Gå til innhold

Ipod stereo i bil... oppsett?

Ranger emnet

Sower

Anbefalte innlegg

Jeg skal da fikse hele stereoen i bobla mi siden den blir litt for.... rar i en 61 modell.. :D

Plana er da å gjøre den enklere og mindre, men mer moderne ;)

og da skal jeg gjøre det slik at jeg ordner til en ipod i samme farge som bilen, og bytter ut cd spilleren med denne... også skal høytalerne byttes ut med noen litt bedre og mindre og lakkere disse i bilens farge.

Men tingen er... hvordan får man til at man bare trenger ipod og ikke noe cdspiller i tillegg til å spille lyd?

må man ha en ekstra forsterker? eller må man ha cd spiller i tillegg uansett.

Eller finnes det en slags konvertør med utgang til høytalere og ipod?

:D

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare en kabel med minijack (hodetelefonplugg) i den ene enden og phonokontakter i den andre. Putt den i hodetelefonutgangen på iPoden og andre enden i forsterkeren, og bruk iPodens volumkontroll til å justere volum.

Evt. kan du kjøpe en Universal Dock og Apple Remote, med ledning fra Docken til forsterkeren. Da får du volumet på fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass enkelt.. :D bra, men hva tenker du på anng. dock.. kjøpe docken og rippe den for ledninger eller bruke docken i bilen? :)

skal lage en tegning snart hvordan jeg skal få det til inni..

har du en fin forsterker å annbefale da? :) skal ikke ha noen subber bare høytalere.. 4 stk. må være diskre og ikke flashy

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk docken som den er, eller støp den inn en eller annen plass. I motsetning til billig-skrap (som f.eks. volumkontrollen til Creative-høyttalersettet jeg sliter med på jobb, som alltid vil ligge i vinkel fordi den er så lett at ledningen vrir den) er Universal Docken tung og stabil. Ikke sikkert du trenger dobbeltsidig teip eller borrelås for å feste den engang :)

Forsterker? Nja, det mest diskrè hadde vel vært å montere den skjult under baksetet, ved siden av batteriet. Da slipper du unna med tynnere kabler også. Det er masse fine forsterkere som kan anbefales, men det kommer jo an på hva slags pris du hadde tenkt deg. Finnes jo forsterkere fra under tusenlappen til en solid årslønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://store.apple.com/Catalog/no/Images/MA045_screen.jpg

men hvor godt ligger ipoden i denne docken når bilen går`? :p boblene tilbake til 61 rister godt når de går.. iallefall med 1600 motor ;) så tror ikke jeg kommer til å satse på dock siden direkte ipod (ledning) -> forsterker forbindelse holder seg mer "stødig".

tror jeg faktisk kan holde på de høytalerne som er bak under setene der, men foran så er det noen gamle som er i firkantige plastikkbokser... tar plass, så kan man gå for rene høytalere og henge dem opp foran under dashen, eller vil magneten baki skape store problemer? :\

planlegger å lakkere dekselet til høyalerne i enten turkis eller hvit slik at de passer mer til bilen... :D

ipod koster ca. 1700, så 2 nye høytalere satser jeg å punge ut 1500 for. så forsterker kan vel gå for ca. 1000,- om dette er nok for en som kan styre 4 høytalere.. :)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte da dette fra en annen:

Det er ikke praktisk å koble ipod direkte til effektforsterker. Du bør (les: må) ha en forforsterker i mellom, slik at du kan justere volum, bass, diskant osv på en praktisk måte. Det er vel også noe lavt utgangsnivå fra ipod pga EU-regler (for at du ikke skal skade hørselen din når du bruker hodetelefoner), så effektforsterkeren må være desto kraftigere dersom du ikke har en forforsterker som drar opp nivået.

Kjøper du en moderne CD-spiller/radio med ip-bus, så kan du også se i displayet på radioen hva som spilles fra ipod-en. Ganske praktisk.

Dersom poenget er å ha en diskret installasjon, så kan du jo sette radioen i hanskerommet.

stemmer dette? noen som vet hvordan jeg kan løse dette uten å måtte gå etter cd/radio bygg... det jeg helst vil unngå ;)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på f.eks. Mac1.no eller iPod1.no, så vil du enkelt finne programvare som lar deg fjerne den tette EU-sperren på volumet. Da trenger du ingen forforsterker ;) Dersom du gjør som jeg sa, vil du bruke fjernkontrollen til å justere volumet:

appleremote.jpg

Bass og diskantkontroll kan muligens være greit å ha, men det er fullt mulig å klare seg uten. Det er du også nødt til om du skal klare deg uten cdspiller, men du har jo alltids EQ-innstillingene i iTunes da. Linky: iPod EQ and you :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gopod.free-go.net/

fant programmet..! :D men da vil jeg finne ut om noen andre har gjort dette i bilen sin og om de finner lyden god nok....

nå så har jeg xplod spiller og 4 høytalere der de frammerste er noen gaaaamle, og de bak er pioneer av noe rar type. Ingen forsterker.. bare det som er i spilleren og dette funker greit :) håper ipoden kan bli noe av det samme..

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i mange fine lengder på hvilken som helst butikk som selger over "headset" :) Jeg har vel 5 slike kalber liggende

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider