Gå til innhold

a/d/s/ p700.5 med to inn-/utganger til sub

Ranger emnet

alltidblaa

Anbefalte innlegg

I anledning russ07 har jeg og noen kompiser kjøpt en a/d/s/ p700.5 forsterker. Så klart var manualen det første jeg klarte å rote bort. Nå klør jeg meg i hodet på de forskjellige inn- og utgangene jeg finner på forsterkeren.

Klikk på bildet for å se større:

31.JPG

Logikken sier at det er de store festene øverst på bildet som er til høytalere. Hvorfor er det da to innganger til subwoofer, og bare en utgang? Er det eget filter i denne, eller må vi ha en mikser til å sile ut de lave frekvensene til bassen? Jeg mener å huske at jeg leste i manualen før den forsvant at denne forsterkeren har støtte for dual voice coil sub (som vi forøvrig har kjøpt), og det ville jo tilsi at den har to sub-utganger? Det kan vel ikke være at de RCA-pluggene er output? De vil jo brenne opp!

Finner svært lite på nettet om disse forsterkerne, så setter stor pris på alle svar og kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut for meg fra et litt utydelig bilde(har en litt gammel PC), at linjeinngangen for subwoofer er i midten, front(høytalere foran i bilern) er til høyre for "subb"inngangen, rear(høytalere bak i bilen) er til venstre. Gain justeringen for sub er helt til høyre. HPF/LPF for rear/front er på sin respektive side ved siden av linje-inngangene. Strøminngangene til forsterkeren er fra venstre mot høyre 12v+, remote og jord(GND). Høytalerutgangene er fra høyre mot venstre: front høyre,front venstre, bak(rear)høyre, bak(rear) venstre. Siste høytalerutgangen ser ut til å være til subwooferen. Men merk polariteten(+/-) på høytalerutgangene så du ikke bommer på fasen til høytalerene. Dobbeltsjekk på forsterkeren det jeg har skrevet så jeg ikke gir deg feil "oppskrift" basert på et litt utydelig bilde...:)

MVH

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut for meg som det er kun en "subb" inngang! Ser det på "prikker" over linje

inngangene. Disse avluttes mellom linjeinngangene. "Subb" inngangen er merket "SW" - mellom sine respektive "prikker". Front/Rear har også sine "prikker" hvor inngangene er merket Front eller Rear mellom "prikkene" - for å si det sånn...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert hjelpe dere med å koble opp denne. Bor i Sandvika så det er jo ikke mange meterene unna..

Hjelper alltid en Stabæk fan :D

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norton: Stemmer det du sier om prikker har vi følgende input:

Rear Sub Front

R/L R/L R/L

Slik jeg oppfatter det er det to innganger til sub, en Right og en Left. På den andre kortsida av forsterkern er det kun en utgang(SW), og det står ikke noe om Right eller Left.

Beklager hvis jeg har forklart problemstillingen dårlig.

Soundstream Arosa: Tusen takk! Vi har ikke planer om å koble opp anlegget enda, for vi har fortsatt andre store prosjekter med van'en vår. Det vi konsentrerer oss om nå er blant annet å legge ledninger, og det er i den anledning jeg lurer på hvor mange ledninger og om vi trenger mikser mellom cd-spiller og forsterker for å få riktige frekvenser til sub'en. Det står jo ikke noe om frekvensvalg til SW på forsterkeren.

Men igjen: Takk for tilbudet, hvis vi trenger hjelp etter årsskiftet skal jeg sende pm! Sees på Nadderud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er nok fremdeles kun en "subb" linjeinngang på forsterkeren. "Pulsene" som blir sendt inn fra cd-spillerens evt. stereo "subb" utgang, til a/d/s forsterk- erens Høyre/Venstre(R/L) inngang blir summert i a/d/s forsterkerens forfor- sterkertrinn, før totalsignalet sendes til a/d/s forsterkerens ene sluttrinn. Hvis ikke cd-spilleren du skal bruke har en stereo "subb" utgang, må du benytte ett y-ledd(en hunn til to hann) for å koble inn for begge linjeinngangene til a/d/s forsterkeren. Hvis du benytter kun en linjeinngang(høyre eller venstre) i a/d/s forsterkeren, får du som oftest null lyd ut på "subb" høytalerutgangen!

Jeg er ingen ekspert på dette området. Men jeg vet det finnes mange svært finke medlemmer her på forumet som kan forklare deg hva som skjer i et forfor/effetktforsterkertrinn, når "pulsene" fra Høyre/Venstre linjeinngang blir summert i en forsterker!

Der i gården har jeg ikke nubbsjangs...:)

MVH

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Norton!

Men jeg har fortsatt et par spørsmål til flinke medlemmer:

Er det vanlig for en bil-cd-spiller å ha egen SW-utgang? (altså med R/L til SW) De cd-spillerne jeg har sett i diverse nettbutikker står det bare 4x40W f.eks. og ikke noe om SW-utgang.

Skal man serie- eller parallellkoble en dual voice coil sub? (to innganger på samme subwoofer)

Noen erfaringer fra å ha pc med suroundlydkort i bilen? Anbefales det i forhold til cd-spiller i kvalitet og tilkobling(er det enkelt, trenger man ekstra mixer etc)?

Det er ikke egen frekvensinstilling for SW på forsterkeren, - må jeg ha en mikser om jeg vil plugge i f.eks. en iPod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Norton!

Er det vanlig for en bil-cd-spiller å ha egen SW-utgang? (altså med R/L til SW) De cd-spillerne jeg har sett i diverse nettbutikker står det bare 4x40W f.eks. og ikke noe om SW-utgang.

Skal man serie- eller parallellkoble en dual voice coil sub? (to innganger på samme subwoofer)

Noen erfaringer fra å ha pc med suroundlydkort i bilen? Anbefales det i forhold til cd-spiller i kvalitet og tilkobling(er det enkelt, trenger man ekstra mixer etc)?

Det er ikke egen frekvensinstilling for SW på forsterkeren, - må jeg ha en mikser om jeg vil plugge i f.eks. en iPod?

de 4x40W er på den innebygde forsterkeren og har ikke noe med en eventuel SW utgang å gjøre :)

Hvordan man skal koble en sub avhenger av så mye rart; forsterker, antall elementer ++

Surround lydkort i bilen... da må vel det kjøres rett til forsterker, for ingen headunit har støtte for flerkanals aux inn. De er meget sjeldne isåfall ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Norton!

Takk til Typhon for svar på første spørsmål! Flere som har noe å tilføye? Evt noe om mikser vs suroundkort.

Blir mer og mer frustrert over at jeg klarte å rote bort manualen til forsterkeren...damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp fra side 4.

Er det ingen som har erfaringer fra å ha pc med 5.1 lydkort i bilen?

Hvor får man tak i en simpel frekvens-mikser(til å sile ut lave frekvenser til sub)?

Vi har kjøpt en lukket basskasse på Torshov til subben, - hvordan skal den kobles til vår Pioneer TS-W3004SPL med dual voice coil? Skal spolene kobles i parallell eller serie? Er det anbefalt å ha tjukkere ledninger enn det som er montert i kassa(hvis noen har erfaring fra kassene fra Torshov)?

Takker for alle svar.

EDIT: fant link fra en annen tråd om hvordan koble subwoofer til forsterker:http://www.pioneer.no/no/products.jsp?category=product/car/subwoofer_forsterker&category_id=201&taxonomy_id=25-130 - Takk til D-Vision!

Forsterkeren har (kanskje) ikke eget delefilter for frekvensene til SW, for den har egen SW-inngang. Derfor trenger jeg et delefilter(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider