Gå til innhold

Hjelp til montering av 4'' mellomtone.

Ranger emnet

hc_TK

Hvor er det beste stedet å putte mellomtonene.  

33 stemmer

1. 1. Hvor er det beste stedet å putte mellomtonene.

• Dashbord
      20
    • Dørplassering
      11
    • Kickpanel
      2

Anbefalte innlegg

Skal montere 8'' i døra og da trengs det mellomtone for å få full klarhet i mellomtonen.Men jeg er veldig usikker på plassering av disse, med tanke på hva som er lettest og hva som vil låte best.

Jeg vil også gjerne ha tips om hvordan det skal gjøres og ting jeg må tenke på. Det er jo flere her inne som har gjort dette før og har lang erfaring med problemstillinger, utfordringer og tips/teknikker som gjør alt mye lettere!

Tanken var å lage noe enkelt i glassfiber og trekke det med vinyl. Det skal også passe til resten av interiøret og ikke se "harry" ut.

"Skisse" av 8'' i døra.

PS-skissedrmed8.jpg

Dashbord plassering

PB220013.jpg

Dørplassering

PB220010.jpg

Kickplassering

P8060004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal montere 8'' i døra og da trengs det mellomtone for å få full klarhet i mellomtonen.Men jeg er veldig usikker på plassering av disse, med tanke på hva som er lettest og hva som vil låte best.

Husk at mellomtonen bør stå nærme diskanten for at det skal spille bra.

Kickpanelet er et alternativ som jeg har hørt noen få til relativt bra, men da må du evt flytte diskanten også.

Alt i alt er jeg ikke i tvil; dashbordmontering er tingen.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med Dag... :D altså mellomtone så nær som mulig diskanten og enklest med dahs montering, da kickpanal montering krever at diskant/mellomtone er sammen, desuten synes jeg det ser ut som du har veldig lite plass til kickpanel da dette krever litt plass for å få riktig vinkling. Du må IKKE montere som i bilde nr 3... da er du veldig off-aksis med mellomtonen venstre side og ingen tidskomp kan rette dette...:klovn: bilde nr 2 synes jeg burde gi best resultat hvir du flytter også diskanten nærmere mellomtonen og får litt mer vinkling på mellomtonen slik at det blir mindre reflektert lyd som treffer deg ;) ellers ser jo dette nice... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til elementet.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=1

Vil den fungere i freeair i dashen, eller må jeg lage kasse?

Jeg vil tro at det vil fungere tilfredstillende med det elementet i freeair, men ved å plassere de i en liten kopp av en kasse vil de tåle mer + at du får litt mer trøkk nederst i arbeidsområdet.

Dette er også litt avhengig av delefrekvensen.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, fungerer bedre uten kasse om den ikke har en del liter -vile jeg tro- så heller bedre om du lar den spille i freeair og bekler baksiden med skumgummy matter slik at luften bremses noe framfor risikere en for liten kasse men som Dag sier vil den tåle litt mer effekt og kanskje noe dyppere men som sagt storre sjangser for at den kassen blir for liten... legg også merke til off-aksis karakterisktiken ved 30grader... så prøv å få mest mulig on-aksis. Hvordan har du tenkt å koble dette egentlig? har du skaffet deg aktiv 4 veis filter? eller kjøre 3 veis aktiv + passiv på toppen? ser den mellomtonen er 8ohms, hvordan er impedansen på resten av elementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha tips om hvordan det skal gjøres og ting jeg må tenke på. Det er jo flere her inne som har gjort dette før og har lang erfaring med problemstillinger, utfordringer og tips/teknikker som gjør alt mye lettere!

Tanken var å lage noe enkelt i glassfiber og trekke det med vinyl. Det skal også passe til resten av interiøret og ikke se "harry" ut.

Jeg er litt mer kritisk til dashbordmontering enn mine to særdeles dyktige forgjengere her i tråden. Grunnen er enkelt og greit at elementet, om du monterer det flatt vil sitte svært nære vinduet, og spille rett opp i dette. Da er du avhengig av mye equalisering for å rette ut feilene det kan medføre. Får du derimot vinklet mellomtonen skikkelig, vil du være mer på rett vei. Et annet problem kan være fasekarakteristikken i forhold til midbassen i døren, særlig om du deler midbassen høyt i frekvens. Personlig mener jeg at en 4" normalt sett ikke er i stand til å gjengi tilfredstillende troverdig trøkk og dynamikk noe særlig under 400Hz, og i en slik sammenheng, ville du kunne få hørbare problemer med fasen.

Montering øverst i døren kan, med riktig vinkling, gjøre en bra jobb. Ulempen er at du kan bli sittene svært nære elementet på den ene siden, og samtidig er du avhengig av 2 avskildte akustiske kamre i døren.

Kickpanel har jeg tidligere hørt gode varianter av, men du er avhengig av plass til skikkelig vinkling. Fasemessig, vil nok dette være den enkleste løsningen, dog er dette avhengig av hvilke delefrekvenser du velger. Ulempen er at du kan risikere et lavere lydbilde.

Det er også viktig å påpeke at en god 8" kan på mange måter gjøre en bedre figur i mellomtonen enn et mindre element. Særlig når det kommer til troverdig trøkk i nedre mellomtone. Dette er særlig tydelig på plater med godt innspilte trommesekvenser. Et element av denne størrelse har selvsagt sine spredningsbegrensinger i forhold til et mindre element, og kan bli noe mindre oppløst i øvre del av sitt arbeidsområde. Særlig om elementet er designet for å gi en god bassrespons.

Alt i alt handler det om å velge den løsningen som passer deg best. Det handler om å velge den løsningen som innehar de kompromisser du fint kan leve med. Kan du fint leve med et noe lavere lydbilde, men ønsker en god fasekarakteristikk, og rikelig med dynamikk og trøkk i nedre mellomtone, er nok kickpanel det riktige å velge, om det er plass. Da kan du utnytte fordelen av et stort element høyere opp i frekvens.

Er du avhengig av et høyt og bredt lydbilde og kan leve med noe redusert trøkk og dynamikk i nedre mellomtone, vil en dashbord montering og en lav deling av mellomtonen være å foretrekke. På denne måten vil du også kunne få redusert den hørbare faseproblematikken.

Dørmontering kan på mange måter bli et kompromiss mellom disse to løsningene, men det krever mye jobb, og selvsagt vil dette kunne rote til bølgelengdeproblematiken mellom venstre og høyre side ytterligere.

Dette er selvsagt basert på mine oppfattninger/erfaringer og preferanser, og må derfor ikke sees på som en universal sannhet. Gjør du en god jobb med montering, vil sannsynligvis ingen av løsningene låte dårlig, bare forskjellig og ulike mennesker vil foretrekke ulike løsninger.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk James og Glenn. det var et bra innspill. Dette svarer mye på akkurat det jeg lurte på og var svaret på de problemstillignene jeg hadde ang de forskjellige monteringene! Må gå i tenkeboksen nok en gang for å finne ut av hva jeg vil.

Foreløpig vil jeg dele mellomtonen og diskanten passivt, men jeg vil i fremtiden kjøre dette aktivt som 3veis + sub. Delefrekvensen på mellomtonen blir der det passer seg best. vil prøve å få det beste ut av mellomtonen og midbassen. Diskanten vil jeg dele så høyt mellomtonen tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig å høre fra deg igjen Glenn :hello: men mye av det du påpeker er mest riktig rent teorisk men desverre i praksis fungerer litt annerledes ;) men det vanskeligste er problemer med å få en ret frekvens gang i ved dør montering da den nærmeste siden vil være off-aksis og dette kan ikke kompenseres med EQ uten at dette påvirker andre parametrer. Bruker man en 8" i døra så vil dette kreve mye demping av døra og som du nevner vil dette være en dårlig løsning i mellomtone område siden og i tilleg den vil være en del off-aksis blir ikke noe bedre heller...

De mest vellydende instalasjoner jeg har hørt har vært med mellomtone og diskanten oppe i dashen og mellombassen i dørane/kickpanel, selv bruker jeg en kombinasjon av disse :thumb

som man ser i grafen til mellomtonen så er den veldig ujevnt over 3-4Khz så jeg ville ikke anbefalt å dele diskanten noe høyere enn 3-4Khz, dette vil også gi deg et bredere lydbilde, siden diskanten er som regel yterst...;) nedover i frekvensen vil mellomtonen fungere greit, har selv prøvd en del med Morel og har fungert veldig bra, prøvde kalot mellomtonen og fungert helt tilfredstillende også. Så derfor påstår jeg Glenn at i praksis blir ikke helt som i lærebøkane ;) men selv anbefaler jeg -uansett løsning- å få elementene mest mulig ON-AKSIS!!! dette gir deg de fleste fordelene uansett montering/plassering :)

Husk at når du bruker EQ i større grad så vil du trenge mer effekt på de frekvensene som du øker noe som igjen gir deg mindre headroom på nærliggende frekvenser... derfor er lite optimalt å kompensere med EQ en off-aksis element montering.

hc_tk ta deg en tur innom hos meg i Sandvika så kan du høre på porscha og prøve forkjellige delefrekvenser og hvordan klangen/lydbilde endres med steilheten, du kan høre på Mark Levinson/Krell og Revel/Vienna/Sonus Faber høytalere i samme slengen og -er å treffe hverdag hos Nor-Radio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hc_tk ta deg en tur innom hos meg i Sandvika så kan du høre på porscha og prøve forkjellige delefrekvenser og hvordan klangen/lydbilde endres med steilheten, du kan høre på Mark Levinson/Krell og Revel/Vienna/Sonus Faber høytalere i samme slengen og -er å treffe hverdag hos Nor-Radio

hvor ligger dette? har det litt travelt i førjulstiden, og har fått jævla innkallelse til militæret rett rundt nyåret. ser ikke ut som om jeg før lyd før den tid. :shake

Hadde jeg hatt litt mer guts, et varmt sted å støpe og litt mer $$ hadde jeg vel begynt.. håper på utsettelse eller så skal jeg i #¤ ikke tilbringe et år med møkkalønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at mellomtonen skal ha så lite som 1,5 l lukket kasse. bør være mulig det da? Får se hvordan dashen ser ut under plasten. får stappe inn litt bølget skumgummi. Problemet er at jeg bare trenger polyester, glassfiber, skai, dempematter og div.. så blir jo ikke billig. har jo ikke mye å rutte med akkurat!

har forresten noen gammle alpine spillere som jeg kan bruke til å kjøre alt aktivt. i fremtiden drømmer jeg om pxa-h701 hvor jeg kan dele 4-veis..mmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig å høre fra deg igjen Glenn :hello: men mye av det du påpeker er mest riktig rent teorisk men desverre i praksis fungerer litt annerledes ;) men det vanskeligste er problemer med å få en ret frekvens gang i ved dør montering da den nærmeste siden vil være off-aksis og dette kan ikke kompenseres med EQ uten at dette påvirker andre parametrer. Bruker man en 8" i døra så vil dette kreve mye demping av døra og som du nevner vil dette være en dårlig løsning i mellomtone område siden og i tilleg den vil være en del off-aksis blir ikke noe bedre heller...

Mine uttalelser er nok i denne sammeheng basert mer på praksis enn teori min venn. En dørmontering av en mellomtone krever nøye plassering, men kan godt fungere fint. Det fungerer dog dårlig med en mellomtone montert flatt på dørpanelet. Å lytte off axis er ikke noe problem så lenge man holder seg innenfor et fornuftig spredningsområde når man skal sette delefrekvenser. Dette vil selvsagt også avhenge av elementets spredningskarakteristikk. Jeg er fullstendig uenig i at en 8" fullt og helt er en dårlig løsning i mellomtone området. Ved bruk av riktig element, kan dette bli magisk. 8" elementene i f.eks Hertz Space K8 og K8L har en mellomtone som vil få mange mindre elementer til å forvittre av ren skam.

De mest vellydende instalasjoner jeg har hørt har vært med mellomtone og diskanten oppe i dashen og mellombassen i dørane/kickpanel, selv bruker jeg en kombinasjon av disse :thumb

Jeg har hørt både vellykkede og mindre vellykkede versjoner av dette. Akkurat som med andre typer konstellasjoner. Problemet med en dashmontering av mellomtone og diskant, er at man som oftest er avhengig av å dele mellomtonen lavt for å få homogenitet i lydbildet. Dette går ofte utover responsen i nedremellomtone/øvre midbass. forstå meg riktig, jeg har intet i mot dashmontering, det krever derimot litt jobb for å fungere skikkelig.

som man ser i grafen til mellomtonen så er den veldig ujevnt over 3-4Khz så jeg ville ikke anbefalt å dele diskanten noe høyere enn 3-4Khz, dette vil også gi deg et bredere lydbilde, siden diskanten er som regel yterst...;) nedover i frekvensen vil mellomtonen fungere greit, har selv prøvd en del med Morel og har fungert veldig bra, prøvde kalot mellomtonen og fungert helt tilfredstillende også. Så derfor påstår jeg Glenn at i praksis blir ikke helt som i lærebøkane ;) men selv anbefaler jeg -uansett løsning- å få elementene mest mulig ON-AKSIS!!! dette gir deg de fleste fordelene uansett montering/plassering :)

Om man ser på målekurven til dette elementet ser man at det har en god spredning opp til rundt 6000Hz. Frekvensgangen er svært tiltalende opp til denne frevens, selv ved 30grader. På dette elementet er faktisk 30 grader off axis mer tiltalende og lineær enn kurven på elementets akse. De små ugjevnhetene er bare å se bort i fra da vi her snakker om en måling, og siden musikk er dynamikk, finnes det vesentlig viktigere målekurver enn frekvenskurven. HDS elementene er faktisk bemerkelsesverdig lineære i forhold til svært mange ande elementer. Ved en steil aktiv deling, er det intet problem å dele dette elementet helt opp mot 6000Hz. Det kan derimot være nødvendig med en liten korrigering av elementets peak ved 8500Hz ved deling så passs høyt. Holder man seg til rundt 5000Hz, vil dette sannsynligvis ikke være noe problem. Peaken er dog ikke noe problem å fikse med en enkel paralellkrets rent passivt, eller en aktiv sugekrets som er fikset til denne frekvens.

Husk at når du bruker EQ i større grad så vil du trenge mer effekt på de frekvensene som du øker noe som igjen gir deg mindre headroom på nærliggende frekvenser... derfor er lite optimalt å kompensere med EQ en off-aksis element montering.

Så lenge off axsis responsen er tiltalende er det liten vits å korrigere den. Så lenge man holder seg innefor 30-35grader vil det være mindre behov for korrigering enn om man lytter på aksen, på dette elementet.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne løsningen.Men denne mellomtonen er en 3".

http://www.focal-fr.com/revue-presse/download/EN/car/utopiabeC/IC0509UTOPIABED5.pdf

Per....

Ja hvis jeg skal plassere dem i døra blir det noe sånt. Døra er "enkel" å modifisere, men kassen bak blir et mareritt. Ellers vil den fungere som passiv for 8"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider