Gå til innhold

Turbo Vs Kompressor?

Ranger emnet


Gjest Jostein

Turbo eller kompressor?  

62 stemmer

  1. 1. Turbo eller kompressor?

    • Turbo
      40
    • Kompressor
      23


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så peiling på dette, men jeg husker en kar i bilsport for lenge siden som hadde 2 BMWer 1 med turbo og 1 med presse(helt like motormessig). Han var 110% sikker på at turbo bilen gikk bedre og var raskere.. helt til han målte de og da viste det seg at bilen med presse var en god del raskere :)

 

Ellers så har jeg snakket litt med disse trimmegutta og det virker som om de foretrekker turbo pga av at en kan hente mere hk med turbo. Så alt koker vel ned til hva du vil ha.. mest mulig hk eller god respons. Andre ting som har innvirkning er jo plass osv. Jeg sikler litt på kompressor.

 

En tingt jeg har blitt fortalt er at varme er et problem med komressor slik at de ikke tåler og kjøres hardt over lenger tid. Stemmer dette?

 

Asim kom med noen kloke ord :)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by pIMp

helt til han målte de og da viste det seg at bilen med presse var en god del raskere :)

 

er jo slikt som er artig da,at ting blir satt ut i praksis ofte man kan få seg et sjokk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Turbo og responssystem gir vel godt drag fra bunnen av. Sjelden man hører om problemer med for høyt boosttreshold eller lag i WRC-bilene.

Klart jeg har jo ikke ERFARING med responssystem men...

 

Ja det er jo rart at ikke wrc-bilen bruker kompressor vi nu det er så bra..:rolleyes:

 

Trur nom at kompressor blir litt mere crusebil med raskrespons mens en turbobil blir litt mere råtass med mye efekt når det kommer..

 

Så en samenligning mellom turbo og kompressor med en v8, bilen hadde kompressor med 850hk og ble bygget om til turbo å fikk 1100hk med samme trykk;)

 

Samme også med gatebiler så hvorfor er det ingen som gjør det bra i drag med kompressor???

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Turbo og responssystem gir vel godt drag fra bunnen av. Sjelden man hører om problemer med for høyt boosttreshold eller lag i WRC-bilene.

Klart jeg har jo ikke ERFARING med responssystem men...

Prøv å kjør med respons en stund å se hva osm skjer med grenrør,turbo osv du:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

Ja det er jo rart at ikke wrc-bilen bruker kompressor vi nu det er så bra..:rolleyes:

 

Trur nom at kompressor blir litt mere crusebil med raskrespons mens en turbobil blir litt mere råtass med mye efekt når det kommer..

 

Så en samenligning mellom turbo og kompressor med en v8, bilen hadde kompressor med 850hk og ble bygget om til turbo å fikk 1100hk med samme trykk;)

 

Samme også med gatebiler så hvorfor er det ingen som gjør det bra i drag med kompressor???

 

Bruker ikke dragrace biler kompresor da?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

Ja det er jo rart at ikke wrc-bilen bruker kompressor vi nu det er så bra..:rolleyes:

 

Trur nom at kompressor blir litt mere crusebil med raskrespons mens en turbobil blir litt mere råtass med mye efekt når det kommer..

 

Så en samenligning mellom turbo og kompressor med en v8, bilen hadde kompressor med 850hk og ble bygget om til turbo å fikk 1100hk med samme trykk;)

 

Samme også med gatebiler så hvorfor er det ingen som gjør det bra i drag med kompressor???

 

Jeg tipper det er fordi at det ikke er lov med kompressor.

 

Det er masse amerikanere som går helt værst med kompressor.

 

At han fikk mere hk med turbo kan være pga av at kompressoren var for liten, men turbo gir jo mere effekt(høyere virkningsgrad).

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

Ja det er jo rart at ikke wrc-bilen bruker kompressor vi nu det er så bra..:rolleyes:

 

Trur nom at kompressor blir litt mere crusebil med raskrespons mens en turbobil blir litt mere råtass med mye efekt når det kommer..

 

Så en samenligning mellom turbo og kompressor med en v8, bilen hadde kompressor med 850hk og ble bygget om til turbo å fikk 1100hk med samme trykk;)

 

Samme også med gatebiler så hvorfor er det ingen som gjør det bra i drag med kompressor???

 

I skikkelig drag race har du enten kompressor eller lystgass, eller begge deler.. ytterst sjelden m turbo.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VR6

Har sittet på med en volvo 240 turbo (200hk) og en corrado g60 (220hk). Egentlig så syns jeg volvoen var artigere å sitte på med for det var bare å "vente" på at trykket skulle komme, mens med corrado`n så skjedde det noe med en gang man tråkker på gassen. Skulle jeg ha valgt mellom turbo og kompressor så hadde det blitt turbo med pop-off! kiddie Smak og behag ;)

 

Jeg har hatt både Corrado og 242 TIC og er ikke i tvil om at Corradoen var sprekest. Den kunne kjøres hardt og virkelig brukes fra første meter, mens turbo-volvoen måtte vente på trykket. Corrado er en nydelig bil som jeg savner, og SKAL ha igjen! Ulempe at G-laderen må overhales ganske ofte for ikke å kjøre den ihjel.....

Jeg har vel på følelse av at kompressor er billigere å kjøre med enn turbo. Pop-Off er kjekt å ha, men mest pga lyden. Savner den også! Vil ha alt vettu'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

I skikkelig drag race har du enten kompressor eller lystgass, eller begge deler.. ytterst sjelden m turbo.

 

Men en skikelig dragbil bruker ikke bensin heller, her er det snakk om gatebiler som bruker 98oktan..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvs du tenker på Top Fuel og lignende klasser, så er jo turbo kort og godt forbudt... jeg vet det var en Golf Rallye som kjørte Gruppe A i Danmark med G-lader, man fikk da disp for en del ting slik at bilen ble konkurransekraftig men den helt store suksessen uteble.

 

Om vi ser på motorsport generelt, så er det i år akkurat 50 år siden sist gang et stevne av noen størrelse ble vunnet av en kompressormatet bil på like vilkår.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Om vi ser på motorsport generelt, så er det i år akkurat 50 år siden sist gang et stevne av noen størrelse ble vunnet av en kompressormatet bil på like vilkår.

 

Det sier vel litt.

 

Oftopic men:

Hvorfor er turbo ulovlig i topfuel ? Er de redd for å prøve noe nytt å bedre ?

De har jo allerede rundt 6000 hk så litt til kan vel ikke skade.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompressor (spesielt g-ladere..) tåler ikkje max. belastning over tid... ligg på autobahn ei stund me en g60 me flatt jern so hallvarere drittn rundt ørena på deg. til drag e kompressor suverent, mest fordi den e der heile tiden, har ikkje tid til å vente på lag'et til turbo når da e snakk om tusendela. med antilag-system blir temperaturen i sylindrene og eksostemp so høg at du risikere motor- og turbooverhaling omtrent kvar veke. skulle du kjørt drag med sånt system OG ha et vannvannvannvittig trøkk ville du vel hatt høl i stempelna før du hadde komt av startplato omtrent? Kompressor gir mykje hk, men stjel ein del og sia det e reim/kjededrift. sammen med dynamo, servopumpe og a/c på en vanlig bil BLIR det mykje tap. Men kompressor mata kaldare luft enn turboen, som blir rimelig varm tå eksosen.

 

skal du kjøre drag, e kompressor tingen :)

 

skal du kjøre baneløp e turbo tingen.

 

skal du kjøra langs veien e da samma f..n.

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår