bil Skrevet August 31, 2003 Rapporter Share Skrevet August 31, 2003 Hva betyr det å porte motoren? Har alltid lurt på det:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet August 31, 2003 Rapporter Share Skrevet August 31, 2003 Du sliper for å få bedre luftgjennomstrømning. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 31, 2003 Rapporter Share Skrevet August 31, 2003 Man har innsugs-porter og eksos-porter inn til forbrenningskammeret på alle motorer. Hvis man øker størelsen på portene kalles det å 'porte' motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet September 1, 2003 Rapporter Share Skrevet September 1, 2003 hvis du øker størelsen på portenen vil også lufta gå treigere, så en bør ikke nødvendigvis øke diametern på portene. men det kommer jo ann på hva slags karakter man vil motorn skal ha. hjelper og å fjærne tydlige hinder, spesielt rudt ventilstyringene! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by cfn hvis du øker størelsen på portenen vil også lufta gå treigere, så en bør ikke nødvendigvis øke diametern på portene. men det kommer jo ann på hva slags karakter man vil motorn skal ha. hjelper og å fjærne tydlige hinder, spesielt rudt ventilstyringene! Du har rett...Cluet er ikke å ha DIGRE porter,som du sier...da felles jo bare bensina ut av blandinga og motoren er bare effektiv på max rpm....lite brukandes til noe,annet enn å gjøre motoren ubruklig...får MAX ketchup-effekt av det også. Å forme om kanalen så den slipper igjennom maks mengde luft med minst mulig kanal er det man BURDE gjøre...svære hull kan jo enhver idiot med luftsliper/Dremel få til. :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Turboed1 Du har rett...Cluet er ikke å ha DIGRE porter,som du sier...da felles jo bare bensina ut av blandinga og motoren er bare effektiv på max rpm....lite brukandes til noe,annet enn å gjøre motoren ubruklig...får MAX ketchup-effekt av det også. Å forme om kanalen så den slipper igjennom maks mengde luft med minst mulig kanal er det man BURDE gjøre...svære hull kan jo enhver idiot med luftsliper/Dremel få til. :D Nå snakker jo du som om vi alle skal porte en dieselmotor....... Port etter behov. Grommere kam\eksos osv krever mer porting for å gjøre det særllig effektivt, en liten pinglekanal er mer beregnet på original kam og lave rpm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Robert Nå snakker jo du som om vi alle skal porte en dieselmotor....... Port etter behov. Grommere kam\eksos osv krever mer porting for å gjøre det særllig effektivt, en liten pinglekanal er mer beregnet på original kam og lave rpm. Nesten riktig... Man kan ha en liten kanal med høyt fløde,så funker den bra...men selvfølgelig,hvis han som gjør det ikke vet hva han gjør gir jo et større hull en forbedring..om enn ikke optimal. Funker jo hvis man bare skal ha 650 hk på et 500rpm bredt register helt i topp... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Turboed1 Nesten riktig... Man kan ha en liten kanal med høyt fløde,så funker den bra...men selvfølgelig,hvis han som gjør det ikke vet hva han gjør gir jo et større hull en forbedring..om enn ikke optimal. Funker jo hvis man bare skal ha 650 hk på et 500rpm bredt register helt i topp... Nå var det jo ikke god VS dårlig porting det var snakk om da, men joda, du er inne på noe. Men du reduserer ikke effekten til et kortere turtallsområde med porting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Robert Nå var det jo ikke god VS dårlig porting det var snakk om da, men joda, du er inne på noe. Men du reduserer ikke effekten til et kortere turtallsområde med porting. Jeg vet at du ikke korter ned registeret ved porting :) men hvis man porter så grovt at effekten er max ved si 7000 rpm og motoren sier bang ved 7500...da er jo registeret ganske kort :D Sorry..ble noe uklar der..effekten kan fint maxe ved 7000...det jeg mente var at hvis den ikke skaper bruklig effekt før 7000,og sier bang på 7500..da er det kort register.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Turboed1 Jeg vet at du ikke korter ned registeret ved porting :) men hvis man porter så grovt at effekten er max ved si 7000 rpm og motoren sier bang ved 7500...da er jo registeret ganske kort :D Nå er jeg delvis med her, jeg vil da tro at effekten vil være merkbart høyere helt fra, si 4000 til si 7500, kanksje 30 hester mer på 6000, 20 mer på 5000 og 35 mer på 7000 rpm, så jeg ser ikke helt problemet? :) Må editere litt jeg og da, som svar så må jeg si meg enig, men det høres ut som kam valget har mer skyld enn portingen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Robert Nå er jeg delvis med her, jeg vil da tro at effekten vil være merkbart høyere helt fra, si 4000 til si 7500, kanksje 30 hester mer på 6000, 20 mer på 5000 og 35 mer på 7000 rpm, så jeg ser ikke helt problemet? :) Må editere litt jeg og da, som svar så må jeg si meg enig, men det høres ut som kam valget har mer skyld enn portingen... Sant nok...jeg tror nå at noe av problemene folk har med enormt spisse effektkurver kommer pga at de har for mye av alt....for store porter,for vasse kammer etc...som du nevnte,alt må harmonere...mest er ikke alltid best :) På en turbo tror jeg det er bedre med en veldig effektiv motor i mellom- registeret,sånn at den sparker igang vifta ganske tidlig. Funka bra med slikt oppsett på sykkelen min ihvertfall..på bil er det lettere å håndtere mye effekt brått,uansett.:D Ikke så farlig der.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 28, 2003 Rapporter Share Skrevet September 28, 2003 Originally posted by Turboed1 Sant nok...jeg tror nå at noe av problemene folk har med enormt spisse effektkurver kommer pga at de har for mye av alt....for store porter,for vasse kammer etc...som du nevnte,alt må harmonere...mest er ikke alltid best :) På en turbo tror jeg det er bedre med en veldig effektiv motor i mellom- registeret,sånn at den sparker igang vifta ganske tidlig. Funka bra med slikt oppsett på sykkelen min ihvertfall..på bil er det lettere å håndtere mye effekt brått,uansett.:D Ikke så farlig der.. Ja det er ofte slik. De fleste gjør tabben ved kamvalg, de kjøper en suuuuperhissig kam, som er kanon fra 6-8000, og de kan kanskje dra motoren til både 8 og 9000, men selvom vil bilen gå fortere, med mindre hester, med en mildere, og "bredere" kam... Som du sier, mest er ikke alltid best. Når vi kommer til turbo igjen, så kan man ikke si noe er best, det kommer jo helt an på hva man skal bruke det til. F.eks en banebil trenger ikke å ha turbotrykk på 2000RPM, den vil ha et voldsomt trykkk mellom 5-8000 f.eks, da det er der den skal ligge.. Sykkel med turbo? Høres gøyt, og farlig ut,hehe:) En venn av meg prøvde en slik ,den dro bakhjul på 4000RPM uansett gir:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Robert Ja det er ofte slik. De fleste gjør tabben ved kamvalg, de kjøper en suuuuperhissig kam, som er kanon fra 6-8000, og de kan kanskje dra motoren til både 8 og 9000, men selvom vil bilen gå fortere, med mindre hester, med en mildere, og "bredere" kam... Som du sier, mest er ikke alltid best. Når vi kommer til turbo igjen, så kan man ikke si noe er best, det kommer jo helt an på hva man skal bruke det til. F.eks en banebil trenger ikke å ha turbotrykk på 2000RPM, den vil ha et voldsomt trykkk mellom 5-8000 f.eks, da det er der den skal ligge.. Sykkel med turbo? Høres gøyt, og farlig ut,hehe:) En venn av meg prøvde en slik ,den dro bakhjul på 4000RPM uansett gir:D Javel...løfta ved 4000?? Skulle ikke være en V-Max TT,vel...? Jeg har en GSXR1342 som bremsa 276 hk som 1100 (for 5 ar siden ,med forgassere og mindre turbo enn nå...) ;) Nå er det T04BB og sprut på den...bare jeg får rundt 30 timer i døgnet! ;) Er litt mye å gjøre om dagen... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Turboed1 Javel...løfta ved 4000?? Skulle ikke være en V-Max TT,vel...? Jeg har en GSXR1342 som bremsa 276 hk som 1100 (for 5 ar siden ,med forgassere og mindre turbo enn nå...) ;) Nå er det T04BB og sprut på den...bare jeg får rundt 30 timer i døgnet! ;) Er litt mye å gjøre om dagen... :) Usikker på hvilken sykkel det var, men det kan godt hende... Den der høres helt forbanna pervers ut, hehe:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet September 30, 2003 Rapporter Share Skrevet September 30, 2003 Originally posted by Robert Usikker på hvilken sykkel det var, men det kan godt hende... Den der høres helt forbanna pervers ut, hehe:) Tja...den gjorde 0 - 300 på 15.9 i Sverige For lenge siden..(ikke speedo...den gjør 307 på 4de gir. yodude ) Slitet nå er å få bussen kjørbar...har måttet spesialdesigne kammer etc til den...tar tid og koster flesk... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.