Gå til innhold

Tikking v/kaldstart


matros72

Anbefalte innlegg

Nå når det er blitt kaldere i været,så tikker mondeon min noe jævlig de første 3-4 sekundene når jeg kald starter den.Det er en 1,8 97 mod 165000 km.Kjører på esso vanlig mineral olje 10-40w.Olje og filter er kjørt ca 3000km.Er denne tikkingen vanlig på disse bilene eller burde jeg bruke annen olje,noen som har erfaring med det?Kan si at når motoren er varm,så går den helt fint uten noen tikking eller annen ulyd..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Olje er billigere enn motoroverhalinger. Og jeg tror nok ikke den alltid har gått på mineralolje gitt

 

Nei den har nok bestandig gått på syntetisk olje,men det hvar jeg som var så dum å fylte mineralsk olje sist jeg byttet.Men skal bytte til syntetisk igjen ganske kjapt,det er vel best for motoren vil jeg tro.

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den har nok bestandig gått på syntetisk olje,men det hvar jeg som var så dum å fylte mineralsk olje sist jeg byttet.Men skal bytte til syntetisk igjen ganske kjapt,det er vel best for motoren vil jeg tro.

 

ja bør bruke samme olje hele tiden.

 

har blitt fortalt at mondeoen skal ha halv syntetisk olje jeg.

 

det at den tikker så mye med en gang du starter motoren er at olja renner tilbake dermed tar det litt tid før det er olje i hele systemet igjen. er gankse vanlig på disse bilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når det er blitt kaldere i været,så tikker mondeon min noe jævlig de første 3-4 sekundene når jeg kald starter den.Det er en 1,8 97 mod 165000 km.Kjører på esso vanlig mineral olje 10-40w.Olje og filter er kjørt ca 3000km.Er denne tikkingen vanlig på disse bilene eller burde jeg bruke annen olje,noen som har erfaring med det?Kan si at når motoren er varm,så går den helt fint uten noen tikking eller annen ulyd..

 

Dette skyldes antaglig at du har hydrauliske ventilløftere (ikke fjærer som i gamle dager), og at denne hydraulikken bruker av motoroljen. Kald mineralolje blir for tykk og dermed funker ikke ventilene orntli (derav tikkelyden). Syntetisk olje flyter bedre på lav temperatur. Spør hos Ford hva du bør bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes antaglig at du har hydrauliske ventilløftere (ikke fjærer som i gamle dager), og at denne hydraulikken bruker av motoroljen. Kald mineralolje blir for tykk og dermed funker ikke ventilene orntli (derav tikkelyden). Syntetisk olje flyter bedre på lav temperatur. Spør hos Ford hva du bør bruke.

Trenger ikke spørre Ford om det, det står jo i instruksjonsboka

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes antaglig at du har hydrauliske ventilløftere (ikke fjærer som i gamle dager), og at denne hydraulikken bruker av motoroljen. Kald mineralolje blir for tykk og dermed funker ikke ventilene orntli (derav tikkelyden). Syntetisk olje flyter bedre på lav temperatur. Spør hos Ford hva du bør bruke.

 

ford sier at man skal bruke halv syntetisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes antaglig at du har hydrauliske ventilløftere (ikke fjærer som i gamle dager),QUOTE]

 

:shake Sist jeg så etter var det ventilfjærer under der gitt

 

-------------------

Hehe. Stemmer det. De hydrauliske ventilløfterne er nok kun der for at man skal slippe å justere ventilklaringen.

 

Ikke uvanlig med tikkelyd i disse motorene når de har gått ett stykke. Prøv å kjør en oljerens på motoren, pleier å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår