Gå til innhold

V8 vs vankel

Ranger emnet


FX2000

Anbefalte innlegg

hva er best eller hva syntes folk...

men det jeg egentlig lurer mest på er hvordan vankel motoren er i forhold til moment.. la oss si rx-7'en er jo 1,3 men det kan jo ikke sammenlignes med en 1,3 vanlig motor så lurer på hvordan NM er i forhold til vanlige motorer v8 for eks ;)

 

Mvh Fredrik

ps saklige komentarer takk :) (vet dette er et sårt evne for noen ;) )

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man sammenlikne? Kan ses på litt forskjellige måter sikkert.

 

En ny Mazda Renesis motor har 150Nm per liter motorvolum. (Noen som ender i ganske kjedelige 195Nm.)

Finner neppe en V8 som kan måle seg med det?

Dette er uten overladning såklart.

 

En Chevy 5,7liter ville hatt 850Nm, og det er de vel laaangt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte mere sånn i forhold til hk egentlig... er vankel motorn ræææva på nm liksom eller er den jævlig bra på det siden motoren ikke trenger å snu?

sånn i forhold til motor volum så er jo vankel en vinner men. man kan jo ikke sammenligne det på den måten siden motor volum på en vankel er noe helt annet en på en vanlig stempel motor. hva vil tilsvare en 1,3 vankel i en stempel motor?

 

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hest og lite NM er vel standarden på N\A Wankel motorer. Turbo motorer kan vel gi fra seg endel moment, men det er nå engang slik at wankelmotorene som står i bil nå for tia ikke er store nok (i volum mener jeg) til å begynne å jage v8 (eller vri-åtter om du vil :D). There`s no replacement for displacement ;) Honda s2000 har 240 hest på 2 liter, men det er vel ca 195nm moment bare... Ikke at det har noe med wankel eller v8 å gjøre, bare nevner det. :) Turbo eller mye volum må til for moment, helst begge deler sier nå jeg :D Men jeg kan fint lite om slikt, jeg skriver bare det jeg har hørt\tror: :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som har en RX8. Han sier at den drar absolutt null under 4000rpm. Må over 4000rpm før den beveger seg noenlunde forover. Motoren er en Wankel på 192HK. Finnes ikke NM på en Wankelmotor i forhold til HK-antallet som man er vant med fra "andre" motorer. Turtallsmaskin som bare det.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen sin er NA. Turbo-utgaven er vel på 231HK originalt. Turbo gir jo flere HK, og mest sannsynlig mer NM, men hvor mye, det vet jeg ikke. Tror alikevel at du ikke kommer i nærheten av f.eks. en 2-liters Cosworthmotor.

 

 

Edit: Selvfølgelig har ikke RX8'n turbo. Min feil. Tenkte på en RX7 jeg så tidligere som hadde turbo.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiemomentskurven er mer viktig enn nøyaktig hvor mange NM det er i en motor. Mye dreiemoment på lavt turtall er alfa og omega i en dagligdagsbil for at den skal bli behagelig å kjøre. Det får man ikke med wankel, og skjelden med turbo.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen sin er NA. Turbo-utgaven er vel på 231HK originalt. Turbo gir jo flere HK, og mest sannsynlig mer NM, men hvor mye, det vet jeg ikke. Tror alikevel at du ikke kommer i nærheten av f.eks. en 2-liters Cosworthmotor.

 

Hva i all verden snakker du om?

 

Er IKKE turbo i 231hk utgaven, da veit du det...

 

Det er et sett (2) ekstra intaks porter, altså 6 intaks porter.

 

ps: Wankel skrives med W, da mannen som utviklet den het Felix Wankel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mad Maxx, Mye hester og lite moment er jo standarden på ALLE N/A motorer..

 

Joa, var det jeg ville frem til med det honda eksemplet, men er ikke no flink til å ordlegge meg rett

 

Ikke akkurat da. -70 mod Cadillac 500 cid har 400 hk å 750 Nm ! N/A !!! Å masse andre Big-Block motorer har lignende.

 

Sku bare mangle at den har mange hest, har jo slagvolum som en varmtvannsbeholder :D Som jeg skreiv, there`s no replacement for displacement ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår