Gå til innhold

Hva er vitsen med spredere når man ikke får lov til å bruke de?

Ranger emnet

JOAKIM85

Anbefalte innlegg

Veldig flotte lys i grunn.

Kjørte over en relativt lang strekning med tåke tidligere i år...endte med at jeg slo ned alt av lys og kun satte på spredere. Har fryktelig mye å si når sikten er for dårlig til å ha på langlys.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp riktig det. De gangene jeg har sett folk kjøre med de, er gamlinger som har glemt å slå det av :idea: lå bak en gamling noen mil med tåkelyset på, morro det. Tok ikke hintet når jeg flasha med langlysa heller

Hehe, har opplevd det samme. Sjedde i Svartistunellen mellom Glomfjord og Halsa (for de som er lokalkjent). Begynte å flashe med lysene, uten rekasjon. Ente opp med å kjøre med langlysa på gjennom halve tunnelen uten at hun tok hintet. Endte opp med at ho slapp meg forbi da vi kom ut av tunnelen. Liksågrett for hun kjørte sakte som f*.

Har skjøl brukt tåkebaklysene når jeg kjører på vinteren med nysnø som virvler opp, men slår de av når jeg får en bil i passe avstand bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys bak er fine å bruke på autobahn i regnvær.

Veldig enig der.

Har opplevd å kjørt i 120 der på kvelden, så har plutselig det værste og tetteste regnet begynt å komme ned i hodet på deg.

Og da er tåkelys en stor takk for at vi aldri har endt opp i ræva på bilen forran, eller blitt rævkjørt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke skjønt regelen jeg, når kan egentlig tåkelys brukes? Kjørte litt i går, kom inn i et felt med ekstrem tåke, og jeg ikke veldig mye foran meg, tåka spiste opp det meste av lys jeg hadde. Ville det i en slik situasjon vært lov til å bruke kurve/tåkelys?

Har man ikke lov å bruke dem i kombinasjon med nær/fjernlys, kun med park, er det slik?

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel også europeere mye flinkere enn oss nordmenn til å bruke lysa riktigere og evt. mer... Kjørte til Tsjekkia i januar, og da var det mye tåke og et hel... snøvær. De brukte tåke-baklysa flittig, skrudde de av når de hadde en bil i sikt bak, og satte på nødblink når det ble merkbart lavere fart/nedbremsing. Tysker og også dansker bruker det mye i regnevær, og det hjelper.

Tåkelyset foran har vel blitt en trendsak her oppe. Jeg bruker mine alt for ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider