Gå til innhold

Montering av fjører og dempere

Ranger emnet

belden

Anbefalte innlegg

Kjøpte komplett weitech 40mm senk fra nbds idag, og det jeg lurte på var om det lå en "how-to" tråd ute på forumet angående skifting av fjører og dempere på C4. Har søkt etter, men finner ikke.

evt. folk kunne forklart litt nærmere?

Om det er noe spesial verktøy som trengs, om div stag/bærekuler osv må løses?

på forhånd, takk :D

95" Audi A6 2.5 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en forholdsvis enkel og grei jobb, men jobben kan by på noen store problemer.

Man trenger ikke så mye spesialverktøy annet enn fjørklemme.

Hvordan man skal gå frem:

Den enkleste måten er å ta av hele fjørbenet. Det gjøre enkelt ved å løsne styrestaget, og akslen. Videre sitter det tre skruer oppe i motorrommet. På min satt styre staget bom fast, og jeg brukte 1,5timer på å få av på den ene siden fremme. Så vil råde deg til å starte forran, da det er lettere bak.

Vet det lå en tråd om dette før, men mulig den er borte nå etter flyttingen...

Erik

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en forholdsvis enkel og grei jobb, men jobben kan by på noen store problemer.

Man trenger ikke så mye spesialverktøy annet enn fjørklemme.

Hvordan man skal gå frem:

Den enkleste måten er å ta av hele fjørbenet. Det gjøre enkelt ved å løsne styrestaget, og akslen. Videre sitter det tre skruer oppe i motorrommet. På min satt styre staget bom fast, og jeg brukte 1,5timer på å få av på den ene siden fremme. Så vil råde deg til å starte forran, da det er lettere bak.

Vet det lå en tråd om dette før, men mulig den er borte nå etter flyttingen...

Erik

okok. men så ett spesialverktøy i en biltema katalog som var ment for bruk ved å skifte dempere på audi.. lurte litt på om jeg trengte det og..

95" Audi A6 2.5 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok. men så ett spesialverktøy i en biltema katalog som var ment for bruk ved å skifte dempere på audi.. lurte litt på om jeg trengte det og..

Det er et verktøy som er kjekt å bruke om du skal bytte kun dempere. Da kan du bytte demperene foran uten å demontere fjærbein eller noe som helst. Drar demperen rett opp i motorrommet.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et verktøy som er kjekt å bruke om du skal bytte kun dempere. Da kan du bytte demperene foran uten å demontere fjærbein eller noe som helst. Drar demperen rett opp i motorrommet.

Takker for super respons her på forumet :)

Noen som har erfaring med weitech 40mm senk og weitech gassdempere forresten?

95" Audi A6 2.5 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider