Gå til innhold

Dau a4 1,8turbo

Ranger emnet


Frank S.

Anbefalte innlegg

Hei

EN kamerat av meg har en audi a4 1,8turbo med chip effektanlegg og sånn. det skal vistnok gi oppimot 200hk.

 

Men d virker som om det er noe galt med bilen for den går ganske dårlig, toppfarten er 190km/t og den skal jo egentlig klare godt over 230 med den chippen og sånn.

 

Kan det være turboen som ikke lader ordentlig, det står dumpventil på bilen og den lager lyd, så litt funksjon må det jo være i tuboen. Hvordan virker turboen på disse bilene når den er chippa? er det sånn at man merker bra at den "kobler" inn på ca4000 omdreininger eller har man bare et helt jevnt drag hele veien

 

mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Frank S.

Hei

EN kamerat av meg har en audi a4 1,8turbo med chip effektanlegg og sånn. det skal vistnok gi oppimot 200hk.

 

Men d virker som om det er noe galt med bilen for den går ganske dårlig, toppfarten er 190km/t og den skal jo egentlig klare godt over 230 med den chippen og sånn.

 

Kan det være turboen som ikke lader ordentlig, det står dumpventil på bilen og den lager lyd, så litt funksjon må det jo være i tuboen. Hvordan virker turboen på disse bilene når den er chippa? er det sånn at man merker bra at den "kobler" inn på ca4000 omdreininger eller har man bare et helt jevnt drag hele veien

 

mvh Frank

 

Du merker når du får turbotrykk på disse bilene ja.

Høres ut som det er noe galt her ja.. toppfart på 190 så tar jo jeg han og. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4 1,8 turbo kommer jo ved 1500-2000 ellerede med orginal turbo, synes det høres litt ut som turbohavari..

 

Ta og få tak i en turbotryks måler og test turbotrykket, du burde også vært på et vag verksted å fått skjekket ut om den går på nød program.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TS-Racing

hva med å ta bort den fjollete dump ventilen

,og grunninnstille motorem på nytt........?

 

IKKE DUMP PÅ VAG !!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

 

Hvorfor ikke dump på vag???

 

Den vi holder på å bygge har blitt kjørt med dump nu i ca 18måneder uten problemer..

 

Det er en a4 1,8tq.

 

Har du foresten en bra clutch å anbefale til denne bilen da en orginale ikke henger helt med..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke dump på vag???

Har ikke doktorgrad innen VAG, men jeg tror det er slik:

 

Fordi VAG av en eller annen grunn bruker MAF-sensor for å måle hvor mye luft motoren forbruker. Når man erstatter den resirkulerende dumpventilen med en av åpen type, skjer følgende:

*Når dumpventilen åpner, suger turboen luft igjennom luftfilter og MAF-sensor, og dumper den ut i atmosfæren.

*Det motorstyringa ikke vet er at lufta IKKE kommer inn i motoren, så den går kun etter signalet fra MAF som sier "her brukes masse luft; tilsett mere bensin!"

*Motorstyringa pøser på med bensin til blandinga, og bilen går følgelig elendig til man begynner å gi på igjen, og MAFs målinger begynner å stemme igjen.

 

EDIT: Hvis man derimot kunne flyttet MAF til kald side av IC, ville det funket med åpen dump, tror jeg, såfremst MAF står ETTER dumpventilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Har ikke doktorgrad innen VAG, men jeg tror det er slik:

 

Fordi VAG av en eller annen grunn bruker MAF-sensor for å måle hvor mye luft motoren forbruker. Når man erstatter den resirkulerende dumpventilen med en av åpen type, skjer følgende:

*Når dumpventilen åpner, suger turboen luft igjennom luftfilter og MAF-sensor, og dumper den ut i atmosfæren.

*Det motorstyringa ikke vet er at lufta IKKE kommer inn i motoren, så den går kun etter signalet fra MAF som sier "her brukes masse luft; tilsett mere bensin!"

*Motorstyringa pøser på med bensin til blandinga, og bilen går følgelig elendig til man begynner å gi på igjen, og MAFs målinger begynner å stemme igjen.

 

EDIT: Hvis man derimot kunne flyttet MAF til kald side av IC, ville det funket med åpen dump, tror jeg, såfremst MAF står ETTER dumpventilen?

 

Men vis du har en som resirkulerer lufta så kommer den jo inn igjen på motsatside av luftmasse måleren å det vil gå like mye luft gjennom masse måleren fordet..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

Hvorfor ikke dump på vag???

 

Den vi holder på å bygge har blitt kjørt med dump nu i ca 18måneder uten problemer..

 

Det er en a4 1,8tq.

 

Har du foresten en bra clutch å anbefale til denne bilen da en orginale ikke henger helt med..;)

 

Dersom en ikke tar ut alt for mye effekt er vell clutchen fra 180 hk noe å tenke på? Det er denne som er vanlig å bytte til ved moderat trimming.

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

 

Dersom en ikke tar ut alt for mye effekt er vell clutchen fra 180 hk noe å tenke på? Det er denne som er vanlig å bytte til ved moderat trimming.

 

Bilen er chipet byttet til t-3 turbo ennet grenrør foreløbig, men skal nye dyser og en stor intercoller inn nu snart,.

Vet ikke efekten i den men den går likt med en subaru som ha 211hk og veier 100 kg mindre..

 

0-100 ca 6,1sek

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

Hei

EN kamerat av meg har en audi a4 1,8turbo med chip effektanlegg og sånn. det skal vistnok gi oppimot 200hk.

 

Men d virker som om det er noe galt med bilen for den går ganske dårlig, toppfarten er 190km/t og den skal jo egentlig klare godt over 230 med den chippen og sånn.

 

Kan det være turboen som ikke lader ordentlig, det står dumpventil på bilen og den lager lyd, så litt funksjon må det jo være i tuboen. Hvordan virker turboen på disse bilene når den er chippa? er det sånn at man merker bra at den "kobler" inn på ca4000 omdreininger eller har man bare et helt jevnt drag hele veien

 

mvh Frank

 

Har litt av samme problem på min bil med samme motor, den også går for dårlig, men min er helt org... Den gikk i en kort periode bedre etter jeg fikk fjernet feilkoder på hjernen og justerte gasspjeldet, men nå er den tilbake igjen til å gå dårlig. Sjekket feilkoder igjen og lamdasonden hadde for høye verdier, men det hjalp ikke noe å slette denne.

 

Hadde bilen inne for at de skulle finne feilen (den jukser også litt) men de fannt ingen feil.... men noe må jo være galt siden den går så dårlig og jukser. Skal prøve å kjøre den "tom" for bensin og fylle på 98 oktan nå, men dette hjelper nok ikke, men verdt ett forsøk!

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår