Gå til innhold

Rette opp lakkskader på bilen min, vil ikke pusse ned til metallet

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

(Har lest stickytråden, men ble ikke så mye klokere)

Heisann, jeg har kjøpt meg en bil som har gått 560 000 km i følge telleren (som fjusker), og den har pådratt seg noen lakkskader med årene. Bilen er en Volvo 940, de er galvanisert og er dermed stort sett skånet for rust. Jeg vet ikke hva galvanisering er, utenom at det tydeligvis er effektivt, men jeg vil tro at hvis jeg pusser ned til metallet, vil rustbeskyttelsen forsvinne. Eller?

Legger ut noen bilder av det jeg vil fikse opp.

Skade på bakskjerm ved hjulbue. Forrige eier sa kjerringen hadde rygget i noe, men mesteparten her er at gassen tydeligvis flasser. Ripene kjennes såvidt med fingrene. Virker ikke som om de har gått inn til metallet, siden det ikke ruster, og siden det virker som om flassingen har spredt seg fra ripene, noe som nok tar litt tid. Vil det bli et brukbart resultat hvis jeg pusser lett på området jeg skal lakke for at lakken skal gripe, og lakker med rett lakk fra Volvo? Bilen har ikke metallic lakk, og den er som bildene viser svart. En jeg kjenner har gjort noe lignende på sin gamle 240, resultatet ble bra faktisk, men litt appelsin. Det er ikke så farlig syns jeg, og bilen hans var metallic. Han pusset først sa han, og maskerte ikke for å unngå skarpe overganger. Deretter ble det lakket med boks fra Volvo. Hvis framgangsmåten hans er lik som med 240en hans, blir resultatet bra nok, tror jeg da. Men problemet er vel hvis lakken fortsetter å flasse, bør jeg pusse et stykke utenfor der det har flasset f.eks?

Bilder av bakskjerm:

hsb1.jpg

hsb2.jpg

hsb3.jpg

Skade på dør og inni dørkarm. Her er lakken slitt vekk pga folk har vært borti her utrolig mange ganger. Blir vel vanskelig å lakke inni det runde dørhåndtaket. Framgangsmåte blir samme som over.

doorhandle.jpg

karm.jpg

Noen som har noen voldsomme innvendinger? Har som sagt sett bra resultat med samme framgangsmåte, bare på en bil med metallic.. Jeg kommer nok til å prøve uansett, hehe, men hvis noen har en overkommelig metode som ikke innebærer at bilen blir rustutsatt, så er jeg åpen for forslag..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider