FX2000 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 hva er best eller hva syntes folk... men det jeg egentlig lurer mest på er hvordan vankel motoren er i forhold til moment.. la oss si rx-7'en er jo 1,3 men det kan jo ikke sammenlignes med en 1,3 vanlig motor så lurer på hvordan NM er i forhold til vanlige motorer v8 for eks ;) Mvh Fredrik ps saklige komentarer takk :) (vet dette er et sårt evne for noen ;) ) Siter HILSEN MEG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Hvordan skal man sammenlikne? Kan ses på litt forskjellige måter sikkert. En ny Mazda Renesis motor har 150Nm per liter motorvolum. (Noen som ender i ganske kjedelige 195Nm.) Finner neppe en V8 som kan måle seg med det? Dette er uten overladning såklart. En Chevy 5,7liter ville hatt 850Nm, og det er de vel laaangt unna? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 En helt urørt Chevy 350 (5,7 liter) fra 80-tallet (smog-motor på ca 175 hk) har, om jeg ikke husker helt feil, ca 380 NM. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FX2000 Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 tenkte mere sånn i forhold til hk egentlig... er vankel motorn ræææva på nm liksom eller er den jævlig bra på det siden motoren ikke trenger å snu? sånn i forhold til motor volum så er jo vankel en vinner men. man kan jo ikke sammenligne det på den måten siden motor volum på en vankel er noe helt annet en på en vanlig stempel motor. hva vil tilsvare en 1,3 vankel i en stempel motor? Mvh Fredrik Siter HILSEN MEG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Mye hest og lite NM er vel standarden på N\A Wankel motorer. Turbo motorer kan vel gi fra seg endel moment, men det er nå engang slik at wankelmotorene som står i bil nå for tia ikke er store nok (i volum mener jeg) til å begynne å jage v8 (eller vri-åtter om du vil :D). There`s no replacement for displacement ;) Honda s2000 har 240 hest på 2 liter, men det er vel ca 195nm moment bare... Ikke at det har noe med wankel eller v8 å gjøre, bare nevner det. :) Turbo eller mye volum må til for moment, helst begge deler sier nå jeg :D Men jeg kan fint lite om slikt, jeg skriver bare det jeg har hørt\tror: :) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Det er en god del tråder om lignende emner som du kan dra ut litt info fra her på forumet, søk knappen er til og brukes ;) Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Mad Maxx, Mye hester og lite moment er jo standarden på ALLE N/A motorer.. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Har en kompis som har en RX8. Han sier at den drar absolutt null under 4000rpm. Må over 4000rpm før den beveger seg noenlunde forover. Motoren er en Wankel på 192HK. Finnes ikke NM på en Wankelmotor i forhold til HK-antallet som man er vant med fra "andre" motorer. Turtallsmaskin som bare det. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FX2000 Skrevet November 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 med turbo da? Siter HILSEN MEG Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
351RS Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Mad Maxx, Mye hester og lite moment er jo standarden på ALLE N/A motorer.. Ikke akkurat da. -70 mod Cadillac 500 cid har 400 hk å 750 Nm ! N/A !!! Å masse andre Big-Block motorer har lignende. Siter No subsitute for cubic inches ! Prosjekttråd :Granada 351RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Kompisen sin er NA. Turbo-utgaven er vel på 231HK originalt. Turbo gir jo flere HK, og mest sannsynlig mer NM, men hvor mye, det vet jeg ikke. Tror alikevel at du ikke kommer i nærheten av f.eks. en 2-liters Cosworthmotor. Edit: Selvfølgelig har ikke RX8'n turbo. Min feil. Tenkte på en RX7 jeg så tidligere som hadde turbo. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Dreiemomentskurven er mer viktig enn nøyaktig hvor mange NM det er i en motor. Mye dreiemoment på lavt turtall er alfa og omega i en dagligdagsbil for at den skal bli behagelig å kjøre. Det får man ikke med wankel, og skjelden med turbo. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard-SK Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Kompisen sin er NA. Turbo-utgaven er vel på 231HK originalt. Turbo gir jo flere HK, og mest sannsynlig mer NM, men hvor mye, det vet jeg ikke. Tror alikevel at du ikke kommer i nærheten av f.eks. en 2-liters Cosworthmotor. Hva i all verden snakker du om? Er IKKE turbo i 231hk utgaven, da veit du det... Det er et sett (2) ekstra intaks porter, altså 6 intaks porter. ps: Wankel skrives med W, da mannen som utviklet den het Felix Wankel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Mad Maxx, Mye hester og lite moment er jo standarden på ALLE N/A motorer.. Joa, var det jeg ville frem til med det honda eksemplet, men er ikke no flink til å ordlegge meg rett Ikke akkurat da. -70 mod Cadillac 500 cid har 400 hk å 750 Nm ! N/A !!! Å masse andre Big-Block motorer har lignende. Sku bare mangle at den har mange hest, har jo slagvolum som en varmtvannsbeholder :D Som jeg skreiv, there`s no replacement for displacement ;) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Det er da ikke noe problem å passere ihvertfall 600 NM i en 350cid heller. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.