Gå til innhold

Hvor mye HK har du i din Golf ?

Ranger emnet


RS2-GTi

Anbefalte innlegg

Driver å bygger en GTi opp nå, og jeg lurer litt på hvor mye hk

man får med forskjellige mods. Har prøvd å se litt på Vortex,

men de har jo andre motorer enn hva vi har.

 

Men tenkte dette kunne bli en tråd som kunne bli litt nyttig,

så legg inn din bil uansett hvilken motor du har under panseret,

bare opplys hvilken motor det er og hva som er gjort.

 

Og la ikke tråden skli ut med andre diskusjoner, diskuter motor/tuning!

 

Selv har en en 83 mod 1.8 GTi orginalt med 112 hk.

Har fra før Audi varmkjøringsregulator og spjell, samt pereforert

luftfilterboks og letta svinghjul. 286 graders kam og titanium ventilfjærer

er på vei, samt K&N filter. Ny custom eksos kommer.

 

Håper dette totalt skal gi mellom 130 og 140 hk, noen som har sett

dyno på noe lignenede ? Og andre trimtips mottaes med takk.

 

Har oppborret blokk liggende, samt jeg er klar over man kan kjøre på

med porting/planing og større ventiler, men jeg ønsker å se hvor mye

hk man får ut av denne motoren på budsjett-trimming. Det blir tatt

dyno etterhvert. Jeg vurderer eneste en gruppe A topp-pakning

for lavere comp, men vet ikke om man kan si det er budsjett trim da.

 

Hadde som mål en gang i tiden å bygge en 1.8 GTi motor med 160 hk

på svinghjulet med mekanisk (CIS) innsprøytning. Noen mener jeg

kan nå 150-155 hk, men ikke 160. Men dette blir neppe gjort, bilen

skal være rask på bane, så i stede for å gjøre allverden med motoren

kan jeg like godt innvestere i understell / bremser.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hadde" dette før havariet

2L 3a audi blokk, (org.115hk)

JJ gti topp portet og polert, planet

280graders kam (ukjent fabrikat)

justerbartkamdrev

5'r spjellhus

5'r varmregulator

supersprint grenrør

simons effektanlegg

jamex openair filter

 

utifra dette håpet jeg på 120-130hk

motoren fungerte, men slet veldig med tenningsbank

jeg hadde sylindertrykk på litt over 17bar, og sansyneligvis for lite bensintrykk.

motoren var veldig turtallsvillig, og det var gøy i ETT år.

jeg var på testrulla på bugrunn 2ganger, første året ble det avbrutt nettop pga tenningsbank, andre året ble det avbrutt av totalhavari (hull i stempel og fucka veivlagre)

jeg glemte een viktig detalj.. overhall alt når du skal trimme, blokka mi (som jeg hentet fra hoggern) hadde rundet 250tusen km..

 

fra glansdagene : engine2.JPG

 

jeg gidder ikke engang si hvorlangt nåla kom på rulla før morroa var over, men skuffa, ja

 

filmsnutt av testing på rulla, hører det knitrer bra

film

 

 

flere bilder :

http://home.online.no/~blas-kri/Bilder/cabrio/havari3.JPG

http://home.online.no/~blas-kri/Bilder/cabrio/havari4.JPG

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet du bare på 120-130 hk ?

Det var ikke mye, med tanke på det som var gjort.

 

Golf Magazine testet for en del år siden kvasskammer.

Husker ikke specene til kammene, men det var nå de mest kjente.

Det var 5 kammer med i testen.

 

De ble alle utført på samme bil, en Golf 2 1.8 GL 90 hk.

Den beste kammen gav 12 eller 13 hk mere, og den dårligste 8.

Og jeg er mere enn 50% sikker på at de oppgav alt i whp, men mulig

jeg husker feil. Og dette var relativt snille kammer.

 

Men i allefall - Golfen ble da på minimum 103 hk på veiva.

Og har lest litt tester på GTi kammer, men ikke like omfattende,

også der gir dem gode resultater. Min motor med den kammen jeg

skal ha ble det +13 hk. Også her, usikker på om det var whp eller hp.

 

Men testene var gjort av et amerikansk blad, og de regner for det

meste på hjulene. Men i allefall; den er da minimum 125 hk, om motoren

for øvrig er i god stand.

 

5er delene har også blitt målt i benk, og dette ga faktisk en del hk

i seg selv. Husker ikke tallene som ble oppgitt, men husker jeg ble

sjokkert. Og dette pluss filter. grenrør, eksos +++

 

Da bør man kunne nå 135, om ikke 140 hk etter min mening.

Men det er igjen bare mening, ikke fakta ...

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke enkelt med sugetrim, og hk+hk+hk er ikke alltid lik det teoretiske.

det er det nok mange av oss som har erfart.

 

jeg ble veldig overrasket over momente jeg fikk ut av motoren, og turtallsvilligheten.

og jeg skal bygge denne motoren opp igjen og teste på rulle på nytt.

veit den skal klare mer..

men det koster...

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt klart man ikke kan legge det til.

 

Men; man kan alltid ta grunnhk samt legge til ett moment rimelig trygt.

Så - motorens stand ved trimming er jo selvfølgelig veldig viktig.

 

Men sett at den er det - 112hk + 13 = 125.

Det kan man si med sikkerhet.

 

Så kan man da gå videre å si at komplett eksos gir 5 hk ekstra,

og at det ikke nødvendigvis gir deg 130 hk sier jeg meg helt enig i.

Men det vil på en eller annen måte gi deg mere effekt.

 

Om det vil si +1 eller +6 hk vet man jo ikke uten å måle.

Men det som er sikkert er at om man gjør mange nok ting, og gjør dem

riktig i forhold til setupen vil man få +5 hk, ergo 130 hk til slutt.

 

Men da må man selvfølgelig følge en rød tråd om høyest mulig peak effekt,

og ikke mest "driveability".

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet du bare på 120-130 hk ?

Det var ikke mye, med tanke på det som var gjort.

 

Golf Magazine testet for en del år siden kvasskammer.

Husker ikke specene til kammene, men det var nå de mest kjente.

Det var 5 kammer med i testen.

 

De ble alle utført på samme bil, en Golf 2 1.8 GL 90 hk.

Den beste kammen gav 12 eller 13 hk mere, og den dårligste 8.

Og jeg er mere enn 50% sikker på at de oppgav alt i whp, men mulig

jeg husker feil. Og dette var relativt snille kammer.

 

Men i allefall - Golfen ble da på minimum 103 hk på veiva.

Og har lest litt tester på GTi kammer, men ikke like omfattende,

også der gir dem gode resultater. Min motor med den kammen jeg

skal ha ble det +13 hk. Også her, usikker på om det var whp eller hp.

 

Men testene var gjort av et amerikansk blad, og de regner for det

meste på hjulene. Men i allefall; den er da minimum 125 hk, om motoren

for øvrig er i god stand.

 

5er delene har også blitt målt i benk, og dette ga faktisk en del hk

i seg selv. Husker ikke tallene som ble oppgitt, men husker jeg ble

sjokkert. Og dette pluss filter. grenrør, eksos +++

 

Da bør man kunne nå 135, om ikke 140 hk etter min mening.

Men det er igjen bare mening, ikke fakta ...

 

hvorfor håpe på mer når man som oftes blir skuffet?

en trimdel som blir oppgitt med "lovet" effekt ville jeg sett skeptisk på.

mange andre ting må korrespondere riktig med hverandre og og ofte blir den dårligste delene som struper resten.

hver enkelt motor er inviduell, min var/ble mislykket, får eg sjansen igjen så skal det prøves med mer bensintrykk/mengde.

jeg prøvde 102oktan fuel og da var tenningsbanken nesten borte. så jeg hadde uten tvil feilet ett sted uten å selv ha nok erfaring til å fikse det.

men vi lærer av feilene våres ;)

 

dette var budsjettrim.

nyttig faq:http://gtiklubben.nu/showfaq.php?id=37

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.. Men mager nok blanding til å brenne høl kan man ha uten tenningsbank vel?

Siden han nevnte at det ble nesten borte med race-fuel, han vil jo uansett ha for mager blanding...?

 

 

 

riktig, jeg hadde for mager blanding, med høyere oktan så ble det bedre da dette antenner lettere enn vanlig 98, men fortsatt ikke bra nok.

k-jet er ikke lett å fikle med mindre man kan det. snakker om å shimse opp fordelingen, og jeg har prøvd en gang å forstå meg på det.

det endte med å bytte til en nye bensinmengdefordeler.

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår