Gå til innhold

Low Rider??

Ranger emnet


olds

Anbefalte innlegg

Jeg har grublet mye fram og tilbake når det gjelder senking av bilen min,jeg har en full size Olds som jeg vil ha litt nærmere moder jord og mitt dilemma er hva skal jeg velge?

 

Alternativ 1: er billig løsningen å få feks. Åkrene fjærfabrikk til å spinne nye fjærer dette vil koste 2-3000 kr+dempere

 

Alternativ 2:Jeg har katalogen fra Air ride tecno.i USA og vurderer luftfjæring med belger,luftbelger er litt dyrere enn fjærer i tillegg kommer lufttank og kompressor,pluss at det blir noe modifisering av hjuloppheng.dette vil koste ca 10 høvdinger+dempere

 

Alternativ 3:Belger/juster bar demper i en og samme pakke fra Air Ride,monteres rett på bilen uten modifiseringer av hjuloppheng,men koster et halvt statsbudsett ca.20 store pluss kompressor og tank.

 

Det jeg lurer på er om det er noen som har testet ut luftfjærer og synspunkter rundt det.

Stive senkefjærer er ikke så fristene med tanke på kjørekomforten dette er krusebil på 2,3 tonn så noe banekjøring er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompiss...!! som monterte luft fjæring på en -67 Cad. i vinter. Bak var det greit, sa han. Forran måtte han flytte støtdemperen.Han hadde kjøpt rimeligste utgaven der gummi belgene erstatter fjæra og ikke har demperen innebygd.

Dette var en ganske omfattende jobb og et spørsmål som gjenstår er å høre hva biltilsynet evt. sier til en slik ombygging.(han hadde akkurarat vært igjennom EU kontroll før han bygde om) Han ville annbefalt de med demper innebygd til bruk foran, men det er jo også et kostnads spørsmål!!

En ting er sikkert.. stuket på bilen ble bra, kann legge den nesten helt ned på bakken!! :D

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det blir den dyre løsningen med belger/demper i en pakke eller nye fjærer fra Åkrene fordi jeg kan få problemer med å få godkjent ombyggingen siden bilen er tatt inn til Norge i 1997 og jeg har sett på det problemet med en omfattende ombygging av forstillingen med belger,den er veldig lik Cadilac sin,bak er det en "lek" siden det er spiral fjærer bak.

 

Helt klart at det hadde vært optimalt med hydraulikk men det trur jeg kan skyte en hvit pil etter siden biltilsynet i Skien er paragraf ryttere til sin hals og kan reglene bedre enn veidirektoratet,det har jeg ærfaring med fra tidligere med andre ombygginger der jeg har vært i kontakt med veidirektoratet og de har fortalt meg stikk motsatt av hva de sa i Skien for så å krype til korset og innrømme at gutta i Skien hadde rett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, du blir mest fornøyd med alternativ 3 !!!

Vet alt om dette, og vil i tillegg anbefale nivåregulering med det samme ! Send meg en mail eller pm hvis du lurer på noe med montering og løsninger ;)

 

admin@moldestuket.com

http://www.moldestuket.com

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei

Jeg heter Markus og kommer fra Österrike.

Om noen uker skal jeg flytte til Norge (Bergen) og vet ikke om det jeg skal importere bilen (VW Vento) eller kjöpe en i Norge.

Bilen ble litt "tuned" med Seidl tuning parts (front spoiler, skirts, "Böser Blick" (ingen peiling om hva det er pao norsk)).

Spörsmalet er: kan det bli problemer ved teknisk inspeksjon?

 

Jeg her mulighet ao fao en "selv lagt" :scared "Air-Ride suspension" uten TUV. Er det mulig ao fao den "godkjent".

 

Jeg beklager norsken min, men det siste gang jeg snakket norsk var i 1998!!!

 

Noen her som kan hjelpe meg?

 

Mange takk

Markus

 

P.S.: kanskje jeg skulle fortsette pao engelsk?! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel regel er at ingeting blir godkjent hvis det ikke er TÜV godkjent her i landet. Så sjansene for at bilen blir godkjent er små.

 

Vet heller ikke hva böse blick blir på norsk, men "alle" skjønner hva du mener da dette uttrykket blir brukt litt her og.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citromax det er riktig som Kane sier.Karosseri greiene er sikkert ikke noe problem men luftfjæringen blir vanskelig.

Her er forøvrig et forum som stort sett holder til i Bergenregionen .Her kan du sikkert få råd om du bør importere Ventoen eller ikke.

http://www.evo.no/

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, han som hadde -67 caddy er meg... For montering foran er det helt korrekt at belger med innebygget demper er å anbefale, men... vi snakker da om litt for liten nivåregulering til at du kan ha "normal" kjørehøyde samtidig som du kan slippe sleden helt ned til moder jord. Gjør du som jeg så må du bytte plassering av demper`n, da kan du nok se helt bort fra samarbeid med tilsynet.

Jeg driver med et nytt prosjekt nå, GMC pickup, ferdigmontert airride fra Canada, og da er det dessverre ingen annen måte å få plater på enn at alt må godkjennes. Her er kun spiralfjærer byttet med belger, så ikke noe av original "kjøre" geometri er berørt. Jeg håper å kunne dokumentere meg ut av problemet her, men ellers så virker det som om tilsynet har åpnet for SFRO godkjenning fra sverige.

Jeg har hatt mange senka biler opp gjennom årene, og må bare råde deg til at uansett hva du gjør, - ikke glem å "pansre" bilen under... Jeg har alltid laget skli-plater under bunnpanne®, headers-collectorer, under eksos-skjøter, samt mellom rør og potte.

Glem heller ikke å lage traversen "skrå" i forkant, viss ikke kan du få noen ubehagelige overraskelser dersom du enkelte ganger velger å kjøre "lavt".

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Hei, han som hadde -67 caddy er meg... For montering foran er det helt korrekt at belger med innebygget demper er å anbefale, men... vi snakker da om litt for liten nivåregulering til at du kan ha "normal" kjørehøyde samtidig som du kan slippe sleden helt ned til moder jord. Gjør du som jeg så må du bytte plassering av demper`n, da kan du nok se helt bort fra samarbeid med tilsynet.

Jeg driver med et nytt prosjekt nå, GMC pickup, ferdigmontert airride fra Canada, og da er det dessverre ingen annen måte å få plater på enn at alt må godkjennes. Her er kun spiralfjærer byttet med belger, så ikke noe av original "kjøre" geometri er berørt. Jeg håper å kunne dokumentere meg ut av problemet her, men ellers så virker det som om tilsynet har åpnet for SFRO godkjenning fra sverige.

Jeg har hatt mange senka biler opp gjennom årene, og må bare råde deg til at uansett hva du gjør, - ikke glem å "pansre" bilen under... Jeg har alltid laget skli-plater under bunnpanne®, headers-collectorer, under eksos-skjøter, samt mellom rør og potte.

Glem heller ikke å lage traversen "skrå" i forkant, viss ikke kan du få noen ubehagelige overraskelser dersom du enkelte ganger velger å kjøre "lavt".

Lykke til !

 

GMC`n har fått plater...

SFRO i Sverige er tingen.

Tilsynet godkjente med litt om og men.... papiret derfra som dokumentasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår