Gå til innhold

Anmeldt for kjøre uten skilt

Ranger emnet

kleiven

Anbefalte innlegg

I sommer en gang så vart jeg stoppa av politiet pga de mente jeg kjørte uten skilt,i går fikk jeg anmeldelse på det.

Saken er:

Hadde netopp hatt bilen på eu kontroll, den var da godkjent. Var da så på BT for å betale alt av avgifter (om.reg og årsavift) + å hente ut skilt og midlertidig vognkort. Fikk så skyss til dit bilen min sto,(Golf 2 det handler om)

Tenkte så att siden jeg ikke fikk festa skiltet mitt skikkelig der den sto, så la jeg 1 e frontruta,med noe under som støttet det opp måt ruta, å 1 baki på samma måten.

Kjørte så til nærmeste bensinstasjon for å fylle bensin, da kom purken å lurte på skilta, jeg pekte å sa att der var de, å forklarte hvordan saken var.

Men det hadde nok ikke han fyren tro på, å menta att jeg ikke var skikka til å ha førerkort å bla bla bla. (Men har hatt lappen i 5 år med bare 2 fartsbøter)

Jeg vart selvsagt meget sur/irritert på`n.

Men nå har jeg fått brev om bot på 2500kr. Skal legge til at jeg ikke hadde førerkort med meg, så det gjorde sikkert ikke saken bedre.

Men lurer da på om jeg skal bare godta boten å glemme det, eller har jeg mulighet til å få ned boten litt? Det med førerkortet godtar jeg jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skilter og vognkort var jo med bilen, ikke sant? Vet ikke om det står skrevet noe sted at skilter SKAL være montert utenpå bilen.. men det gjør det sikkert, pga. skiltlys og slikt. Men regner med at du forklarte saken for dem. Hvis dem likevel var så vrange at dem ikke lot deg kjøre hjem for å montere skiltene ordentlig, så var det vel bare for å være plagsomme/sette seg i respekt/annet sludder. Kjørte selv med mine nye skilter i bakruta i noen timer før jeg kom meg hjem for å montere skikkelig (pga gammel knekt skrue fikk jeg ikke montert den nye skiltplata). Ble ikke noe pes da. Men så hadde jeg jo skiltet montert foran.

Og dem kan enkelt sjekke om du har førerkort eller ikke. Mener å huske at det er 500 i gebyr for å ikke ha med seg førerkort under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilter og vognkort var jo med bilen, ikke sant? Vet ikke om det står skrevet noe sted at skilter SKAL være montert utenpå bilen.. men det gjør det sikkert, pga. skiltlys og slikt. Men regner med at du forklarte saken for dem. Hvis dem likevel var så vrange at dem ikke lot deg kjøre hjem for å montere skiltene ordentlig, så var det vel bare for å være plagsomme/sette seg i respekt/annet sludder. Kjørte selv med mine nye skilter i bakruta i noen timer før jeg kom meg hjem for å montere skikkelig (pga gammel knekt skrue fikk jeg ikke montert den nye skiltplata). Ble ikke noe pes da. Men så hadde jeg jo skiltet montert foran.

Og dem kan enkelt sjekke om du har førerkort eller ikke. Mener å huske at det er 500 i gebyr for å ikke ha med seg førerkort under kjøring.

Skiltene var plasert i bakruta\frontruta. og midlertidig vognkort var med. Forklarte hvordan det var, og att det var veldi dumt av meg, men att jeg ikke visste att det var så ulovlig å ha de plasert der jeg hadde de. Men det hjalp visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette her, virker nyttig <-------- Kanskje den linken bør være sticky???

hvis du (kleiven) leser ca. nednederst på den miderste kollonen ser du at man får 2000 kr i bot for å ikke ha kjennemerke på bilen!

+ at du ikke hadde med lappen, det blir 500 kr, som gir den nette sum på 2500 kr.

Så er leit, men sånn skjer når du bor i "verdens rikeste land"!!bullshit

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette her, virker nyttig <-------- Kanskje den linken bør være sticky???

hvis du (kleiven) leser ca. nednederst på den miderste kollonen ser du at man får 2000 kr i bot for å ikke ha kjennemerke på bilen!

+ at du ikke hadde med lappen, det blir 500 kr, som gir den nette sum på 2500 kr.

Så er leit, men sånn skjer når du bor i "verdens rikeste land"!!bullshit

Det er sikkert riktig av dem å bøtelegge meg, men trodde kanskje siden skilta var synlige å sånn omstendighetene var att det var litt overreaksjon, men får vel et krav fra SI om en stund da vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er mange regler på plassering av skilter (kjennemerker)

§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker

2.1 Midten av kjennemerket skal være plassert så nær kjøretøyets midtlinje som mulig og må for kjennemerke bak ikke komme til høyre for kjøretøyets midtlinje. Plassering av kjennemerke bak i forbindelse med venstre baklysenhet godtas imidlertid. Kjennemerke skal ikke stikke ut utenfor kjøretøyets sidebegrensning.

2.2. Kjennemerke skal være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 ° oppover og 15 ° nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik 15 ° nedover fra vertikalplanet.

3.1 Kjennemerke skal være godt synlig og ikke dekket av uvedkommende gjenstander.

3.2 Kjennemerke skal være sikkert festet til kjøretøyet.

3.2.1 Dersom kjennemerke er festet med skruer, må skruehodene være slik plassert at de ikke forandrer lesbarheten eller gjør det mulig å mistyde bokstaver eller tall.

Noen av disse pungtene kan dem vel ta deg på tror jeg...

Edit: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/td-19941004-0918-039.html&emne=plassering+av+kjennemerker&

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør
Greit nok. Det er fortsatt lov å bruke hue, de har vel noe annet å gjøre

Samma ka sak det er om politiet så kommer slike kommentarar opp. "misbruk av ressursar", "Kan ta noken andre enn meg". Det er det dummaste eg lese i sånne sakar så detta. Skal dei slutta å kontrollera bilar?

Og back to topic. Har ein kammerat som blei tatt for det samma som kleiven. Fekk samme størrelse på bota.

Men eit spørsmål: viss skiltet er fullt i drit frå salt på veien, får du bot for det eller pleier politiet/biltilsynet å se gjennom fingrene på slikt? Noken som har opplevd å bli stoppa pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider