Gå til innhold

Smeller/dunker i drivverk ved frikobling!

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder, 96 mod 945 Turbo, 126 000km og 0,3 i ladetrykk...

 

Har merka siden j kjøpte bilen, at det har vært litt antydning til dunking/smelling i drivverk/bakaksling ved visse punkter...

 

Senka bilen i helga, med 40mm lesjöfors senkesett, å bilen ble ikke noe særlig lavere av det...

 

Men problemet er da, at når j f.eks står helt stille i et kryss (stillestående), og drar igang med rask akslerasjon og tar inn clucthen (frikobler), så kjenner j at det smeller til i bakstillinga/drivverket, ikke bare litt men ganske voldsomt også! Hadde på forrige bilen min, 93 mod 940 Turbo problemer med risting under aks, det er ikke problemer her nå... Har ikke en antydning til risting/vibrering i bilen under pådrag uansett hvilket gir og fart...

 

Hvis j kjører "normalt" uten harde pådrag og frikoblinger, så kjenner man ikke noe smelling/dunking i det hele tatt, kun ved litt agressiv kjøring...

 

Tips og forslag mottas med stor takk...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysset på bakakslingen som er gåent?

 

Tja, si det... Ikke umulig at det kan være gåent...! Satt å tenkte litt på momentstaget, evt foringer i bakstillinga som er gåene, men usikker...

 

Veldig slitsomt å høre på, høres jo ut som at det er en som slår med ei slegge under bilen baki der...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det... Ikke umulig at det kan være gåent...! Satt å tenkte litt på momentstaget, evt foringer i bakstillinga som er gåene, men usikker...

 

Veldig slitsomt å høre på, høres jo ut som at det er en som slår med ei slegge under bilen baki der...!

 

En tier på dårlige foringer. Det slår og sporer...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem som deg akkurat nå , så var under bilen of sjekket og har en mistanke at det er foringene til momenstaket som er slitte.Kan ta ett skrujern i gjennom den i framkant :watchout

 

 

så bytter vel denne til neste uke da jeg har tilgang til grav

 

 

Ja, har egentlig en liten anelse på at det kan være foringene til momentstagene... Merker det aldri ved normal kjøring som sagt, kun ved bråe/raske pådrag fra stillestående...

 

Skal opp på løftebukk`n i morra å ta en titt, så får j se hva j finner ut...

Bilen skal eu-godkjennes innen 2 uker så greit å ha det i orden!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du strammer til bolten GODT nå;) slark i fòringa og ikke "skikkelig" tilskrudd bolt får den raskt til å ryke. Tidenes gang hjelper dog ikke bedre da.. men bilen din har da ikke gått så langt syns jeg.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du strammer til bolten GODT nå;) slark i fòringa og ikke "skikkelig" tilskrudd bolt får den raskt til å ryke. Tidenes gang hjelper dog ikke bedre da.. men bilen din har da ikke gått så langt syns jeg.

 

Jeg skrudde det j makta med en passe lang latmans-arm, så hvor lenge den nå sitter, gjenstår å se :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilkem dim på dekka har du i vognkortet, R_Style??

 

Lurer ettersom du selv har varebil og jeg har varebil.. Selv har jeg en dim på 205/65R15 i vognkortet.. Men syntes den dim'n var merkelig siden jeg ikke har sett den noen andre steder.. Trodde 195/65R15 var standard på 940..

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilkem dim på dekka har du i vognkortet, R_Style??

 

Lurer ettersom du selv har varebil og jeg har varebil.. Selv har jeg en dim på 205/65R15 i vognkortet.. Men syntes den dim'n var merkelig siden jeg ikke har sett den noen andre steder.. Trodde 195/65R15 var standard på 940..

 

 

Har samma dim`n j også, 205/65/15...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår