Gå til innhold

Elektromagnetisk ParkeringsSystem - fact or fiction? (hjelp meg, el. ingeniører)

Ranger emnet


Legolego

Anbefalte innlegg

Elektromagnetisk ParkeringsSystem (EPS) - Ryggesensor uten å bore i støtfangeren - fact or fiction?

 

Teorien bak dette virker grei. En leder (/antenne) tapes fast på innsiden av bakre støtfanger og skaper et lite elektromagnetisk felt når bilen settes i revers. En liten boks (styreenheten) "analyserer" så dette feltet for å se om det finnes noe som forstyrrer feltet, og hvor langt borte i så fall denne gjendstanden er.

 

Sakset fra http://www.sikkerparkering.dk/no/tekno_no.html:

"EPS Micro skaper et elektromagnetisk felt bak bilen, og kan dermed advare om alle forhindringer innenfor en avstand av ca. 80 cm.

(...)

Det innovative design er basert på den fysiske karakteristikk av ”nære” elektromagnetiske felter, generert av en enkelt leder. Lederen, også kaldt antennen, danner basis for systemet. Systemet bruker en meget lav frekvens (under 148 KHz), som av den grunn hverken forstyrrer eller ”forurenser” på noen måte. (Dette system er IKKE basert på mikrobølger).

(...)Når en hindring kommer inn i den sonen som er dekket av det elektromagnetiske feltet, skjer det en fysisk endring feltets utseende. "

 

 

 

Som sagt, så synes jeg teorien virker logisk, men vil dette virke i praksis?

I så fall, hvorfor bruker ikke flere biler dette systemet? Man slipper jo de "stygge" sensorene i støtfangeren.

 

Er det så nytt at det ikke er satt "ut i livet" ennå?

 

 

Hva med gjenstander som allerede finnes innenfor feltets "dekning" når det aktiveres? F.eks. man har parkert inntil en vegg (20 cm fra) og man setter bilen i revers. Vil da systemet "se" veggen og umiddelbart starte å pipe?

Eller blir veggen en naturlig del av feltet og kan dermed ikke "sees" av systemet?

 

Og hva med bakken? Må lederen/antennen monteres 80 cm over bakken? Eller kan man "rette" det elektromagnetiske feltet slik at bakken ikke "sees" av systemet?

 

 

Hva sier dere? Fact or fiction? :watchout

 

Hvis dette systemet funker, så vil jeg ha! Ca 1000 kroner er heller ikke avskrekkende, da jeg har sett flere som tar over 3000 kroner for system der man borer hull i støtfangeren og setter inn sensorer. (Biltema tar 300,- for sin.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som en hvilken som helst hallgiver det... de reagerer jo på endringer i magnetfeltet de også. Men,nå er det vel ikke alle ting som reagerer like bra... sånn som ikke-magnetiske materialer..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ikke-magnetiske ting vil vel også forstyrre feltet. Vil det ikke?

 

Jeg har forresten sendt mail til han dansken som selger dette. Har godt to døgn uten et pip. Dette prosjektet legges snart på hylla, tenker jeg.

Ingen som vet om det funker og ikke får man tak i det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ikke-magnetiske ting vil vel også forstyrre feltet. Vil det ikke?

 

Men nå begynner den opprinnelige teorien å bli motsagt.

Hvis den skal reagere på ting som er ikke-magnetiske, så vil den jo reagere på fangern som er i veien...

 

Bruker den elektromagnetiske pulser, vil den jo også reagere på ting som Hengerfeste, eksosanlegg osv?

 

Høres ut som en multi-million bedrift, men må jo fungere først... :P

 

Hadde jeg vært en grunder, ville jeg heller brukt mer tid og ressurser til å produsere IR-sensorer i form av lister eller noe som ihvertfall ser litt bedre ut enn en rund dings (flere runde dingser) i fangern.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fact?

 

Er gammel teknologi dette, fullt mulig. Dette fungerer som kapasitive givere der ting i feltet vil ha en annen permeabilitet enn luft. Systemet er selvsagt nullstilt når det ikke er hindriger tilstede. Kan tenke meg at dette systemet er dyrere og krever mer teknologi enn dagens ultralyd sensorer som er vanlig.

 

Sensorer med ultralyd registrerer ekkoet. Blir som en radar.

 

Prøver du å reklamere for dette eller... :-P

 

Klarer meg fint uten slike ting i bilen forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenten utløp i 2005:

http://www.uspto.gov/go/og/2005/week52/patexpi.htm

Tyder kanskje på at det ikke ble penger nok til å dekke den.

 

Det ser ut som den baserer seg på samme prinsipp som de detektorsløyfene som ligger i veien ved bomstasjoner og ATK. De skal justeres ganske nøye for ikke å gi falske signaler. Labb over en slik med vernesko, og den melder en lastebil! :D

 

Jeg vil anta at kumlokk, ølbokser og annet skrot på bakken vil gi falske alarmer. Og plastdetaljer kan ikke detekteres. Fotgjengere med vernesko (i stål) kan detekteres, ellers ikke. Hvis et metallisk objekt er av kjent størrelse og fasong kan avstanden til det detekteres med dårlig nøyaktighet. Uten å kjenne disse faktorer kan man ikke snakke om nøyaktighet i det hele tatt.

 

Bruk heller penga til å tenne opp i peisen med. Da kan du ialfall glede deg over varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår