Gå til innhold

Shave doors - Lovlig eller ULOVLIG?!?

Ranger emnet

Tony

Anbefalte innlegg

Hey..

Skal på godkjenning med bilen nå, prata litt med de folka som skulle ta eu kontroll på bilen og lurte på om det var lov med shavedoors på bilen (førerdør +passasjerdør) Men det visste det ikke noe om! dem så ut som to spørsmålstegn og sa: jammen åssen kommer man seg inn i bilen daaa a?:omfg Men tenkte jeg skulle ringe biltilsynet i mårra, må uansett opp å godkjenne senkesett og monovisker.. Det jeg lurer på om er det lov eller ikke.. er det noen som har fått godkjent det her på Forumet?! Er det noen som har en paragraf der det står hvorvidt det er lovlig eller ulovlig.. eneste jeg har hørt til nå er at man skal ha fuksjonabelt dørhåndtak UT av bilen.. og det har jeg jo..:D

- 1995 VW "Cult Golf" :)

x 1986 VW Golf 2 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noe problem det..Var ikke stilt noen spm til mine ved godkjenning...men ikke sikker om det er noe "lover" mot det..men som sagt...Selv hadde jeg ingen problem..!:)

Kommer kansje litt an på personen som sjekker..!?!

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kjøretøyforskriften:

§ 17-2. Inn- og utgang på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 17-1.

2. Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører- eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. I slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren.

Som du selv skrev, eneste kravet er at det skal kunne åpnes fra innsiden.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kjøretøyforskriften:

§ 17-2. Inn- og utgang på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 17-1.

2. Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører- eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. I slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren.

Som du selv skrev, eneste kravet er at det skal kunne åpnes fra innsiden.

Okei, takker :)

:thumb

- 1995 VW "Cult Golf" :)

x 1986 VW Golf 2 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg fikk ikke dette godkjent hos tidligere BT på Hamar, for hvis han kom ut for en ulykke, kunne ikke redningsmannskaper få opp døra. Om dette bare er bakstrebersk fra BT sin side vet jeg ikke...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg fikk ikke dette godkjent hos tidligere BT på Hamar, for hvis han kom ut for en ulykke, kunne ikke redningsmannskaper få opp døra. Om dette bare er bakstrebersk fra BT sin side vet jeg ikke...

Har hørt det samme. Hvis du ligger avsvima i bilen og blør, så skal ambulansepersonellet slippe å bryte seg i bilen først. Ikke bestandig brannvesenet står klar med saksa for å klippe deg ut.

Hva som stemmer, derimot, det aner jeg ikke.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brunerune
Har hørt det samme. Hvis du ligger avsvima i bilen og blør, så skal ambulansepersonellet slippe å bryte seg i bilen først. Ikke bestandig brannvesenet står klar med saksa for å klippe deg ut.

Hva som stemmer, derimot, det aner jeg ikke.

Hva hvis døra er låst da? Mange biler som låses aut. når de krysser f.eks 20kmt? Uansett er det jo bare å knuse ruta og lukke opp. Og om en ligger i bilen i koma, så nøler man jo ikke for å si det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis døra er låst da? Mange biler som låses aut. når de krysser f.eks 20kmt? Uansett er det jo bare å knuse ruta og lukke opp. Og om en ligger i bilen i koma, så nøler man jo ikke for å si det slik..

Dette er standard på "alle" biler levert i USA (krav om det?), mens amerikanske biler importert til Gnore får dette fjernet...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider