Gå til innhold

Total overhaling av b230ET. opd: 13.12.06

Ranger emnet


VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I bakkant på kammen skal det være en bokstav, hvilken er det?

 

http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/Volvo240/Motor/141_4159.jpg

 

På dette bildet ser det ut som om lagerskåla har snurra i lagerbukken - hvis det har skjedd blir det fort noen kroner i maskinering.

 

hm, det vet jeg ikke men skal opp i morgen så da skal jeg se etter.

lager skåler ? det er ikke lager skåler i lagerbukken, ihvertfall ikke på denne og ikke har jeg sett det tidligere heller :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn.

 

ja da har jeg undersøkt litt mere ang. motoren og det ser ut til at den er helt orginal. den er kun elektronisk trimmet.

sjekket kammen på den og den har bokstaven A, altså en orginal kam, men den er ny. Så da er jo den saken klar, jeg skal fortsette å overhale denne motoren og kanskje gjøre noe mere med den også men vi får se.

 

er det noe lønnsomt å feks. trimme opp denne motoren, eller er det like greit å få tak i seg en FT motor eller noe ? hva kan jeg gjøre for å få flere hester i ET motoren ? hvilken kam/løftere bør jeg ha ? og hva med råder/stempel ?

 

takker og bukker for alle svar.

 

ET lite off topic spørsmål.

 

Jeg skal bytte dæsjen i bilen, og da bytter jeg instrument panelet med det samme, det jeg har nå er et med klokke i og det jeg skal sette inn er det turteller på. Er det mye omgjøring for å få det nye til å passe ?

hvor kobler jeg turtelleren inn hen og hvordan ? , hvilken tapp/stikker skal jeg benytte. er det noen som vet dette så sier jeg tusen takk for alle svar.

 

jeg sal legge opp noen flere bilder av overhalingen nå i helgen. så updates kommer :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230et er ikke noe og trimme på..

men du kan no sette på k&n filter, 3" jt eksos.. og sikkert bare og justere den turboen som du har på max ca 0.9-1 bar.. så har du vel kansje 210hk om du har chip..

 

Blir bra dette!

 

Søren og. jaja da får jeg gjøre det beste ut av det med denne så lenge. men har noe annet på lur også men ikke før til høsten evnt. har en v8 og en 16 ventiler på hånden, driver å diskuterer pris og sånn. Blir det v8 så er det jo en del som må gjørest om og kjøpes inn.

 

ja motoren er shippet, eksos og filter har jeg alledre kjøpt inn fra pedersen racing :) da går jeg for en vanlig overhaling og opp shining så lenge, er i hvertfall mere futt i denne enn det er i den gamle K motoren he he

 

hvor mye er det forresten orginalt i en Et motor ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og. jaja da får jeg gjøre det beste ut av det med denne så lenge. men har noe annet på lur også men ikke før til høsten evnt. har en v8 og en 16 ventiler på hånden, driver å diskuterer pris og sånn. Blir det v8 så er det jo en del som må gjørest om og kjøpes inn.

 

ja motoren er shippet, eksos og filter har jeg alledre kjøpt inn fra pedersen racing :) da går jeg for en vanlig overhaling og opp shining så lenge, er i hvertfall mere futt i denne enn det er i den gamle K motoren he he

 

hvor mye er det forresten orginalt i en Et motor ?

 

182hk i b230et 86mod

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og. jaja da får jeg gjøre det beste ut av det med denne så lenge. men har noe annet på lur også men ikke før til høsten evnt. har en v8 og en 16 ventiler på hånden, driver å diskuterer pris og sånn. Blir det v8 så er det jo en del som må gjørest om og kjøpes inn.

 

ja motoren er shippet, eksos og filter har jeg alledre kjøpt inn fra pedersen racing :) da går jeg for en vanlig overhaling og opp shining så lenge, er i hvertfall mere futt i denne enn det er i den gamle K motoren he he

 

hvor mye er det forresten orginalt i en Et motor ?

 

Hehe, 182 hk orginalt som nevnt..

 

Men du kan ha det mye gøy med di hk du får!

 

Og det er jo kose arbeid og overhalle og shine..

 

Jeg ville godt får 16v!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, 182 hk orginalt som nevnt..

 

Men du kan ha det mye gøy med di hk du får!

 

Og det er jo kose arbeid og overhalle og shine..

 

Jeg ville godt får 16v!

 

ja klart jeg kan ha det, så jeg går for de hk jeg har så da får det være greit med det så lenge, ja snakket med noen i dag og de sier det samme som deg, da blir det 16v til høsten med full trim pakke og ny worklog :)

 

hm, den er chippet, er det da mulighet for at den kan romme 240 hk ?

klart det kommer kanskje ann på shippen men...

uansett, blir nok en forrandring alikevel, har jo aldri hatt noen bensin turbo før så den vil jo gå litt bedre enn den nedslitte K motoren hehe

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tid for en ny update.

 

Dette har blitt gjort siden sist.

har demontert resten av blokken, tatt ut veiv, stempel/råder.

 

 

 

142_4266.jpg

her har jeg demontert veiva og stempel/råder. som dere kan se så er bukkene greie, ikke noe spes, med slitasje på disse heller. Avleiringer er det heller ikke å se her, dette er før vask og koking.

 

 

142_4269.jpg

Sjekk disse sylinder veggene, ikke en ripe eller hakk å se, blank polerte men normalt etter dette bruket, dette blir honet opp. skal også måle verdiene for å se om det er ovalt eller ikke.

 

 

142_4277.jpg

Lager og ramme bukker. her er også kondisjonen greie, ikke noe spesiellt å legge fingeren på. ikke noen riper å se så her tyder det på at lager har holdt seg på plass som er et godt tegn.

 

 

142_4279.jpg

Ramme lager. Disse var egentlig i god skikk til å gått så mye som motoren har gjort, nesten ikke slitasje i det hele tatt.

 

 

142_4275.jpg

Ramme lager og råde lager. hadde det ikke vært for råde lager så hadde jeg antatt at motoren nylig hadd vært overhalt men råde lager har ødelagt den antagelsen, dette er noe av det værste jeg har sett på noen råde lager, men det jeg synest er litt merkeligt er at de er slitt så forskjelligt fra ramme lagerne. noen som har en formening om det ?

 

 

142_4282.jpg

Stempel. Tror jeg gjør som Vomaz var innpå, bytter dem, er ikke noe å lure på i det hele tatt, disse var slitte.

 

 

142_4280.jpg

 

 

142_4281.jpg

her er det også noen grove riper som jeg ikke er helt sikker på hvordan har skjedd, jeg kunne ikke se noe på sylinder veggen for dette stempelet.

 

 

142_4283.jpg

Disse vil jeg også påstå er greie, noen små riper men ingen hakk eller grovheter.

 

 

142_4285.jpg

tok en slarke test på kryssbolter og foringer, dette var merkeligt nok bra, var ingen antydning til slark i noen av stempel. fjørene var slitte, noe jeg hadde regnet med.

 

 

 

Konklusjon :

har demontert resten av blokken og tatt en test av stempel/foringer,kryssbolt.

sett over ramme og råde lager samt bukker.

 

Dette skal gjørest, bytte råde og ramme lager samt bytte stempel, så her blir det en pakke løsning som inneholder det jeg trenger. En overhaling sats eller noe.

 

Veiva glemte jeg å ta bilde av, er litt i tvil ang. råde tappene men skal levere den inn på Sarpsborg motor verksted for vurdering og evnt. sliping.

 

Skal også høre på prisen på nye råder men tror jeg bruker de som er der, de virket bra men også de skal vurderes sammens med veiva.

 

hvis det blir råde bytte. hvilke råder bør jeg satse på ? og da tenker jeg ikke på smidde.

 

Det neste på tapeten nå er å koke vaske alle delene og gjøre disse klare til maling og lakkering.

 

Er det noen som har noen tips ang. å få ut frost pluggene ? de er litt forskjellige til de jeg har sett tidligere.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår