Gå til innhold

Rallytermostat

Ranger emnet


buskmann

Anbefalte innlegg

Tror ikke at du får merkbart mer effekt av dette. Om det er noen effekt i det hele tatt?

Bruker ikke rallybiler termostat med åpning på 60 grader eller.no pga at motorene utvikler mer varme?

Du kan jo risikere å kanskje ødelegge noe i motoren, da 100 grader er litt for mye for oljen? Ved hvilken temperatur forbrenner olje?

 

 

EDIT: Da mente jeg "vanlig" type olje, og ikke noe spesielt, f.eks. mineral olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at du får merkbart mer effekt av dette. Om det er noen effekt i det hele tatt?

Bruker ikke rallybiler termostat med åpning på 60 grader eller.no pga at motorene utvikler mer varme?

Du kan jo risikere å kanskje ødelegge noe i motoren, da 100 grader er litt for mye for oljen? Ved hvilken temperatur forbrenner olje?

 

 

EDIT: Da mente jeg "vanlig" type olje, og ikke noe spesielt, f.eks. mineral olje.

 

 

 

olja på golfen min ligger på rundt 100c ved normal kjøring.. så det er nok ikke farlig

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olja på golfen min ligger på rundt 100c ved normal kjøring.. så det er nok ikke farlig

 

Litt kjap der vel?

Hvis du øker vanntempen fra sikkert 88-90grader den har nå, til 100grader. Trur du olja fortsatt har 100grader ved normal kjøring?

 

Dette høres ut som placebo-trimming spør du meg. :rolleyes:

Hvem er det som sier at du skal få mer effekt av varmere motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at effekten øker ved høyere temperaturer, er at ved høyere temperaturer kan man tilføre mer bensin. Ca 70% av denne ekstra energien går til å lage mer varme, mens30% går til mekanisk framdrift.

 

Grunnen til at man likevel forsøker å holde temperaturen nede, er at det ved høye temperaturer dannes NOx. Rallybiler må ikke på EU-kontroll, så derfor bruker de rallytermostat og kan slippe ut så mye NOx som de vil.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde heller være en fordel å forsøke å øke systemtrykket i kjølesystemet for å heve kokepunktet. Litt usikker på hva en "rallytermostat" (hva nå det er?) alene gjør på motoreffekten. Høyere systemtrykk gir mindre behov for ruvende radiatorer og tunge kjølesystemer, noe som kan gi mer aerodynamisk front og lavere totalvekt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at effekten øker ved høyere temperaturer, er at ved høyere temperaturer kan man tilføre mer bensin. Ca 70% av denne ekstra energien går til å lage mer varme, mens30% går til mekanisk framdrift.

 

Grunnen til at man likevel forsøker å holde temperaturen nede, er at det ved høye temperaturer dannes NOx. Rallybiler må ikke på EU-kontroll, så derfor bruker de rallytermostat og kan slippe ut så mye NOx som de vil.

:omfg :D :D :D :D Ærlig talt, dette er svada fra ende til annen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke motsatt da? At vannet begynner å sirkulere ved lavere temperaturer slik at motortempen holder seg noenlunde lavere ved hardere påkjenninger. Målet er vel å holde motoren ved "riktig" temp, og ikke koke motoren. Synes det høres egentlig litt mer logisk ut.

 

Jeg ville nå være enig i dette i rallysammenheng...

Men... Det er ikke umiddelbart noen fordel å kjøle motoren for mye heller. Skal en ta ut så mye effekt som mulig gjelder det å holde på varmen, alt som må kjøles bort er tap.

F.eks. vil en motor med ståltopp kunne bremse høyere effektall enn en med alu. topp hvis toppene ellers er like, men problemet kommer jo med tenningsbank, skal en da bli kvitt bankinga er det på med bedre bensin, ned med temperaturen eller justere tenning...

 

Det burde heller være en fordel å forsøke å øke systemtrykket i kjølesystemet for å heve kokepunktet. Litt usikker på hva en "rallytermostat" (hva nå det er?) alene gjør på motoreffekten. Høyere systemtrykk gir mindre behov for ruvende radiatorer og tunge kjølesystemer, noe som kan gi mer aerodynamisk front og lavere totalvekt...

 

Fra en del artikler jeg har lest, blant annet i forbindelse med Popular Hot Roddings "Engine Masters" ble det hevdet at det faktisk lønte seg å gå motsatt vei; nemlig å senke trykket, men øke gjennomstrømningsvolumet. Ved å heve trykket ble kjølevæsken "pisket" og små luftbobler oppstod, og siden luft tar til seg mye mindre varme enn kjølevæsken, ble kjøleeffekten redusert.

(OT: Flere bygde også om oljesystemet; ned med oljetrykket for å spare effekt...)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår