buskmann Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Hei Jeg vurderer å montere en rallytermostat for å kunne kjøre med høyere temperaturer. Det skal gi høyere effekt. Kjølevæska koker på ca 110 grader, så 100 graders termostat må være greit? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Hei Jeg vurderer å montere en rallytermostat for å kunne kjøre med høyere temperaturer. Det skal gi høyere effekt. Kjølevæska koker på ca 110 grader, så 100 graders termostat må være greit? Og hvor mye effekt får du da:op: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Tror ikke at du får merkbart mer effekt av dette. Om det er noen effekt i det hele tatt? Bruker ikke rallybiler termostat med åpning på 60 grader eller.no pga at motorene utvikler mer varme? Du kan jo risikere å kanskje ødelegge noe i motoren, da 100 grader er litt for mye for oljen? Ved hvilken temperatur forbrenner olje? EDIT: Da mente jeg "vanlig" type olje, og ikke noe spesielt, f.eks. mineral olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 26, 2006 Rapporter Share Skrevet November 26, 2006 Tror ikke at du får merkbart mer effekt av dette. Om det er noen effekt i det hele tatt?Bruker ikke rallybiler termostat med åpning på 60 grader eller.no pga at motorene utvikler mer varme? Du kan jo risikere å kanskje ødelegge noe i motoren, da 100 grader er litt for mye for oljen? Ved hvilken temperatur forbrenner olje? EDIT: Da mente jeg "vanlig" type olje, og ikke noe spesielt, f.eks. mineral olje. olja på golfen min ligger på rundt 100c ved normal kjøring.. så det er nok ikke farlig Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 olja på golfen min ligger på rundt 100c ved normal kjøring.. så det er nok ikke farlig Litt kjap der vel? Hvis du øker vanntempen fra sikkert 88-90grader den har nå, til 100grader. Trur du olja fortsatt har 100grader ved normal kjøring? Dette høres ut som placebo-trimming spør du meg. :rolleyes: Hvem er det som sier at du skal få mer effekt av varmere motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Ja, ikk vet jeg. Men jeg må nå bare høre på kloker hoder jeg da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Er det ikke motsatt da? At vannet begynner å sirkulere ved lavere temperaturer slik at motortempen holder seg noenlunde lavere ved hardere påkjenninger. Målet er vel å holde motoren ved "riktig" temp, og ikke koke motoren. Synes det høres egentlig litt mer logisk ut. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Grunnen til at effekten øker ved høyere temperaturer, er at ved høyere temperaturer kan man tilføre mer bensin. Ca 70% av denne ekstra energien går til å lage mer varme, mens30% går til mekanisk framdrift. Grunnen til at man likevel forsøker å holde temperaturen nede, er at det ved høye temperaturer dannes NOx. Rallybiler må ikke på EU-kontroll, så derfor bruker de rallytermostat og kan slippe ut så mye NOx som de vil. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Det burde heller være en fordel å forsøke å øke systemtrykket i kjølesystemet for å heve kokepunktet. Litt usikker på hva en "rallytermostat" (hva nå det er?) alene gjør på motoreffekten. Høyere systemtrykk gir mindre behov for ruvende radiatorer og tunge kjølesystemer, noe som kan gi mer aerodynamisk front og lavere totalvekt... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Grunnen til at effekten øker ved høyere temperaturer, er at ved høyere temperaturer kan man tilføre mer bensin. Ca 70% av denne ekstra energien går til å lage mer varme, mens30% går til mekanisk framdrift. Har ikke du dieselbil da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Litt kjap der vel?Hvis du øker vanntempen fra sikkert 88-90grader den har nå, til 100grader. Trur du olja fortsatt har 100grader ved normal kjøring? Det har jeg heller ikke sagt, jeg sa bare det at om olja holder 100c, så er ikke det farlig! Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0milt Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 skeptisk.... Siter -99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing) -87 24o Turbo (under oppussing) Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Har ikke du dieselbil da? Jo, finnes vel noen rallybiler med dieselmotor også. Jeg så noen i Paris-Dakar blant annet. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Grunnen til at effekten øker ved høyere temperaturer, er at ved høyere temperaturer kan man tilføre mer bensin. Ca 70% av denne ekstra energien går til å lage mer varme, mens30% går til mekanisk framdrift. Grunnen til at man likevel forsøker å holde temperaturen nede, er at det ved høye temperaturer dannes NOx. Rallybiler må ikke på EU-kontroll, så derfor bruker de rallytermostat og kan slippe ut så mye NOx som de vil. :omfg :D :D :D :D Ærlig talt, dette er svada fra ende til annen Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Er det ikke motsatt da? At vannet begynner å sirkulere ved lavere temperaturer slik at motortempen holder seg noenlunde lavere ved hardere påkjenninger. Målet er vel å holde motoren ved "riktig" temp, og ikke koke motoren. Synes det høres egentlig litt mer logisk ut. Jeg ville nå være enig i dette i rallysammenheng... Men... Det er ikke umiddelbart noen fordel å kjøle motoren for mye heller. Skal en ta ut så mye effekt som mulig gjelder det å holde på varmen, alt som må kjøles bort er tap. F.eks. vil en motor med ståltopp kunne bremse høyere effektall enn en med alu. topp hvis toppene ellers er like, men problemet kommer jo med tenningsbank, skal en da bli kvitt bankinga er det på med bedre bensin, ned med temperaturen eller justere tenning... Det burde heller være en fordel å forsøke å øke systemtrykket i kjølesystemet for å heve kokepunktet. Litt usikker på hva en "rallytermostat" (hva nå det er?) alene gjør på motoreffekten. Høyere systemtrykk gir mindre behov for ruvende radiatorer og tunge kjølesystemer, noe som kan gi mer aerodynamisk front og lavere totalvekt... Fra en del artikler jeg har lest, blant annet i forbindelse med Popular Hot Roddings "Engine Masters" ble det hevdet at det faktisk lønte seg å gå motsatt vei; nemlig å senke trykket, men øke gjennomstrømningsvolumet. Ved å heve trykket ble kjølevæsken "pisket" og små luftbobler oppstod, og siden luft tar til seg mye mindre varme enn kjølevæsken, ble kjøleeffekten redusert. (OT: Flere bygde også om oljesystemet; ned med oljetrykket for å spare effekt...) Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.