Gå til innhold

Total overhaling av b230ET. opd: 13.12.06

Ranger emnet


VolvoSkrue

Anbefalte innlegg

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjekt og få svar på det med ft råde i et blokk! :)

 

Volvoskrue: Har en onkel i Sarpsborg, så drive USA import å greie.. Så er der med han en sjelden gang når det er rudskogen treff og sånn.

 

Også ble jeg å noen kompissa kjent med en luring som het Arthur som jobber på Dirty Nelly.. så fekk vi han til og jobbe 2tima ekstra så vi fekk i oss en godt vetig mengde gosake :p ..hehe, Kjenne du han?

 

ja helt klart, nå vet jeg 100% at det er trygt å bestille :)

 

hehe dirty nelly kjenner jeg til ja,vert der en del ganger, kjenner ikke han personeligt men vet hvem han er, min bror kjenner han bedre. ja neste gang du er i særp så se etter en gul 245, er bare en av den (min) hehe. Skal forresten på rudskogen til året, forhåpentligvis med ny motor :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da var det tid for en liten oppdatering igjenn, denne gang så er det toppen som er hoved tema.

 

 

 

143_4317.jpg

La oss begynne med denne, denne brukes til så mangt men også pussing av ventiler. En grei løsning hvis man ikke har noe annet.

 

 

143_4321.jpg

La oss få sagt det med en gang at ventil arbeid er noe dritt, det er en pirke jobb og tar lang tid hvis man vil ha det bra og det bør det jo være også. Ventilen skal tette når den er lukket og når jeg prater om tette så mener jeg 100% tett, den skal ikke slippe igjennom noe. til dette så bruker jeg et helt vanligt rizla papir som jeg river av en ca: 3mm remse av. Med fjørene av, ventiler pusset og 100% rengjort så slipper jeg ventilen ned i ventil styringen med papir remsen i mellom. Bruk fingeren til å tappe på undersiden av ventilen slik at den detter fast ned i setet. uten å holde i ventilen, prøv å dra opp papir remsen med to fingre. her skal det være nok motstand til å dra ventilen opp og helst at det ryker, dette tyder på at ventilen er tett. hvis ikke så setter vi i gang og sliper.

 

 

143_4330.jpg

En sugekopp med en pinne på :) det beste håndlagde ventil-slipe verktøyet. Med en rengjort ventil så tar man på litt ventil slipe pasta, her er det to typer som kan brukes, en fin type og en grov, er ventilene veeldigt slitte så lønner det seg egentlig å bytte dem og da bytter man begge deler, altså ventil seter og ventiler. I dette tilfellet så er de ikke så slitte så det holder med å bruke pasta, jeg begynner med en grov type, dette er for å få vekk de grovste kantene og for å sette ventilen. Helt til slutt så går man over med en fin type for slutt finnish, dette for å polere sete og ventil slik at det tetter helt. Det er to typer pasta man kan få kjøpt, det er en vannbasert og en uten, det beste er vel den som er vannbasert.

 

 

143_4332.jpg

ta litt vann eller spytt på sugekoppen og sett den i senter av ventilen, ta tak i pinnen med to hender og lag en pølse i loddrett stilling, når du kommer til bunn av pinnen så løft opp ventilen med pinnen og drei den en kvart omdreining og fortsett. Slik fortsetter du til ventilen er bra. ta stikk prøver innimellom for å sjekke at du er på rett vei, begynner du å komme i mål så gå over til fin pasta. 1 time på 1 ventil er ikke å forekomme, du har noen timer forran deg for å si det slik :) På bildet ser du en ventil som har blitt slipt men overhode ikke ferdig.

 

 

143_4334.jpg

Tok også en rask titt på blokken i dag, fikk puset topp flaten. Har så vidt begynt å pusse selve blokken også og klargjøring av lakkering.

 

 

143_4336.jpg

Det var noen som sa at det er merket for stempel og at de var i rekkefølge fordi det er forskjellig borin på sylindrene, de har så rett så rett og her kan vi se at også blokken er merket for hver sylinder. I dette tilfellet her så har vi sett forrfra, C, D, D, E. Hvorfor det er to D`er skulle jeg gjerne ha vist, så hvis det er noen som vet dette så spytt ut.

 

 

143_4341.jpg

 

Altså, merker på blokken og stempel, nå er det jo svært enkelt å se hva som skal hvor, kan jo nesten ikke taes feil. merk at pilen på stempel peker ned, dette er feil ! den skal peke forrover mot register reim, satt den slik bare for å vise bokstavene. På venstre siden av stempel så står det 85/1, er dette dimensjonen på stempel ?

 

 

143_4344.jpg

og til slutt så tar vi en titt på noen små deler :) Nei denne er ikke ny, den er kun vasket i damp stim på 95 grader som inneholder renseveske, denne var total svart av olje og avleiringer, blei rein ikke sant :)

 

 

143_4346.jpg

Front deksel, har et lite spørmål som jeg lurer på, har som sagt tenkt til å lakkere blokken, men hva med disse to dekslene og olje adapteret ?

 

 

143_4347.jpg

 

 

Etter vasken så blei de jo blanke, så jeg lurer fælt på om jeg skal lakkere dem eller ha dem som dem er, noen tips, forslag fra gjengen uttpå her ?

 

 

For de helt avanserte og som har slipt ventiler før så kan man også bruke en drill til dette, fungerer ganske så bra det også og forkorter arbeids tiden litt og man bli ikke så fort sliten. Men resultatet blir det samme. Husk bare på å ikke legge noe spes. press på den når du sliper, du vil jo ikke ødlegge noe heller liksom. og bruk middels fart.

 

ok da var vel det det hele for denne gang, neste update kommer om ikke så altfor lenge.

 

planer for kommende dager.

 

slipe ferdig ventilene og

gjøre klar toppen for montering av deler: aventer plan-slipingen litt.

 

pusse ferdigt blokken:

 

polere og gjøre klar innsug.

 

blir vel noen bilder av dette også tenker jeg :)

 

men enn så lenge, ha en fortsatt hyggelig aften boys and girls :)

 

Edit: ps. har forresten funnet fargene jeg skal ha på vidunderet :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et tips i fra volvokvaløya så tok jeg i fra hverandre olje pumpen for se hva slags tilstand den var i. Dette er hva jeg kom fram til.

 

 

 

143_4365.jpg

Det første jeg gjorde var å få en oversikt over hvordan denne var satt sammen slik at jeg ikke gjorde noen feil. Pumpen er satt sammen av 4 umbrako skruer, det er heller ikke noe pakning i mellom delene. Hver obs på at det sitter ei fjør og et lite stempel i mellom disse to delene, men dette merker du også når du tar av skruene, hold pumpen godt i sammen mens du skrur disse av. Merk: på de eldre pumpene er det ei kule i steden for dette lille stempelet. Ventil stempel hører i sammen men trykkregulator ventilen som sitter skrudd fast på undersiden av pumpehuset.

 

 

143_4374.jpg

Det er 3 måter å måle slitasjen på og alle er like viktige. Dette bilde viser en radial måling, en klarings måling mellom pumpehus og tannhjul. verdien for denne er følgende : 0,02 - 0,09. Alt over 00,9 er stor slitajse og må byttes. Denne målingen lå på 00,5.

 

 

143_4372.jpg

Denne målingen er drev slitasje, du måler altså mellom rommet i mellom tann mot tann. Her skal verdien ligge i mellom 0,15 -0,35. Denne målingen viste 0,30. Altså på grensen til hva verdiene skal vere, i dette tilfellet så velger jeg å bytte den.

 

 

143_4375.jpg

Og til slutt Aksial målingen, her måler man gapet i mellom de to delene som er satt sammen. Legg en rett maskin linjal over huset (vist på bilde) og mål klaringen i mellom drev og linjal. her er verdiene 0,02 - 0,12. Denne målingen viste 0.05.

 

 

 

 

Sørg for å gjøre godt reint føre du setter dette i sammen. smør opp delene og ha på litt paknings sement og skru på lokket igjenn, som en liten test etter at du har skrudd i sammen delene igjenn er å snurre på akselen under, det skal gå lett og ledigt.

 

Hvor vidt det lønner seg å bytte eller ikke kommer helt ann på målingene og verdiene du får. det er ikke altid det er noe vitsi å bytte pumpen.

 

driver du å trimmer og den slags så lønner det seg vel å bytte den ut med ei høytrykks pumpe men det er opp til ver enkelt tror jeg, en vanlig overhaling så lønner det seg å måle før man kjøper nytt, det kan vere penger spart.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og sett en masse diskusjoner ang. råder her på forumet og ser ut til at det er mye bra og noen sier at man bør bytte disse mot noen som er sterkere osv. men er det egentlig nødvendigt å bytte råder ved en lett trim ?

 

Etter en del samtaler med motor verksteder, pedersen racing osv. så er det ikke nødvendigt, alle sier det samme, råder tåler det meste så lenge det ikke blir herjet med, altså da snakker vi om riktige komponent løsninger samt justeringer. jeg blei fortalt i dag at for et par år siden så gikk det en 240 med nesten 400 Hk med orginal råder og trøst på mitten og dette var en b230ET, her i særp, noe å tenke på hm. jeg nevnte også ft råder fra 91 og opp, for det første så er de vanskelige å få tak på pluss at de er dyre og overhode ikke noe vitsi, både ET blokken m stempel råder, kryss pinner duger lenge til trim. samtlige 230 motorer er å bli et trim prosjekt, gode motorer. Og dette er jo litt rart å forstå seg på da etter som det er flere som sier at de orginal rådene til ET er dårlige på trim. men i dette tilfellet velger jeg å høre på de jeg har snakket med. For å få litt mere effekt ut av motoren så slang han en trim kam på disken til meg, det eneste jeg burde gjøre og som er anbefalt ved kam bytte er å måle klaringen mellom kam og shims. Jeg kunne også bruke de samme løfterne. Så ved at motoren er chipet, trim kam, orginal turbo og en nøyaktig justering av sysemet så var det ikke umuligt jeg kunne oppnå 220-240Hk. skulle jeg gå noe videre på dette så anbefalte de å bytte turbo agregat samt større dyser, grenerør, osv. bare ved å bytte turbo og grenerør samt bensin dyser så var det ikke helt umuligt å få 300+Hk og dette er med orginal stempler og råder. hvor vidt det ryker er opp til deg selv, hvor mere du presser motoren og herjer med dette så vil sefølgeligt ting ryke, er noe som sier seg selv. Den verste fienden til slikt er turbo justreringer, folk har for vana med å eksprimentere med disse justeringene sine og det er da dritt skjer pluss fo høy belastning (turtall) få en til å justere dette slik det skal vere og ha det sånn. Skal du ha noe mere ekstremt så bytt deler der etter og juster der etter også.

 

Denne informasjonen fikk jeg som sagt av folk som driver med racing og har motorbygge som livs stil.

 

Konklusjon fra overfor informasjon.

 

B230ET råder er sterkere enn folk skal ha det til.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin omfo!!! :)

 

Men uansett e jo ft rådene sterkare.. kjekt å ha.

 

ja sefølgeligt er de det og det er jo også å anbefale ved større trim satser og litt mere extremt ved tanke på leve tiden, men her var det snakk om hvordan ET rådene egentlig er i forhold til trimming. Når en tenker på at du har en motor med nesten 400 gampers og orginal råder så blir en jo litt forbauset, intet annet enn det :) Skal en over på extrem racing trim så må det vel kanskje litt mere til enn Ft råder og tenker jeg :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger om alle pumper som jeg åpner,kule & fjær fra B18,det orginale med patron og den foten er en ekstrem risikosport,forbannet møkk!!

 

 

og det er fordi ? har patrona tendens til å henge seg opp ?

 

Men har kommet fram til at jeg bytter denne pumpen mot en høytrykks pumpe, det burde vel gjøre sitt tenker jeg, også er det jo nytt og da.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår