Gå til innhold

Altfor høy vanntemp

Ranger emnet


Fluto82

Anbefalte innlegg

Har ett problem med at vanntemp blir altfor høy. måleren står å stanger rett under 110c på normal kjøring (2000rpm\80kmt). detter fører også til at oljetemp blir altfor høy 120-130c. og av og til når jeg har parkert står det litt vannsprut og damp ut ved der vannslangen går inn i motor... noen som har noen formening om hva som har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannsprut og damp er dårlige greier. Da får du ikke trykk i kjølesystemet, og det koker. Du bør ikke kjøre så mye med slike temperaturer. For det første bør du få tetta lekasjen, og fylle på ny kjøleveske. Du kan og plukke ut termostaten og koke den med et termometer, for å sjekke at den opner på rett temp. Går vifta di? Skyll gjennom radiatoren og blokka. Bruk radiatorrens.

 

Vist ingen av disse tinga hjelper kan det være du har en gåen toppakning, Det kan sjekkes ved analyse av kjøleveska, eventuelt så kan olja di vere grå.

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, dette hørtes ut som problemet jeg hadde sist vinter.

Mitt problem var at vifta ikke starta å gikk som den skulle. Til slutt gikk den aldri, men dette var kun pga sikring som hadde gått. Men så skjedde noe av det samme som skjedde deg for litt siden, vifta begynte ikke å gå før noen minutter etter bilen hadde blitt skrudd av, da hadde allerede vannet spurta godt gjennom ekspansjonstanken. Så jeg satser og håper på at det er sensorene som sitter foran på blokka på denne flensen der.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vifta går,men ikke konstant. starter som regel på tomgang eller ett par sek etter at jeg har skrudd av motoren. pluss at varmeapparatet bruker veldig lang tid på å bli varmt. 10-15min. byttet varmeregister i februar. og ja,det er kjølevæske på tanken... litt nervøs for toppakning jeg....

 

Jeg har hatt akkurat samme problem på min, trodde det først var toppakningen på gamle motoren, men det ble ikke bedre etter at jeg byttet! Varmeapparatet mitt fungerte også dårlig, så det vi gjorde var å begynne å sjekke etter tette slanger i kjølesystemet! Det viste seg at ene slangen til ekspansjonstanken, lufteslangen var ganske tett + at på slangene som gikk inn til varmeapparet var det montert en sikkerhetsventil fra vag! Denne skal egentlig passe på at hvis trykket faller på kjølevæsken inne i coupen, så kobler den ut tilførselen! Dette for at hvis f.eks varmeregisteret begynner å lekke, så skal man ikke få kokende vann på seg... Koblet av denne, samt satte på nye original slanger uten denne, og VIPS så var alt bare fryd og gammen! Ikke trykk i kjølesystemet, og varmeapparatet funker som bare det!

 

Prøv dette, høres ut som ca samme problem!

 

"all sladding ble plutselig "drifting" og nå er alle biler

med små felger og div chrome "oldschool"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har hatt akkurat samme problem på min, trodde det først var toppakningen på gamle motoren, men det ble ikke bedre etter at jeg byttet! Varmeapparatet mitt fungerte også dårlig, så det vi gjorde var å begynne å sjekke etter tette slanger i kjølesystemet! Det viste seg at ene slangen til ekspansjonstanken, lufteslangen var ganske tett + at på slangene som gikk inn til varmeapparet var det montert en sikkerhetsventil fra vag! Denne skal egentlig passe på at hvis trykket faller på kjølevæsken inne i coupen, så kobler den ut tilførselen! Dette for at hvis f.eks varmeregisteret begynner å lekke, så skal man ikke få kokende vann på seg... Koblet av denne, samt satte på nye original slanger uten denne, og VIPS så var alt bare fryd og gammen! Ikke trykk i kjølesystemet, og varmeapparatet funker som bare det!

 

Prøv dette, høres ut som ca samme problem!

 

Skal vi finne VAG mannen som fant opp dette sammen, og lære han noe spillernytt ? Faen så forbanna jeg var når jeg kjørte en halv vinter uten å vite hva i helvete problemet var ....

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi finne VAG mannen som fant opp dette sammen, og lære han noe spillernytt ? Faen så forbanna jeg var når jeg kjørte en halv vinter uten å vite hva i helvete problemet var ....

 

Ja, herlighet, samme her, kjørte rundt med lue og hansker en stund faktisk!:D:D Hehe... Får dra å gi han en lærepenge!:boxers

 

"all sladding ble plutselig "drifting" og nå er alle biler

med små felger og div chrome "oldschool"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår