Gå til innhold

Har lyst på tåkelys, men vet ikke hvordan jeg monterer...

Ranger emnet

Mazda 626

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å montere slike tåkelys nederst ved siden av de underste blinklysene. Noen som har en "teskje"-forklaring på hvordan jeg gjør det med koblinger og alt det er? Vil også gjerne vite hvor jeg kan få tak i det billig? Brukt er ingen hinder...

mvh

Mazda 626 (noen som forresten vet hvordan jeg bytter nick? Virker litt teit å signere med Mazda 626, i dette forumet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke så god på strøm i bil, så tro jeg trenger litt mer forklaring. Jeg har heller ikke den bryteren med to hakk. Er det best å få tak i en bryter med to hakk eller kan jeg bruke en annen type knapp? Hvilke ledninger skal hvor da?

Trenger en ganske nøyaktig forklaring hvis noen hadde giddi å tatt seg det bryet med å lage det...

mvh

Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på strøm i bil, så tro jeg trenger litt mer forklaring. Jeg har heller ikke den bryteren med to hakk. Er det best å få tak i en bryter med to hakk eller kan jeg bruke en annen type knapp?

Kan nok koble opp med egen knapp, er nok billigst også, men du kan få tak i billige brytere på ebay (ebay.de eller ebay.co.uk). Eller en høgger i Norge

Resten må nok noen andre svare på :wonder:

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du bruke et multimeter?

(FLAUT), men nei, det kan jeg ikke. Vet hva det er og at man kan måle masse med det :D , men har aldri prøvd å bruke et. Vet at det er veldig nyttig.

Hvis noen er innteresert i å forklare meg hvordan jeg kan bruke det til å finne ledningen jeg skal koble tåkelysene på så ville jeg vært mycket takknemlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan å se her på D.I.Y.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=62527&page=3

kan du bruke et multimeter?

FIkk veldig lyst til å bruke den måten du har gjort Stress87! Par ting jeg lurer på ang. fremgangsmåten. Er ledningene til hovedlysbryteren "klar" for tåkelysene?

Hvilket rele brukte du oh hva koblet du hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fremgangsmåte på bryteren var bare å åpne å se hvordan den fungerte. så filte jeg det nye spore. etter på det så fant jeg ut hvilkne ledinger som går til tåkelyset.(de leningene skal være der fra før av)

jeg brukte det som styrestrøm. sånn at når jeg drar ut bryteren kommer det støm igjennom den ledingen å da går rele på. er ikke sikker på hva rele heter. jeg fikk det med de grøftelysene mine. kan å kjøpe alt du trenger i ett sett som de har på biltema.

for å finne ut hvilken leding som går hvor så bruker du en av de ohm fuksjonene. husker ikke hva den heter, men når den står på riktig skal den begynne å pipe når du tar rød mot svart. da kan en sitte inni bilen å teste å en fremme i motoren...

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da begynner det å hjelpe litt! Takk!

Hvis jeg da kjøper dette settet hos mekonomen...

untitled.jpg

også kobler jeg det slik:

Negativ på sprederne til jord (et eller annet metallsted på bilen)

Positiv på sprederne til 87 på releet.

Positiv på batteriet til 30 på releet.

Metall på bilen (jord) til 85 på releet.

Finne ledningen, ved hjelp av prøvelampe (for det kan jeg :D), som er under ved radiatoren og som er styrestrømmen på hovedlysbryteren og koble en ledning fra 86 på releet til ledningen ved radiatoren.

Stemmer dette?

Vil gjerne ha svar på dette idag da jeg kanskje skal prøve meg på dette i morgen!

Tusen takk for all hjelp så langt!

mvh

Mazda 626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningen ligger i den boksen over radiatoren ja. Grå/gul. Lett og se.

Så er det bare og kjøpe en bryter med 2hakk.

Hvorfor må man ha rele egentlig?? Jeg har ikke det, bare ledinger til den Grå/gule ledninga..

Så sant, så sant! Kanskje jeg skal droppe det releet og koble rett på den grå/gule ledningen.

Gidder ikke å kjøpe bryteren, bare gjør som Stress87 har gjort med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort om bryteren til slik Stress87 har forklart i DIY-tråden. Funket nesten helt 100 %, men problemet er at når jeg trekker bryteren ut der hvor kun grøftelys skal lyse, så går tåkelyset bak på i tillegg. Det skal den vel ikke gjøre? Noen ideer om hva jerg kan gjøre?

Kjøper meg grøftelys i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider