Gå til innhold

Bilen fusker, noen tips om feil?

Ranger emnet

Lefsus

Anbefalte innlegg

Hei kjøpte bil nå på tirsdag, og nå virker det som den fusker.

Er en Neon 1995 modell

Har lite peil på bil, så bare spørr!

Han jeg kjøpte den av syns den "lugga" litt på fredagen, så han hadde den på verksted på mandagen. Han trudde det var bensinpumpa, men den var fin. Så de byttet bare plugger og ledninger.

Faren min lurte på om det kunne være noe med den ene sylinderen eller kanskje kondens i bensintanken.

Noen som kan tenke seg til hva det kan være?

På forhånd takk for svar

Mvh Truls Ditlefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe beklager.

Jo, den fusker både på tomgang og når jeg kjører

Den var helt fin etter den byttet plugger og ledninger, men idag ble den rar igjen.

Kom "check engine" når jeg parkerte den idag.

Merker at bilen rister mer og hakker litt når jeg kjører, når jeg får den opp på høyt turtall virker det som det blir bedre, men er ikke helt sikker på det.

Merket at det kom sånn susende pipe lyd når jeg hadde den på tomgang, var nede i båthavna så trudde det bare var vinden som suste i noen master eller flagstenger med engang.

Edit: Vet ikke om tenninga er justert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe beklager.

Jo, den fusker både på tomgang og når jeg kjører

Den var helt fin etter den byttet plugger og ledninger, men idag ble den rar igjen.

Kom "check engine" når jeg parkerte den idag.

Merker at bilen rister mer og hakker litt når jeg kjører, når jeg får den opp på høyt turtall virker det som det blir bedre, men er ikke helt sikker på det.

Merket at det kom sånn susende pipe lyd når jeg hadde den på tomgang, var nede i båthavna så trudde det bare var vinden som suste i noen master eller flagstenger med engang.

Edit: Vet ikke om tenninga er justert

teninga blir jo justert av seg selv.. men det med kondens skal du ikke se helt bort ifra.. hadde samme trøbbel med min men det var en pluggledning som var svidd tvert av.. sjekket at de er skikkelig inpå? kan evt også være tett luftfilter eller bensinfilter da vil den jo slite med å få opp turtall og sånn gå ujevnt men også da har de en tendens til å stabilisere seg på høyere turtall.. kan være så mye.. men holde en klapp på kondens eller noe deromkring siden plugger og kabler er nye og de sannsynligvis er riktig montert. har også vert ute for at katalysatoren har gått seg tett og dett har resultert i fusking.

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreMedNeon

- Se i innsuget om det ikke er noe belegg som gjør at den er dårlig på tomgang.

- Se tennplugg/ledeninger som dem andre sa

- Skjekk at alle ledeninger på div sensorer osv er skikkelig feste/plugget i og prøv å beveg på diverse ledeninger til div sensorer for å se om noe blir verre/bedre. Jeg hadde en feil på min bil som kom og gikk hele tiden noen ganger gikk ikke bilen nesten fremover, så kom jeg på verkstedet og så var ikke feilen der lengre, etter dager med leiting og feilsøking fant jeg ut at det var et brudd på en av ledeningene, som gikk av og på som den ville (brudd inne i ledeningen slik at den hadde ''litt'' forbinnelse og av og til ingen forbinnelse)

- Skjekk etter kode feil, og om du har noe tenningsfeil på noen av sylinderene

(Spør om du ikke vet hvordan du gjør dette, sitter ikke med reperasjonboken for øyeblikket)

- Skjekk om PVC ventilen ikke et tett, om den aldri har blitt byttet

Kan være mange andre ting som kan gjøre det men du kan da starte med disse tingene

Andrè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Har ikke så mye peil på bil selv, men for ta og høre med faren min så kan vi sjekke ut det vi klarer.

Om ikke så setter jeg den bare på verksted til mandagen.

Kan jo være en feil som kommer og går.. I og med at den kom tilbake.. om ikke det er noe nytt som har kommet da ?

Litt offtopic men hvor ofte byttes reg. reim? Min har gått 200100 nå og de sier den ikke er byttet.. Og verkstede sa at den var så fin at det ikke trengtes byttes. Syns det var litt rart jeg da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreMedNeon

Litt offtopic men hvor ofte byttes reg. reim? Min har gått 200100 nå og de sier den ikke er byttet.. Og verkstede sa at den var så fin at det ikke trengtes byttes. Syns det var litt rart jeg da men

registerreim er anbefalt å skifte etter 130000, hvis bilen har gått 200100 uten at den vært skiftet er bare flaks at motoren din lever :omfg.

Om den aldrig er blitt skiftet har sikkert ikke ojlepumpen/vannpumpen blitt skiftet heller, dette ville jeg ha anbefalt deg å skifte, jeg har spurt mange som har samme bil om dette og dem sa at rundt 140000+ begynner visse ting å bli slitt ''Som vanpumpe/reg reim/oljepumpe og noen andre ting.'' syntes det hører rart ut at verkstedet sa dette, hvis ikke den så ut som den ikke var noe slitasje. Reg reim kan være slitt selv om du ikke ser det på utsiden, er ikke bare å se at reg reim er fint ettersom den ligger ganske trangt til og ikke er så lett å inspeksere (kapslinger osv)

Hvis du har en kompis som har litt peiling på bil så kan du fikse dette selv ettersom det koster litt å få dette gjort på et verksted. Jeg vil Sterkt anbefale å skifte de delene iallefall om du skal ha bilen en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm er litt rart det ja.. Vi ringte jo til chrysler verkstedet her i byen og de anbefalte på 140 000.. Men bilen har ikke mye historikk på chrysler verkstedene da, det er litt dumt:(

Kan kanskje hende den har blitt byttet da ettersom du sier at det er flaks at den lever?

Var Chrysler verksted i tønsberg som sa den ikke trengtes å byttes trur jeg!

Bilen skal på verksted imorgen for og sjekke om det er evt. feil osv, så kan vell få de til og sjekke litt da.

Det jeg også oppdaget idag var at var endel vann på gulvet i bilen.. litt forann, mer i baksete og bagasjerommet. Fått fjernet det meste.. Så kanskje den lekker litt noen steder?

Nei, det ekke lett og kjøpe gammel bil:P Mye rart.. Selger virket hvertfall meget seriøs, han solgte den for sinn mor som ikke kunne bruke bil lengre, De hadde den bare 1 måned og tapte 14 000 på det selv så.. Pga eu-kontroll,nye dekk, forstillings sjekk osv.

Hun ville ikke selge "katta i sekken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå er bilen på verksted for rep.

feilen var hull i rør fra bensin lokk og ned til tanken.. så fikk vann og stein ned i bensin tanken.. så var ikke så rart.. 5-6000kr kjipt:(

verkstedet kikket på slitedelene og de var fine sa de:) Mulig de faktiskt har blitt byttet da?

Vannet i bilen var bare forgje eier som har vasket den og glemt og tatt opp vinduer..

Tusen takk for svar!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider