jpg

Her kan man se en tydelig slitasje, disse byttes ut med nye, men da bør jeg også bytte kam så jeg får se hva jeg gjør i denne situasjonen. Siden kam og lager er bra så er det en vurdering sak egentlig. men de burde byttes når man først går så grundig til verks.

 

 

141_4161.jpg

Her kan man se at motoren har brukt litt olje, litt mere enn normalt så det var ikke så dumt med en overhaling alikevel. legg merke til det blank polerte kammeret. Ventil seter er ikke så mye å skryte av så her må jeg sette av noen timer til sliping. Jeg velger å gjøre dette for hånd, kommer tilbake til dette senere.

 

 

141_4162.jpg

Og her er altså toppen tatt av, demontert for deler og er klargjort for damp vask ved 80 grader. Legg merke til mine hjemme lagde topp bukker, sjekke å ha ved slike arbeid, lagd av aluminium søyler med stål føtter.

 

 

141_4125.jpg

Et lite bevis på at dette er en 531 topp :)

 

 

141_4133.jpg

Da er toppen som sagt demontert fra blokken og vi kan gå videre. La oss først ta en titt på stempel og sylindere. Man kan alerede her se at motoren har gått sine mil.

 

 

141_4134.jpg

Ikke noe spesielle grove slipe kanter og det er jo et bra tegn. blankpolerte sylinder vegger sier meg at stempel fjerer har satt seg bra og at råder/stempel foringer ikke har noe spes av slitasje, ikke en ripe og se noe sted. Ser ut til at stempel er i god form også men dette får vi tatt en nøyere titt på når stemplene er tatt ut.

 

 

141_4176.jpg

Da snur vi motoren på hue og tar en titt. Ser tydelig at den har svettet ganske bra så her tengs det helt klart nye pakninger of ringer.

 

 

141_4180.jpg

Etter at jeg tok av bunn pannen så så det rimeligt greit ut, men legg merke til møkka som er på olje silen, det der må vi ta en nermere titt på, hvordan har det havnet der og hvorfor. det er en grunn til at det har blitt sånn. Noe olje rester etter forbrenning må man regne med men det kan se ut som spon eller noe annet muffens. dette ser vi også senere.

 

 

141_4181.jpg

 

 

141_4182.jpg

 

 

Ok det var altfor denne gang, jeg vil komme tilbake med flere bilder og mere arbeid litt senere.

 

Er det noe dere har lyst til å komentere eller, forslag, tips osv. så ikke nøl med dette, setter pris på slikt.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du farte rundt med 300hk(+?) i en 230et er det en tanke å skifte råder mens du er igang. Disse motorene har "svake" typen råder om jeg ikke tar feil. Få fatt i noen råder fra b230ft/fk eller noen smidde viss du har full lommebok.

- 2000 Toyota Landcruiser

- 1976 Chevrolet malibu classic stw prosjekt

 

x 1987 Volvo 740gl b230k/a solgt

x 1996 Volvo 945 b230fk fjellvegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du farte rundt med 300hk(+?) i en 230et er det en tanke å skifte råder mens du er igang. Disse motorene har "svake" typen råder om jeg ikke tar feil. Få fatt i noen råder fra b230ft/fk eller noen smidde viss du har full lommebok.

Tja. farte og farte, 300 + er vel ikke så ille eller ?

ja har vert inne på tanken, men vil se rådene som står i først, kan jo tenkes at de alerede er blitt byttet, for tidlig å ta noen avgjørelse på det ennå.

Smidde råder er dyrt, svin dyrt.. men vi får se.

 

Rådene som står i nå har tydeligvis holdt da, hadde merket fort hvis de hadde gått hen for å si det slik. men alikevel, takk for tipset, skal ha en tanke på det der :)

 

Nå kommer det også ann på bruks metoden, bilen min skal ikke være beregnet på tung og hard kjøring og heller ikke ørti runder med børnings, da kunne jeg like godt ha kjøpt meg et vrak for dette bruket.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

141_4198.jpg

 

Den lile svart er koblingsboks for PLUSS vist du ser etter går det en ledning fra den og direkte til batteriets pluss pole.

 

Den grå på siden er Dobel rele som styrer Nær og fjern lysa

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokk til toppen *der fordeleren var* kan hentes fra en 530, el 531 topp, er også likt lokk som på toppen til b230k'n 631 toppen...

 

kjøp et overhallingskitt fra pedersen racing.. der får du med stempel, pakninger, oljepumpe +++ mener det kostet 5k

 

det var det jeg kjøpte til min b230et..

 

den tappen på svinghjulet er føleren til tenninga, ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

141_4198.jpg

 

Den lile svart er koblingsboks for PLUSS vist du ser etter går det en ledning fra den og direkte til batteriets pluss pole.

 

Den grå på siden er Dobel rele som styrer Nær og fjern lysa

 

Ok så det er bare en som fordeler pluss videre det da, ja du har rett i det, den var koblet til batteriet men når jeg koblet den fra så skjedde ikke noe, så derfor lurte jeg på hva det var, kan egentlig ta denne vekk da ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokk til toppen *der fordeleren var* kan hentes fra en 530, el 531 topp, er også likt lokk som på toppen til b230k'n 631 toppen...

 

kjøp et overhallingskitt fra pedersen racing.. der får du med stempel, pakninger, oljepumpe +++ mener det kostet 5k

 

det var det jeg kjøpte til min b230et..

 

den tappen på svinghjulet er føleren til tenninga, ja;)

 

Ok takkar vomaz da skal jeg se nærmere på¨det kittet, stikker en tur ned til racing i morra og undersøker saken.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis forige eier sa det var 300 hk i den motoren har han lurt deg iallefall.. hvorfor tror du kammen er ny? orginalt sitter det en a kam i den motorn der.. råder fra ft/fk passer ikke

 

På vilken måte har han gjort det da, hvis kam er ny så indikerer vel det på at han har byttet den av en eller annen grunn, og det kan jo se slik ut, det er jo ikke antydning til slitasje på den en gang. Derfor jeg spurte åssen jeg så at det var en sterkere (trim kam) kontra en orginal.

 

Ok. så vilke råder bør jeg satse på da ?

som sagt jeg ser dette så fort jeg får tatt de ut om hva slags råder som sitter der.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bakkant på kammen skal det være en bokstav, hvilken er det?

 

http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/Volvo240/Motor/141_4159.jpg

 

På dette bildet ser det ut som om lagerskåla har snurra i lagerbukken - hvis det har skjedd blir det fort noen kroner i maskinering.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssn ser du om kammen er slitt eller ikke da? alle kammer blir jo blanke.. ser ut som det er orginale råder på bildene..

 

etter det jeg har lært så ser du dette på kam tippen, blandt annet, brune slite merker antyder slitt kam, flat stussing på kam tipp indikerer slitt kam. osv. jepp dette kan du se ja.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår