Gå til innhold

manuell kasse chevy 350.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Borg Warner T5 hvis du ikke har særlig mer enn 250-300hk vil jeg tro er et mer kurant alternativ siden dette er nyere kasser. Kassa har vært original levert på Chevy 305 motorer.

 

T5 er billig men tåler ikke allverdens. Må den tåle mer må du opp på T56, 6 trinns kasse fra 93-97 LT-1 motoren. Den passer rett på eldre smallblocks ved å bytte til annet svinghjul. Har du ikke svinghjul, må du jo uansett kjøpe dette likevel.

Regn med 18-20000kr for ei komplett, brukt T56 kasse.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosworth har jeg ikke greie på, men T5 kassene i Chevy har aldri vært levert til større motorer enn 305 V8 og nesten alle som kjører/bygger trimmet amcar med manuell kasse idag bruker enten ettermarkeds TKO kasser eller T56 kasser.

 

Diverse oppgraderings kit for T5 finnes muligens, men også da ruller gjerne 1000-lappene kjapt.

 

Eldre Muncie kasser er såvidt jeg har skjønt også solide saker, men de har minst tre ulemper:

1. Gearstanga går ikke rett nedi kassa. Den sitter på siden og går inn i kassa via diverse stag som lett blir slarkete og løse.

2. Den har ikke hydralisk clutch og blir temmelig tungtrampet med harde clutch fjærer.

3. Den har ikke overdrive.

 

Men jeg er helt enig i at det er dyrt. Jeg punget ut med 17000 for kassa mi istedenfor 4-5000 for ei 350 autaomatkasse som sikkert hadde funket helt fint i rodden.

Det var bare det at jeg SKULLE ha 3 pedaler.....

 

Dermed ble det en billig std 350 motor istedenfor en crate mtoor med 350 fabrikk-hk.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på bilen, utvekslingen i bakakslene og størrelsen på bakhjulene har selvsagt svært mye å si for hvor hardt liv en gearkasse lever.

 

Mener du at en T5 kasse er tilstrekkelig, vil jeg tro det billigste og enkleste alternativet er å få tak i det fra en Camaro med 305.

 

Skal ikke være umulig å finne ut om de T5 kassene er de samme T5 kassene som på Sierra Cosworth.

Chevy T5 kassene ligger det ihvertfall tekn specs på ute på nettet. Vil tro det gjør det på Cosworth også, siden denne bilen er mye brukt til ombygginger, racing osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen min vill ikke komme til og veie stort mer enn 900-1000kg, så tror ikke dette vil ha så mye innvirkning på levetiden. dette er en av grunnene jeg legger til rette for når jeg tror at det blir nok med en t5 kasse, men såklart hadde det vært kult med en t56 :D uansett så vil jeg heller legge mer i motoren, og holder ikke kassa da, så må jeg vel bare bytte :batman:

-sierra 5,0 "lat"

-Patrol 3,3td " brukshore"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Hver mann sine prioriteringer, selvsagt.

 

Grunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde var at det er enklere å bytte til en sprekere smallblock senere enn å bytte f.eks fra T5 til T56 kasse.

De to gearkassene har ulik lengde, ulike pedaloveføringer, ulik plassering av gearstangen og ulik plasserirng av bakre gearkassefeste.

Ved et bytte må derfor mellomaksel, gearkassetravers, og pedaler byttes, pluss at evt midtkonsoll inne i bilen bygges om.

 

Å bytte fra en lat 350cid 200 hk smalblock og f.eks til en hårete 383cid 450hk smallblock er jo bare ut med den gamle og inn med den nye pang ferdig.

 

Men den T56 kassa ER dyr for meg i forhold til budsjettet som resten av bilen bygges etter. Det meste er kjipet inn på. Motoren er brukt, Jaguar bakakselen er brukt, forstillingen er fra pris presserne Fat Man Fab, deler som vindusheiser, sentrallås, stoler, indre dørhåndtak, osv osv kommer fra hugger'n og ikke fra kjente USA produsenter.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulisk på både T5 og T56 såvidt jeg vet.

 

T56 har en pull type clutch (dytter istedefor å dra). Dette gjør visstnok at hydrauliske overføringer fra andre kasser ofte ikke kan brukes rett på T56.

 

Nå har ikke jeg sett overføringer fra andre kasser enn min egen T56, så jeg vet ikke hvor forskjellig det egentlig er.

Men på T56 er slavesylinderen en stang med en kule i tuppen, Denne kulen passer inn i en rund fordypning i enden av clutch gaffelen (se bildet)

Når man tråkker på pedalen dytter stangen clutchgaffelen fremover og løser ut clutchen.

 

gaffel4.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår