Gå til innhold

Kondensator eller batteri?

Ranger emnet


rfPolo

Anbefalte innlegg

Originally posted by even_e84

Trenger litt hjelp her..

Når jeg skrur opp skikkelig blinker ALLE lysene i bilen, selv når jeg kjører... og på tomgang detter turtallet i takt med bassen:)

Har ikke kondensator ennå, skal kjøpe snart. men vil dette hjelpe, eller må jeg ha ett batteri til?

 

Det at lysene dine blinker er nok en kombinasjon av liten dynamo og litet batteri. Dynamoen er ikke kraftig nok til å holde full ladespenning, når du gir på med anlegget. Dermed synker spenningen fra ca 14,4v til 12v (eller enda mindre, om batteriet ikke er bra). Et slikt spenningsfall er nok til å dimme lysene.

 

En god kondensator eller batteri, vil hjelpe til med å prøve å holde spenningen på 14,4v, når dynamoen ikke greier å levere mer strøm, slik at spenningen ut fra den begynner å synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by |Typhoon|

det vil jo hjelpe. men om det hjelper nok er en annen sak. Kondensatoren lader seg opp i mellom hvert bass slag. Og når bassen slår, så lader den seg helt ut. Hjelper forsterkeren i å trekke så mye strøm fra batteriet hver gang bassen slår

 

Litt pirking her, om jeg får lov... ;)

En kondensator hjelper ikke forsterkeren å trekke mer strøm fra batteriet... Eller jo... Om du tenker på at den lader seg opp, når forsterkeren ikke trekker noe særlig, for så å gi dette tilbake når det trengs, blir det riktig det du sier...

 

Men om du mente at du kan hente mer momentanstrøm fra batteriet, med en kondensator, blir det feil.

 

Prinsippet her er at en låt, på full guffe, vil trenge X antall amperetimer totalt. Men siden øyeblikksmengden ampere vil variere veldig, f.eks fra 0A til 100A, og du bare har tilgang på 50A fra dynamoen, sier det seg selv at systemet får problemer med å levere nok strøm til bass-slagene. Da kommer kondensatoren inn i bildet... Den fyller seg med strøm, når resten av anlegget tillater det, og leverer dette ut igjen når anlegget krever det. Slik vil man kunne hente ut de ekstra amperene som trengs for å holde spenningen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår