Gå til innhold

Regne ut volum på bassporter

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen kunne finne riktig volum på bassporter for meg. Jeg vil ha to stk 2" eller 2,5" bassporter som skal tilsvare volumet på en 4" bassport som er 22cm lang. Kan noen regne ut hvor lange disse 2" eller 2,5" bassportene må være for å få akkurat det samme volumet som den 4" bassporten?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det så enkelt da?

Skal ikke lengden på porten og diameteren være med på og bestemme tuning frekvensen?

Man kan vel ikke regne ut volumet på en 4" port og lage to 2,5" porter som tilsvarer samme volumet men, som garantert vil få en annen lengde og forvente at det blir samme tuning frekvens?

Og sist men ikke minst, hadde du ikke matte på skolen? ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det så enkelt da?

Skal ikke lengden på porten og diameteren være med på og bestemme tuning frekvensen?

Man kan vel ikke regne ut volumet på en 4" port og lage to 2,5" porter som tilsvarer samme volumet men, som garantert vil få en annen lengde og forvente at det blir samme tuning frekvens?

Og sist men ikke minst, hadde du ikke matte på skolen? ;)

Vet ikke noe om det med tuning frekvensen jeg. Forklar meg :)

Joda, jeg hadde matte på skolen, og jeg har funnet fram formelen for volum igjen nå, så jeg klarer det selv nå. Sitter her og regner ut litt forskjellige størrelser. Skal kanskje bruke tre porter. Blir ikke 2" fordi de blir så små. Blir enten 2,5" eller 3". Enten to eller tre.

Hvis jeg skal ha 3 stk 2,5" porter, så må hver port være 18,77cm lang. Det stemmer det? Det var det nærmeste jeg klarte å komme hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Jeg skjønte ikke helt dette jeg... Hvorfor må jeg ha 3 stk 2,5" på 35cm lengde for å få samme volum som en 4"? Hvorfor trenger de 2stk 2,5" kun 21cm når 3stk trenger 35cm?

Hehe :)

Større areal -> lengre port for samme tuningfrekvens.

Hvorfor skal du ha samme volum egentlig??

Er det ikke samme tuningfrekvens du skal ha?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større areal -> lengre port for samme tuningfrekvens.

Hvorfor skal du ha samme volum egentlig??

Er det ikke samme tuningfrekvens du skal ha?

Mvh

Stian

Aner ikke jeg. Han jeg kjøpte subwooferen av (Bjaa på forumet) sa at jeg måtte ha porter med samme volum som 4" port med 22cm lengde. Så jeg hørte på han. Hva slags porter annbefaler du til meg da? Har borret to hull nå, så det blir uansett 2 porter da, men vet ikke helt størrelsen enda. Har ikke alt for mye plass nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke jeg. Han jeg kjøpte subwooferen av (Bjaa på forumet) sa at jeg måtte ha porter med samme volum som 4" port med 22cm lengde. Så jeg hørte på han. Hva slags porter annbefaler du til meg da? Har borret to hull nå, så det blir uansett 2 porter da, men vet ikke helt størrelsen enda. Har ikke alt for mye plass nemlig.

Bruk to 3" da.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det blir for stort da. Kanskje det går akkurat. Men det blir det samme om jeg bruker 2 stk 2,5" på 21cm som å bruke 2 stk 3" på 27cm ikke sant? (ifølge tabellen din er dette riktig hvertfall, hehe)

Ja, men du får ikke like mye luft gjennom 2,5".

Vet ikke hvilket element det er snakk om, og heller ikke hvor stor kassen er/tuningfrekvens, så kan ikke si hva du bør ha...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider