Gå til innhold

mine erfaringer med 2e2 forgasser problemer

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

 

Men bilen fjusker noe og høres ikke 100% god ut, dessuten rykker den veldig når jeg gir gass, og nøler med å øke turtallet. Dvs rykkning og så økes turtallet, nesten som den holder på å kveles eller noe slikt.

 

Har du sjekket at alle vakuumslanger er hele?

Hvis du drar falskluft så er dette et av symptomene..

 

Så også at det er en løs ledning som dingler over gass-spjeldet, på 1.6'en så går den til en dingseboms som står skrudd inn i godset på forgasseren til venstre for vokstermostaten, denne mangler på 1.8'eren. Såvidt jeg har skjønt så er den til et varmeelement som forhindrer forgasserising?

 

Jepp, denne skal hindre forgasserising, dette er en usikret kobling, så du bør lodde en ny ledning til den og sette på en sikring så denne ikke kortslutter seg, det kan fort bli interessant..

 

Ellers så var chokehuset og kjølevannsslangene glovarme som de skal være, så det tyder ikke på noe tett o-ring i innsuget. Prøvde å lukke igjen gass-spjeldet for hand og da kveltes motoren, ikke noe motstand her, og ikke på 1.6'eren heller. Merkelig...

 

Pulldown saken skal lage en liten pyshhh lyd hvis du lukker igjen gasspjeldet, hvis denne er defekt så blir det ikke motstand, men det skal ikke være spesielt mye motstand der heller. Sjekk at vakuumslangene til pulldown er hele osv.

 

"3/4 point" dåsa trakk seg inn som den skulle, men det så ut som gasshendelen hang igjen, dvs at det ble tydelig klaring/mellomrom mellom den og 3/4 point dåsa, vet ikke om det forklarer noe mer?

 

Huff, trenger noen gode råd her :(

 

3/4 enheten styrer den forhøyde tomgangen, avhengig av temperatur osv, når alle de andre enhetene på motoren har rette verdier så senker den tomgangen gradvis.

Sist jeg sjekket på min 2E2 så skulle skruen på gasshendelen ligge nesten helt på 3/4 enheten.

Vet du om det har blitt justert på denne skruen?

For denne kommer ferdig justert fra fabrikk og trengs aldri å justeres, er andre ting som feiler, og da hjelper det heller ikke å justere her..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du sjekket at alle vakuumslanger er hele?

Hvis du drar falskluft så er dette et av symptomene..

 

Nei jeg tok meg dessverre ikke tid til å sjekke alle slangene, skal jeg bare demontere de og blåse luft i de? Som når man sjekker sykkeldekk for lekkasje? :rolleyes:

 

Når det gjelder falksluft så kan det vel hende at jeg må skifte pakning mellom forgasser->manifoil og manifoil->motor også?

 

Jepp, denne skal hindre forgasserising, dette er en usikret kobling, så du bør lodde en ny ledning til den og sette på en sikring så denne ikke kortslutter seg, det kan fort bli interessant..

 

Det som er saken er at jeg mangler det varmeelementet! Men jeg har en slik stående på 2e2 gassern til 1.6'ern. Hvor stor sikring bør jeg bruke da?

 

 

Pulldown saken skal lage en liten pyshhh lyd hvis du lukker igjen gasspjeldet, hvis denne er defekt så blir det ikke motstand, men det skal ikke være spesielt mye motstand der heller. Sjekk at vakuumslangene til pulldown er hele osv.

 

Nei jeg la ikke noe spesielt merke til motstand på noen av golfene, men jeg klarte jo selsagt å kvele begge bilene med å teste! Hehe :blah:

 

3/4 enheten styrer den forhøyde tomgangen, avhengig av temperatur osv, når alle de andre enhetene på motoren har rette verdier så senker den tomgangen gradvis.

Sist jeg sjekket på min 2E2 så skulle skruen på gasshendelen ligge nesten helt på 3/4 enheten.

Vet du om det har blitt justert på denne skruen?

For denne kommer ferdig justert fra fabrikk og trengs aldri å justeres, er andre ting som feiler, og da hjelper det heller ikke å justere her..

 

Nei jeg vet vet dessverre ikke om det har vært justert noe på den, men som sagt så roet den tomgangen ned til 900 omdreininger etter noen minutter. Men når jeg da gir gass så rykker det som sagt og det virker som den vil kveles før turtall kommer... :hvaskjera

 

Btw så synes jeg motoren til syncroen blir noe mer varm med å bare stå å gå på tomgang enn 1.6'ern, burde kanskje rense kjølesystemet, det kan vel ha litt og si for gasserfeil?

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tok meg dessverre ikke tid til å sjekke alle slangene, skal jeg bare demontere de og blåse luft i de? Som når man sjekker sykkeldekk for lekkasje? :rolleyes:

 

Når det gjelder falksluft så kan det vel hende at jeg må skifte pakning mellom forgasser->manifoil og manifoil->motor også?

 

Det beste er egentlig å kjøpe nye vakuumslanger, blir vel et par hundre for alt:)

Men, ja pakningen mellom forgasser og innsug må være tett, ellers hjelper det lite..

 

Det som er saken er at jeg mangler det varmeelementet! Men jeg har en slik stående på 2e2 gassern til 1.6'ern. Hvor stor sikring bør jeg bruke da?

 

20a burde holde..

 

Nei jeg vet vet dessverre ikke om det har vært justert noe på den, men som sagt så roet den tomgangen ned til 900 omdreininger etter noen minutter. Men når jeg da gir gass så rykker det som sagt og det virker som den vil kveles før turtall kommer... :hvaskjera

 

Sjekk først falskluft, hvis problemet fortsatt er tilstede så kan det liksågodt være bensin eller tenningsrelatert.

Altså overslag i pluggledninger eller kondens e.l. bensinen.

 

Btw så synes jeg motoren til syncroen blir noe mer varm med å bare stå å gå på tomgang enn 1.6'ern, burde kanskje rense kjølesystemet, det kan vel ha litt og si for gasserfeil?

 

 

Er viktig å ha rent kjølesystem, hvis du får masse avleiringer i chokehuset eller i vannstrømmen gjennom vokstermostaten så kan dette igjen føre til endel krøll:)

I tillegg er greit å sjekke at termostaten åpner som den skal osv..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er egentlig å kjøpe nye vakuumslanger, blir vel et par hundre for alt:)

Men, ja pakningen mellom forgasser og innsug må være tett, ellers hjelper det lite..

 

20a burde holde..

 

Sjekk først falskluft, hvis problemet fortsatt er tilstede så kan det liksågodt være bensin eller tenningsrelatert.

Altså overslag i pluggledninger eller kondens e.l. bensinen.

 

Er viktig å ha rent kjølesystem, hvis du får masse avleiringer i chokehuset eller i vannstrømmen gjennom vokstermostaten så kan dette igjen føre til endel krøll:)

I tillegg er greit å sjekke at termostaten åpner som den skal osv..

 

Okay, da skal jeg shoppe nye vakumslanger, termostat (like greit samtidig) og kjølevæske. Skal sjekke opp hva det koster for pakningsett til forgassern også.

 

Når du nevner kondens så kom jeg jo til å tenke på at bilen har stått avskiltet i 2 år og vært lite brukt. Så det er jo en mulighet. Hmmm, kanskje jeg skal låne skilt fra 1.6'ern å race ned til bensen... Hehe :rolleyes:

99'mod Audi A6 1.8T avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Mye bra her, men ikke noe som så ut at kunne løse problemet mitt. kan hende jeg bare er blind også =p

 

Jeg har en 2e2 gasser som er utrolig kranglette når den er kald. stort sett når bilen har stått over natta. Jeg kan starte den 3-4-5 etc ganger før den i det hele tatt vil gå på tomgang, jeg har sjekka alt av pakninger, vakumslanger, strømledninger, sikringer, bytta vokstermostaten, rensa deler osv. men fremdeles ingen forbedring.

 

Hjelp? send gjerne pm, eller send på ei mld på 95001981. så kan jeg få litt telefonhjelp xD

 

Var ute å startet den nå, da gikk den helt fint med en gang, men som vanlig kan jeg ikke kjøre med den før den har blitt varm. prøver jeg så dør den ut på flekken =p

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt ut som tennings-feil, har ofte opplevd dette etter f.eks motorvask, at bilen går på tomgang, men motoren stanser strax man er borti gassen.

 

for og teste forgassere/pakninger etc for falskluft kan man kjøpe en boks startgass og prøve og sprute på slanger/pakninger OL, man vil da høre at turtallet endrer seg enten ned eller opp, (somregel opp)

 

ellers og fylle kondensfjerner, en liten dasj totaksolje og dyserens samt batterivann og evt lade batteri er ikke noe uting når kulda setter inn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt ut som tennings-feil, har ofte opplevd dette etter f.eks motorvask, at bilen går på tomgang, men motoren stanser strax man er borti gassen.

 

for og teste forgassere/pakninger etc for falskluft kan man kjøpe en boks startgass og prøve og sprute på slanger/pakninger OL, man vil da høre at turtallet endrer seg enten ned eller opp, (somregel opp)

 

ellers og fylle kondensfjerner, en liten dasj totaksolje og dyserens samt batterivann og evt lade batteri er ikke noe uting når kulda setter inn:)

 

 

Det er pga kondens i fordelerlokket og har ikke noe med mitt problem og gjøre... Bilen vil rett og slett ikke gå på tomgang før den er lunken... Ikke noe tull med tenning eller det elektriske. og resten av det du skriver der har jeg forsåvidt gjort hadde du lest alt jeg hadde skrevet =) men takk for forsøket.

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utelukke de enkle tingene;

 

Er forvarmeslangen intakt?

Altså slangen som går fra eksosmanifolden til luftfilterboksen..

 

Ta av toppdekselet på forgasseren, når du starter motoren kald og får den til å gå sånn høvelig på tomgang, hvilken stilling har da chokespjeldet?

Etter 5-6minutters gange, er vannslangen fra innsugsmanifolden varm?

 

Sjekk også hvorvidt slangene som går til og fra vokstermostaten er intakte, ikke steinharde og har ca. samme temperatur..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utelukke de enkle tingene;

 

Er forvarmeslangen intakt?

Altså slangen som går fra eksosmanifolden til luftfilterboksen..

 

Ta av toppdekselet på forgasseren, når du starter motoren kald og får den til å gå sånn høvelig på tomgang, hvilken stilling har da chokespjeldet?

Etter 5-6minutters gange, er vannslangen fra innsugsmanifolden varm?

 

Sjekk også hvorvidt slangene som går til og fra vokstermostaten er intakte, ikke steinharde og har ca. samme temperatur..

 

forvarmerslangen er bra, vokstermostaten er bra, og det samme er slangene =)

 

Skal sjekke spjeldet, litt senere =) hvordan burde det stå? vet du skal kunne presse det ned så bare 2-3mm er åpent på driftsvarm motor.

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forvarmerslangen er bra, vokstermostaten er bra, og det samme er slangene =)

 

Skal sjekke spjeldet, litt senere =) hvordan burde det stå? vet du skal kunne presse det ned så bare 2-3mm er åpent på driftsvarm motor.

 

Chokespjeldet skal stå delvis lukket ved kaldstart, ikke helt stengt altså:)

Vær forsiktig med å presse på spjeldet, du kan skade pulldown enheten, eller klusse til Bimetalfjæra som sitter i chokehuset.

 

Hvis spjeldet ikke stenger, så kan du først sjekke at 3-veis ventilen(Rund metallklokke med utgående arm på venstre side sett forfra) skyver på gasspjeldet ved kaldstart.

 

Når utetemperaturen er under ca. 10grader vil chokefunksjonen legge tomgangsturtallet på mellom 1100-1500rpm i noen sekunder.

Dette styres da elektrisk og via vakuum av 3-veis ventilen, og mekanisk gjennom Bimetalfjæra.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trenger noen gode råd på mine forgasserproblemer.

Fikk et problem med forgassern (1.6l) som ligner på et problem tidligere beskrevet her. Den gikk lavt på turtall og døde ut, døde også når jeg trykket inn clutch'n.

 

Jeg tok da ut forgassern og prøvde å se etter noen åpenbare feil, fant ingen og satte den inn igjen. Nå har problemet blitt at i det jeg starter motoren fyker turtallet opp mot 2k og 3k (varierer) og der blir den.

 

snakket med en fyr som mente det kunne være automatchoken og at jeg måtte justere denne. Gjorde dette men uansett er problemet akkuat det samme. Håper noen kan hjelpe meg her :)

- 2001 Audi A6 Allroad 2.5 TDI

- 1985 VW Golf 1.6 gl
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Har også tenkt til å skaffe meg en Audi 80 1.6 liter, forgasser. Denne er fra 1977, og er av B1-plattformen. Motoren er tungstarta, og den går utrolig hakkete helt til den blir varm. Typisk VAG-gasserproblem. Noen som vet om noe rep.sett eller noe til denne typen gassere, eller andre gassere som passer?

 

Mvh Lars

 

Vet du hvilken forgasser som står på denne?

 

Du kan sjekke om Forgasserservice eller Misab har deler til forgasseren du har..

http://www.forgasser-service.no

http://www.misab.se

 

Er sikkert mulig å ettermontere en 2E2, men som denne tråden viser så krever denne dessverre litt vedlikehold, er tross alt en gammel sak nå, videre krever denne bittelitt elektronikk, som da temperatursensorer mm.

 

Jeg ville prøvd en forgasser med manuell choke, til tross for at de må justeres oftere er det mindre som kan bli feil..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det jeg har hatt i bakhodet! Det som sitter på standard 1.6 Audi 80 / VW Passat fra B1-plattformen var vel meg så vidt bekjent en enkelt Solex PDSIT 35 forgasser med automatchoke. Dette er vel ikke automatchokens flaggskip. Noen som veit om denne gasseren kommer i manuell-utgave, eller om det er mulig å bygge den om? Jeg har tenkt i manuellchoke-baner selv, lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår