Saxo VTS Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 hei, sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på siden jeg nå har 17" på den lille saxoen min om hvor mye større en 18" felg med 35 profil er enn et 17" med 40 profil? Det er nemlig en smule trangt for å si det sånn. Siter (-) 98 Citroën Xsara VTS (x) 01 Citroën Saxo VTS (x) 89 Mitsubishi Colt 1,5 glxi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Det kommer helt an på hvor bredt dekk du skal ha på 18"erne, men hvis vi sier 215/35-18 så blir rulleomkretsen 2% større enn på de felgene du har på nå. The Carbibles.com Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saxo VTS Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 oki, var egentlig ikke rulleomkretsen jeg tenkte på, og siden jeg ikke er et matte lys så tar jeg ikke dette på sekundet for å si det sånn. jeg vil gjerne vite hvor mye "høyere" 18" blir, da i forhold til 17" (215 er passe bredde) Siter (-) 98 Citroën Xsara VTS (x) 01 Citroën Saxo VTS (x) 89 Mitsubishi Colt 1,5 glxi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Hvis jeg misforstår deg rett så blir vel 'toppen' av felgen en halv tomme høyere... Å finne utav hvor mye høyere hjulene blir er et relativt komplisert regnestykke da du må regne ut hvor høyt dekket er ved å gå ut ifra bredde og aspect ratio, så må du legge til en halv tomme på "høyden" til de nye dekkene... Og skal vi ta med dekkstrekk i regnestykket så må du nesten ha mastergrad i avansert matematikk for å få et nøyaktig resultat. :rolleyes: Det letteste blir nok å legge til 2% til rulleomkretsen på de gamle hjulene dine, og regne ut radiusen ut ifra den nye omkretsen... Så kan du trekke fra radiusen på de gamle hjulene og vips, så vet du hvor mye "høyere" hjulene blir. Enkelt, sant? :sick Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 215/35/18 har 0,646% større diameter enn 215/40/17. Altså ekstremt lite. Bør ikke være noe problem å ha 18" mener jeg, selv om det er litt trangt i dag. Men du må være klar over at 215/35/18 har lite gummi, og all komfort kan du se bort ifra. Har denne str selv, og angrer litt på at jeg ikke valgte 225/35/18 heller. bittelitt mer gummi, men faktisk merkbart. Rene tall: 215/40/17: D 604,00mm 215/35/18: D 607,90mm Håper dette hjelper deg litt. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saxo VTS Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 takker for et flott svar leepriest! mulig jeg får kvitte meg med 17" mine da. trangt som f nå da. har allerede fjernet litt inni hjulbuene for å få pressa de jeg har nå på. men ser da ut som det skal gå fint. Siter (-) 98 Citroën Xsara VTS (x) 01 Citroën Saxo VTS (x) 89 Mitsubishi Colt 1,5 glxi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg