Gå til innhold

Turbo Vs Kompressor?

Ranger emnet


Gjest Jostein

Turbo eller kompressor?  

62 stemmer

  1. 1. Turbo eller kompressor?

    • Turbo
      40
    • Kompressor
      23


Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ifølge Tommy rustad så var kompressor bedre enn turbo, siden kompressorn var der "hele" tiden, mens du måtte "vente" på turbo, så med kompressor hadde du draget der med engang i motsetning til turbo........... Alle uenigheter får tas opp med rustad:D:D

R32 Skyline med hvite skilter og litt mods

 

x 318ic vinterbil

x 93-modells 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golden

så var kompressor bedre enn turbo, siden kompressorn var der "hele" tiden,

 

dette har jeg også hørt,og det er jo nettop det at du har det kicket fra start!Men har ikke kjørt noen av delene selv så tør ikke si noe sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sheriff

Mora mi har kompressor på sin.. Bilen nøker til med en gang en gir gass..

 

Med turbo må jo trykke bygges opp og greier før den kommer skikkelig igang.

 

Har kjørt begge, og jeg syns kompressor er bedre.

 

Fornuftig,enkelt å greit svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by swidish vr6

Min mening er at kompressor er best, siden du har draget fra bunn av, men å kjøpe en kompressor koster jo uanstendig mye... Veit ikke åssen det er med effekt hvis du skal ha MYE hester, det er vel en grunn til at Dahlback, Ruud, Quicksilver og de i den effekt gruppa har turbo..?

 

Har litt med at en kompressor drar mye effekt fra motoren å vil derfor ha en mindre virknikgsgrad en turbo..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo er min favoritt. Mye fordi jeg ikke liker tanken på at kompressoren snurrer og slites hele tiden det er fart på veiva, mens turboen først må spinne opp i turtall før denne slites mye. Da tar jeg ikke hensyn til det faktum at 1000 grader varm eksos presses igjennom den stakkars turbindelen på turboen.

 

Liker også turbo bedre fordi jeg utelukkende har spesialisert meg og min interresse for akkurat turbo, og gidder ikke å begynne å lese opp på kompressorer, selv om de deler mange av hovedprinsippene.

 

Lurer enda på hvordan man regulerer ladetrykket med en kompressor? Hører det går ut på at man varierer størrelsen på reimhjulene, men hvordan kan kompressoren kvitte seg med all overskuddsluft ved høye turtall? Med litt andre ord: hvordan kan den gi godt ladetrykk på lave turtall uten å rives i fillebiter ved 7.000 RPM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Lurer enda på hvordan man regulerer ladetrykket med en kompressor? Hører det går ut på at man varierer størrelsen på reimhjulene, men hvordan kan kompressoren kvitte seg med all overskuddsluft ved høye turtall? Med litt andre ord: hvordan kan den gi godt ladetrykk på lave turtall uten å rives i fillebiter ved 7.000 RPM?

 

Er vel ikke luft i en kompressor? Siden den går rett på veiva mener jeg.?

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår