Gå til innhold

Lage egne foringer...?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hmm.. Da er jo bilen da ganske stiv i seg selv hvis du ser bort i fra foringene.. Hvordan tror du det blir om jeg bare har nylon foringer og ingenting av det du nevte ovenfor her?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, er vel bare å prøve, men vil liksom ikke gjøre noe slikt før jeg er helt sikker på at det går eller ikke.

 

Hvis jeg kjøper poly, da får jeg jo ganske stiv bil, men blir komforten borte der også?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For det første får du alu i de former du vil ha det! Fra tyggegummi blødt til knekkebrød sprøtt!!!! Så det så! End of story!

 

Men om du har nylon eller alu spiller ingen rolle på stivhet! Engen av delene vil flekse noe som helst i et understell! Om det beveger seg har du fått varig deformasjon!

 

Har kjørt med nylon foringer i hele framenden. Og deler av bake... Bortsett fra phanard og moment stag! Der hadde jeg uniballs! Dette sammen med veldig harde fjærer ble det nesten ikke kjørbart på gata! Greit på fine jevne veier! Men man kjenner abbsolutt ALT av ujevnheter! hadde de e ca et halvt år! Og var like taight og fin etter det! på bane var det overlegent! bortimot ingen krengning! Overlegent til drifting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For det første får du alu i de former du vil ha det! Fra tyggegummi blødt til knekkebrød sprøtt!!!! Så det så! End of story!

 

Kan du nevne hva de materialene heter, når det er snakk om at du får alu emner som er som knekkebrød? Når det ikke er snakk om støyp.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en matrialet sprekker eller bryter istede for å deformeres kaller jeg dette sprøtt! Det finnes da flere legeringer i alu som gjør dette! Nå gebbynner det å bli en stund siden jeg hold på med dette, så å kome med noen legeringer og behandlingsgrad tror jeg at jeg skipper! Vi brukte mye av denne typen alu i små med viktige komponenter på fly. Er self utherdingsmetoden som gir legeringen denne egenskapen, ikke legeringene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, de eneste plassene du kan bruke alu på Volvo, er motorfester, å evt travers foran mot karrosseri, å hvis den har delt bakaksel. Så ang. foringer på alt av bevegelige deler: GLEM ALU. Alu har ikke den egenskaper at den kan gli (tørt) mot stål, den blir bare klin, å varmgang, å du vil få slakk.

Poly derimot, har de samme egenskaper som gummi, bare at det er hardere, å det er syntetisk. Den demper støy å vibrasjoner på sammme måte som gummi. Litt kødn å dreie, men ikkeno problem. Nylon er hardere enn det igjen, men demper ikke støy å vibrasjoner, mer dødt. egner seg altså mer til banebiler.

 

Mye jobb å dreie foringer, ville idag DEFINITIVT kjøpt ferdige sett polyforinger, da disse har grafitt i seg, som smører, å seff passer uten problemer.:D

Men har du tid å lyst, så go ahead.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, de eneste plassene du kan bruke alu på Volvo, er motorfester, å evt travers foran mot karrosseri, å hvis den har delt bakaksel. Så ang. foringer på alt av bevegelige deler: GLEM ALU. Alu har ikke den egenskaper at den kan gli (tørt) mot stål, den blir bare klin, å varmgang, å du vil få slakk.

Poly derimot, har de samme egenskaper som gummi, bare at det er hardere, å det er syntetisk. Den demper støy å vibrasjoner på sammme måte som gummi. Litt kødn å dreie, men ikkeno problem. Nylon er hardere enn det igjen, men demper ikke støy å vibrasjoner, mer dødt. egner seg altså mer til banebiler.

 

Mye jobb å dreie foringer, ville idag DEFINITIVT kjøpt ferdige sett polyforinger, da disse har grafitt i seg, som smører, å seff passer uten problemer.:D

Men har du tid å lyst, så go ahead.

 

Når du sier nylon, mener du da pom? Altså hardplast..?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd endel foringer til diverse biler oppigjennom åra og det er sjelden noe å spare på å lage selv kontra å kjøpe ferdig.

Det er kun de gangene folk ønsker stivere bil enn man vil oppnå med polyforinger fra butikkhylla.

Har prøvd alt fra svart jern til teflon og det blir ihvertfall j**lig stivt.

Det jeg har fått best tilbakemelding på (allround bruk) er kombinasjon av alu og gummi.

Dreie en større foring i alu med litt gummi rundt som flekser litt.

 

Men det er noe dritt å dreie gummi da...jeg har lagt den i fryseren (har laboratorie fryser på jobben som gir -80) og rett i dreiebenken.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår