Gå til innhold

Gruppe B rally "historie"

Ranger emnet


Nismotic

Anbefalte innlegg

Tror ikke vi hadde hatt gr. b rally idag selvom den Forden ikke hadde meid ned de folka.

Hvertfall etter hva jeg vet var det mest pga ulykken til Henri Toivonen og Sergio Cresto i Deltan dems da de kjørte utfor en skråning så bilen tok fyr og brant opp begge før noen rakk å komme til ulykkesstedet.

Bilene var jo blitt ALT for raske og ustabile for skogsveiene.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi hadde hatt gr. b rally idag selvom den Forden ikke hadde meid ned de folka.

Hvertfall etter hva jeg vet var det mest pga ulykken til Henri Toivonen og Sergio Cresto i Deltan dems da de kjørte utfor en skråning så bilen tok fyr og brant opp begge før noen rakk å komme til ulykkesstedet.

Bilene var jo blitt ALT for raske og ustabile for skogsveiene.

 

 

eyy..

Rallyfolka kjører jo av veien idag også.

At bilen begynte å brenne er vel heller en kontruksjonssvakhet enn en bivirkning av brutal motor.

 

Anyway så er rally idag direkte kjedelig i forhold til å se på de litt mer ville gruppe B bilene. Er jo restriktorer i hue og ræva, 700nm og 300hk er jo helt teit. Ingen motorer som skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi hadde hatt gr. b rally idag selvom den Forden ikke hadde meid ned de folka.

Hvertfall etter hva jeg vet var det mest pga ulykken til Henri Toivonen og Sergio Cresto i Deltan dems da de kjørte utfor en skråning så bilen tok fyr og brant opp begge før noen rakk å komme til ulykkesstedet.

Bilene var jo blitt ALT for raske og ustabile for skogsveiene.

 

Det var bare dråpen som fikk det hele til og renne over, tok vel to:wonder: dager før de fant dem.

 

Men se det på denne måten, hadde gruppe b vært like legendarisk i dag hvis de forsatt hadde holdt på? Er ikke like mye sjarm over en Impreza eller 307 med 400+ hester som en 205 eller Quattro med flere hester en det som egentlig er sunt.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eyy..

Rallyfolka kjører jo av veien idag også.

At bilen begynte å brenne er vel heller en kontruksjonssvakhet enn en bivirkning av brutal motor.

 

Anyway så er rally idag direkte kjedelig i forhold til å se på de litt mer ville gruppe B bilene. Er jo restriktorer i hue og ræva, 700nm og 300hk er jo helt teit. Ingen motorer som skal være sånn.

Altså, det var vel ikke snakk om bare en konstruksjonssvakhet tror jeg. For de fløy utfor en skrent, som i fjellskrent. Tror lite på at en moderne rallybil hadde tålt det noe bedre egentlig.

Om det hadde vært noen funksjonærer eller abulanse folk der, kunne kanskje utfallet blitt litt annerledes.

Men, grunnen til at FISA stengte gr. b rally var på grunn av at utviklingen og hestene hadde gått ut av kontroll.

For når bilen får hester opp imot 6-700 så nytter det nesten ikke å kjøre på skogsveier, siden menneskeøyet ikke greier å fokusere kjapt nok osv.

Så hovedproblemet var vel egentlig de som satt bak rattet.

Er ikke helt sikker på dette, men har lest noe om at Henri Toivonen hadde influensa og da hadde tatt noen medisiner for å klare å delta i rallyet.

 

Det var bare dråpen som fikk det hele til og renne over, tok vel to:wonder: dager før de fant dem.

 

Men se det på denne måten, hadde gruppe b vært like legendarisk i dag hvis de forsatt hadde holdt på? Er ikke like mye sjarm over en Impreza eller 307 med 400+ hester som en 205 eller Quattro med flere hester en det som egentlig er sunt.

Nei, de kom bare en liten stund etter ulykken, siden de så røyken fra brannen.

Tror nok at noe sånt kom til å skje uansett, hvis ikke med Henri, så med en annen. Gr. b hadde sannsynligvis ikke overlevd en sessong til uansett.

Sier ikke at jeg ikke liker gr. b.

Det er MYE tøffere å se på enn dagens WRC. Og de er dessuten mye tøffere sånn utseende messig.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kom bare en liten stund etter ulykken, siden de så røyken fra brannen.

Tror nok at noe sånt kom til å skje uansett, hvis ikke med Henri, så med en annen. Gr. b hadde sannsynligvis ikke overlevd en sessong til uansett.

Sier ikke at jeg ikke liker gr. b.

Det er MYE tøffere å se på enn dagens WRC. Og de er dessuten mye tøffere sånn utseende messig.

 

Dessuten kom Gruppe S også men den klassen gikk vekk også. Å Gr.A8 (det som heter WRC. Den dag idag) kom også når Gr.B forsvant. Men for å si det sånn. En Gr.B bil idag går ikke fortere enn en Gr.A8/Wrc-bil.

 

Gr.N4 begynner også å bli ganske heavy nå. Ser jo hva man får godkjent i de bilene nå. 330mm bremseskiver som man også bruker i Gr.A, masse carbon for å få ned vekt, hydralisk brekk, ha bensintanken i bunn av bilen for å få ned vekta og få bedre geometri i bilen og m.m. Dagens rallybiler er ganske raske de å. Ifforhold til "raske" Gr.B biler som kun gikk rett frem

 

Mvh

 

CalibR

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt helt verst!

 

Gruppe B står egentlig som et ganske bra ikon på åttitallet generelt... Gøy så lenge det varte, men det måtte nødvendigvis ta slutt en gang. ;)

 

Når det er sagt begynner jeg ikke å følge med på dagens WRC før elektroniske differ blir forbudt og det blir påbudt med låst/100% senterdiff og bakdiff. Hihi

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kom bare en liten stund etter ulykken, siden de så røyken fra brannen.

Tror nok at noe sånt kom til å skje uansett, hvis ikke med Henri, så med en annen. Gr. b hadde sannsynligvis ikke overlevd en sessong til uansett.

Sier ikke at jeg ikke liker gr. b.

Det er MYE tøffere å se på enn dagens WRC. Og de er dessuten mye tøffere sånn utseende messig.

 

Tenker sikkert på en annen ulykke jeg:wonder:

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kom Gruppe S også men den klassen gikk vekk også. Å Gr.A8 (det som heter WRC. Den dag idag) kom også når Gr.B forsvant. Men for å si det sånn. En Gr.B bil idag går ikke fortere enn en Gr.A8/Wrc-bil.

 

Gr.N4 begynner også å bli ganske heavy nå. Ser jo hva man får godkjent i de bilene nå. 330mm bremseskiver som man også bruker i Gr.A, masse carbon for å få ned vekt, hydralisk brekk, ha bensintanken i bunn av bilen for å få ned vekta og få bedre geometri i bilen og m.m. Dagens rallybiler er ganske raske de å. Ifforhold til "raske" Gr.B biler som kun gikk rett frem

 

Mvh

 

CalibR

Jeg tror nok at gr. b bilene fortsatt er et kneppe raskere på rette strekkninger.

Men, de "banene" de kjørte den gangen er ikke sånn som idag. Er MYE mer svinger osv idag enn før. Og der er jo dagens rally bil overlegen de gamle. De tar svinger mye bedre enn gr. b biler.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=XAEulbG3G8Q

Måtte bare legge inn den... RS200 opp i flammer... med de samme som kjørte inn i folkemengden (tror jeg)

Litt OT, men hvis du vil kjøre grubbe b biler på spill, er det ett par av dem på colin mcrae rally 2005, og på Gran turismo 4

- 1989 Volvo 740 GL - Brukis

- 1977 Volvo 244 DL - Orginalare, under restaurering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=XAEulbG3G8Q

Måtte bare legge inn den... RS200 opp i flammer... med de samme som kjørte inn i folkemengden (tror jeg)

Litt OT, men hvis du vil kjøre grubbe b biler på spill, er det ett par av dem på colin mcrae rally 2005, og på Gran turismo 4

 

Er et par på wrc evolved også.

-1994 Opel Corsa 1.4 Swing

-2000 Yamaha TDR 125

x1987 Volvo 240 GL

x1985 Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at gr. b bilene fortsatt er et kneppe raskere på rette strekkninger.

Men, de "banene" de kjørte den gangen er ikke sånn som idag. Er MYE mer svinger osv idag enn før. Og der er jo dagens rally bil overlegen de gamle. De tar svinger mye bedre enn gr. b biler.

 

Baner? Man kjører ikke på "baner". Man kjører strekker. Spessial Etapper (SS1, SS2, SS3 osv) og Super Spesial Etapper (SSS).

 

Jo, de er sånn som idag. Se på Rally Finland og Tyskland. Der går det fort. Men klart. De har senka gjennomsnittsfarten også pga sikkerhet ja. Men går fort

 

Mvh

 

CalibR

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår