Gå til innhold

Løst: Motoren er kraftløs etter toppakningbytte

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper det er noen her som kan gi meg noen gode forslag i en feilsøkingsprosess.. Problemet er at bilen er blitt så smått kraftløs etter bytte av toppakning. Alle pakninger er byttet + ventilstyringer og innsliping av ventiler. Det jeg har forsøkt å gjøre til nå er:

-Sjekket alle pakninger og slanger for falsk luft,

-Byttet plugger, fordelerlokk og rotor

-Kompresjonstest

-Dobbeltsjekket registeret.

-Sjekket alle ledninger og kontakter

-Renset tomgangsventil

 

Og jeg er fortsatt like langt.

Den siste teorien min er at den lekker i eksosen mellom manifolden og downpipen, men jeg ville ikke tro at dette skulle ha så store konsekvenser. I så tilfelle vil vel lambdasonden gi feil verdier og motoren gå deretter. Kan jeg koble av lambdasonden og se om dette er årsaken?

Alle forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECU'en går etter all sannsynlighet i open loop når man gir bra med gass, dét vil si at den blåser i hva lambdasensoren sier og kjører på med bensinmengde og tenningstidspunkt alt ettersom hva mappinga på chip'en er. Closed loop, altså kontinuerlig lambdaverdikorreksjon bruker man vanligvis bare ved tomgang og delgass, som f. eks. ved landeveiskjøring etter fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en liten prøvetur med frakoblet lambdasonde. Syntes bilen gikk bedre da, selvom den ikke var så god som den var før. Jeg plugget i lambda sonden og merket at bilen dro noe dårligere. Ser ut som jeg får gå over eksospakningene i helga...

 

P.S. Det dreier seg om en passat -95, 2.0l med 2E-motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styrt elektronisk?? vel, han har jo skiftet fordelerlokk. En fordeler på disse motorene kan du løsne og vri.

 

I praksisk kan du gjøre det, men dette forandrer ikke tenntidspunktet slik som på eldre motorer. Hjerner gir beskjed til coilen når den skal "slippe" gnisten på grunnlag av data fra bankesensoren, veivaksleføleren og andre parametre. På enda nyere biler finnes ikkk fordeleren, bare en coil med 4 utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har garantert satt regreima feil.......

når du timer opp kamen så ikke bruk det merke på fronten av hjulet...

Det er et merke på baksiden av kamhjulet det skal ligge parralelt med fronten av

blokka .

 

Denne er sjekket ørten ganger før og etter montering slik at jeg ikke kan gjøre feil her. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2E motor. Refererte til Haynes boka og 92+ modellene med 2E har helstyrt tenning via hjernen som ikke kan endres slik som på eldre modeller.
Ingen ekspert på VAG, men du har byttet fordelerlokk så da regner jeg med at du har en fordeler som kan vries. Sett et merke der den er, prøv å vri noen mm og prøvekjør. Tror nok du merker forandring. Mener å huske at man kobler ut et eller annet på disse for så å justere med tenningslampe

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår