Gå til innhold

"Flapp-flapp"-bass?

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg har en Kicker L7,12" på en helix 1000.1 i en portet kasse med 2x3" porter.

Dette spiller ganske greit, men når jeg skrur opp rimelig mye går bassen over til å lage "flapp-flapp"-lyd!? Hva i alle dager er dette for noe?

Hva kommer det av og ikke minst: Kan det løses? evt hvordan?

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm eneste jeg kan komme på er feil kasse ?

min l5 er ideelt med en 79 liters kasse med en 19" port. da mener jeg port med en "veggport"

hørte når jeg lagde min kasse att di runde portene ikke var serlig gunstige for å få maksimalt ut av elementet :)

men kan godt mulig være jeg tar feil. men merka verthfall stor forkjell på min når jeg lagde en ny kasse uten di runde portene.

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... er egentlig ikke blåselyder i den forstanden! Men når jeg spiller fra 0 volum til sånn tåelig høyt så er bassen helt fin (bortsett fra at jeg egentlig ikke synes det spiller på langt nær så bra som jeg hadde regna med!?)

men når jeg skrur opp enda litt mer så blir bassen helt mongo og det høres nesten ut som jeg bånner elementet! Blir bare sånn tåpelig lyd og høres ikke ut som elementet har det noe godt i heletatt!

Jeg trur kassa mi blei på sånn 80-85 liter minus elementet... Så trur ikke det skal være veldig mye for stor kasse!

I tillegg har jeg ikke noe bass-lyd inn i bilen men veit at flere har spurt om dette før så det kan jeg sikkert lese meg frem til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoblokk: http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=15002&PHPSESSID=9c045db784c5becc006dc3598d942ea0

Sub: Kicker L7 12", 2x2Ohm, brokoblet i 4ohm, så blir 2 ohms last på forsterkeren.

Spiller: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1609

Ser egentlig ikke noen grunn til at det skal bli verken klipping eller forvrenging med dette oppsettet!? =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monoblokk: http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=15002&PHPSESSID=9c045db784c5becc006dc3598d942ea0

Sub: Kicker L7 12", 2x2Ohm, brokoblet i 4ohm, så blir 2 ohms last på forsterkeren.

Ser egentlig ikke noen grunn til at det skal bli verken klipping eller forvrenging med dette oppsettet!? =/

Hvis du har seriekoblet spolene (2x2ohm)

så har du 4 ohm, og 500wrms i 4 ohm ut av forsterkeren..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag.

Jeg har en Kicker L7,12" på en helix 1000.1 i en portet kasse med 2x3" porter.

Dette spiller ganske greit, men når jeg skrur opp rimelig mye går bassen over til å lage "flapp-flapp"-lyd!? Hva i alle dager er dette for noe?

Hva kommer det av og ikke minst: Kan det løses? evt hvordan?

Sindre

Det første jeg tenkte når du sier "flapp-lyd" er at du har skrudd opp bassboosten på forsterkeren eller spilleren (ikke gainen). Det kan gi denne lyden selv om både forsterker og bass spiller under max (dvs hverken "klippet" signal fra forsterkeren eller ikke at bassen ikke orker mer/membranlyder).

Alt for liten kasse kan kanskje gi noe tilsvarende fordi en slik kasse vil presse opp frekvenser rundt 60-80 hz og gi forvrenging, men tror ikke dette er årsaken hvis lyden kommer "tidlig" dvs egentlig før du spiller særlig høyt. For stor kasse tror jeg hvertfall ikke er årsaken, den bare flater ut frekvenskurven og gir deg mindre lydtrykk.

Prøv bassboost (og gain) på lavt nivå og se om problemet er der fortsatt. Hvis du synes bassen blir for svak uten boost, så skru opp gainen litt og se om det blir bedre. Kan også være en fordel å teste anlegget med bare bass innkopla for å høre etter "flappinga" siden den sikkert ikke er like på alle sanger.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvordan oppsett du har er det alltid noe som vil gi seg før eller siden, det sporø bare hvor høyt du skrur opp, hehe. :)

men ser jo ut som en god kombinasjon det der ja.

edit: forresten, du brokobler ikke en monoblokk. så om du har koblet elementet i 4 ohm ser forsterkeren 4 ohm. koble det til 1 ohm og se om det blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 utganger på forsterkeren, og det står "brigde" på den ene plussen, så jeg har bruker den +en og - fra den andre kanalen. Altså får jeg 2ohm på hver kanal...

Bassbossten min står på 0.

Gainene står ca midt på

på spilleren har jeg levelen til sub-utgangen på 0.

Jeg spiller ikke så over-høyt for at lyden skal komme! Kunne spille en god del høyere med det gamle annlegget som var 2 små 12" og en infinity forsterker.

Trur jeg skal bygge ny kasse for etter å ha lytta litt synes jeg bassen er rett og slett stygg

Prøvde å vende fasene via spilleren men lyden forandret seg nesten ikke noen ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider