Gå til innhold

Løst: Motoren er kraftløs etter toppakningbytte

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

En tann på regreima utgjør mange grade feil på tenninga ....

Å hjulet til fordeler er veldig lett å flytte sånn at det blir feil...

 

Når du gir på med bilen hører du tennings bank ???

 

Det er ikke tenningsbank. Den går som normalt på tomgang og ved vanlig kjøring. Problemet er at den drar for dårlig, akkuratt som den drar falsk luft, men jeg kan ikke finne noen lekasjer på inssugssia. Skal prøve å gå over eksosen som nevnt tidligere og se om denne lekker. Det mangler en bolt i flensen mellom manifold og downpipen, men jeg ville tro at de 5 andre skulle klare å holde dette på plass og tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk luft hvil du nok oppdage best på tomgang. Eksossiden er uinteressant. Min mor har en 93 Audi 80 2,0, vil tro det er mye likt. Der kan fordeleren flyttes selv om tenningen "ikke" kan justeres. Men for at den elektroniske tenningen skal bli riktig må grunninnstillingen av fordeleren være riktig. Sitter det en skruklemme nede på fordeleren? Ta ev et bilde.

 

Tenningsbank får du ved for høy tenning, jeg er 99,5 % sikker på at du har for lav tenning

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk luft hvil du nok oppdage best på tomgang. Eksossiden er uinteressant. Min mor har en 93 Audi 80 2,0, vil tro det er mye likt. Der kan fordeleren flyttes selv om tenningen "ikke" kan justeres. Men for at den elektroniske tenningen skal bli riktig må grunninnstillingen av fordeleren være riktig. Sitter det en skruklemme nede på fordeleren? Ta ev et bilde.

 

Tenningsbank får du ved for høy tenning, jeg er 99,5 % sikker på at du har for lav tenning

 

Hadde samme problemet før jeg bytta fordelerlokk, så jeg utelukker feil på tenningssiden. Tror det er mest fornuftig å feilsøke på de områdene jeg har vært borti i forbinnelse med bytte av toppakning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det gjort kort prosess på greia....

 

Litt lei av å småtukle med ting som egentlig virka greit før pakningen ble bytta, så jeg får heller lete etter feil der jeg har vært og skrudd, så nå er toppen skrudd av igjen. Skal få den planfrest og få vakumtesta alle ventilene og se at de er tette + at jeg skal handle orginal toppakning. Gjør dette for å utelukke feil her. Kunne også se på eksospakningen at den ikke hadde holdt helt tett der den ene bolten var knekt.

Snakket med en kar hos Sandnes Elektro diesel på fredag som er expert på Bosch innsprøytningsannlegg og han mente at eksosen måtte være 100% tett før lambdasonden ellers så ville dette påvirke motorgangen da lekasje fører til at denne gir feil verdier til hjernen som igjen styrer luft/bensin/tenning til motoren.

Kanskje dette er en litt "overkill" operasjon i et forsøk på å utbedre en slik feil, men da vet jeg ihvertfall at det som er gjort er 100%.

Surt og dyrt er det likevel :) Kommer med tilbakemelding når toppen er tilbake på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet før jeg bytta fordelerlokk, så jeg utelukker feil på tenningssiden. Tror det er mest fornuftig å feilsøke på de områdene jeg har vært borti i forbinnelse med bytte av toppakning :)

Eeeh. Fordeleren dras av en aksling som igjen blir dradd av registerreima, og den har du vel vært borti. Ei tann feil på det hjulet så....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh. Fordeleren dras av en aksling som igjen blir dradd av registerreima, og den har du vel vært borti. Ei tann feil på det hjulet så....

 

Dette er sjekket. Det er et merke på reimhjulet som driver fordeleren og oljepumpa som skal time med merket på reimhjulet til veiva, og det gjør den. Hadde jeg bommet med en tann frem elelr tilbake, så hadde jeg sett dette for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var saken løst!

 

Nå er toppen montert igjen. Fikk planet toppen og vakumtesta ventilene for å sjekke at alt var bra her. Orginal toppakning montert, må si at denne var mye mer forseggjort enn den andre jeg hadde. Nye bolter og div andre nye pakninger på eksos osv er og på plass så nå er alt 100% på plass. Jeg gikk over registeret og fordeleren ved montering og fant ut at de som har hatt bilen før meg har kjørt den registeret en tann feil på akslingen til fordeleren og samtidig klart og bommet med en tann andre veien i drevet mellom fordeleren og skalingen som driver denne. Da var timingen på fordeleren nesten rett og det såg ut som alt var iorden. fikk ordnet dette og motoren har aldri gått så fint før :)

 

Så kan jeg oppsumere litt av det som har vært nevnt ovenfor. Jeg har "forsket" litt mer i haynes boka og hørt rundtom og tenninga på denne bilen er 100% styrt av hjernen og fordelerposisjon har lite å si for denne. Men på denne bilen ligger CPS sensoren (crankshaft position sensor) i fordeleren som skal fortelle hjernen hvor rotasjonssyklussen motoren befinner seg. Verdier fra denne, bankesensor, luftmassemåler, lambdasonde, tempraturmåler og turteller blir igjen kalkulert til tenningstidspunkt, insprøytningstidspunkt og mengde. Det er jo da helt klart at fordeleren må stå i korrekt posisjon for at CPS verdiene skal stemme.

 

Prøvde forresten å vri på fordeleren, men den er låst i en fast posisjon med noen tapper rundt festebolten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at problemet ble løst! :) Men det var det altså at registeret var feil stilt som forårsaket det?

 

Både og...Før jeg begynte å skru var registeret en tann feil på reima, og så var fordeleren en tann feil på drevet sitt andre veien, sånn at disse feilene nesten utlignet hverandre og bilen funka greit. Når jeg byttet toppakningen og monterte dette sammen igjen, så fikk jeg registeret rett på reimsida, og da ble fordeleren helt feil siden denne stod en tann feil. Når jeg da fikk tatt ut fordeleren og vridd den en tann tilbake, så stemte alt og bilen går mye finere enn den noengang har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og...Før jeg begynte å skru var registeret en tann feil på reima, og så var fordeleren en tann feil på drevet sitt andre veien, sånn at disse feilene nesten utlignet hverandre og bilen funka greit. Når jeg byttet toppakningen og monterte dette sammen igjen, så fikk jeg registeret rett på reimsida, og da ble fordeleren helt feil siden denne stod en tann feil. Når jeg da fikk tatt ut fordeleren og vridd den en tann tilbake, så stemte alt og bilen går mye finere enn den noengang har gjort.

 

HEHE var jo endel folk som sa regreima di sto feil :)

Det er jo fint det fungerer nå da :)

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår