Gå til innhold

Hjelp til montering av 4'' mellomtone.

Ranger emnet

hc_TK

Hvor er det beste stedet å putte mellomtonene.  

33 stemmer

1. 1. Hvor er det beste stedet å putte mellomtonene.

• Dashbord
      20
    • Dørplassering
      11
    • Kickpanel
      2

Anbefalte innlegg

en 8" er vanskeligere å vinkle enn et mindre element... rent praktisk fornuft. det er ikke snakk om at det er en "dårlig" alternativ (ser at jeg skrev "dårlig" istedenfor "dårligere") fordi off-aksis øker med frekvensen derfor er bedre å dele heller lav siden det er letter å få diskanten mer on-aksis og de fleste diskantene greier seg brukbar nedover frekvensen og som sagt lettere å montere den on-aksis -som opprinelig sagt flere ganger tidligere.

Den tiltenkt mellomtonen har sin gitt karakterisktik men siden den kan være mer problematisk å få nok vinkling -så den er mest mulig on-aksis, er å anbefale å dele lav øvre frekvensen, siden diskanten er lettere å vinkle og i tilleg at diskantene er "yterst" så vil gi deg en bredere lydbilde :)

å gi seg på pasiv korrigering er ikke enkelt i en bil, lettere i stua ja. Ellers er jo deg som snakker om å korrigere til elementen, jeg bare påpeker konsekvensene av det ;)

self vil alle typer monteringer ha fordeler og ulemper på bekostning av andre parametrer men den minst optimal montering er i dørane -det betyr at det også finnes veldig velyykede dør monteringer da Glenn- men på bekostning av andre parametrer igjen... og igjen: de fleste og mest vinnende Emma/SQ biler har som regel ikke dør monteringer (for vel si det på den måten)... den som Per linker til er bedre men krever mye tidskomp :)

du hold på med noen dør monteringer i BMW mener jeg å huske Glenn, blir bilen noen gang ferdig eller er slutt på prosjektet?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess, da er iallefall kickpanel utelukket. ble litt gira på den løsningen per linke til. jeg tror jeg kan få vinklet dem sånn at det låter bra. kassen bak må jeg utforske mer hvorvidt dette går.

Dashen er konstruert sånn at mellomtonene blir liggende ganske flatt, så da blir det kanskje det samme.

tidskomp kommer jeg til å kjøre med uansett, så lenge jeg ikke hører noe tap i dynamikken.

Bilstereo skaper jo mye problemer og ikke minst enorme utfordringer, men da er det enda morsommere når man får god lyd! Jeg hører mest på musikk når jeg sitter i bilen så derfor er det et must med god lyd her. Jeg har stoppet opp en del ganger og tenkt "hva f**n er det jeg driver med" men sånn er det jo med alt.

Jeg sliter også med å samle motivasjon nå som jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste, og det er jo enda mer deprimerende å tenke at bilen vil være uten lyd over et år. Men drømmer har jeg nok av iallefall. Alle planene og drømmene ligger klare. Jeg må bare vinne i lotto først.

Jeg sikkler iallefall på SS reference ampene fordi alt jeg har sett er utrolig bra og de koster jo ikke en skit overseas. Da snakker vi aktiv deling og overkill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 8" er vanskeligere å vinkle enn et mindre element... rent praktisk fornuft. det er ikke snakk om at det er en "dårlig" alternativ (ser at jeg skrev "dårlig" istedenfor "dårligere") fordi off-aksis øker med frekvensen derfor er bedre å dele heller lav siden det er letter å få diskanten mer on-aksis og de fleste diskantene greier seg brukbar nedover frekvensen og som sagt lettere å montere den on-aksis -som opprinelig sagt flere ganger tidligere.

Selvfølgelig er jeg enig i at en 8" kan være vanskelig å vinkle enn et mindre element. Med tanke på en normal 8" sin spredningskarakteristikk er det selvsagt lettere å dele denne opp mot en mellomtone rent praktisk. Mitt poeng var å belyse flere sider av saken.

Den tiltenkt mellomtonen har sin gitt karakterisktik men siden den kan være mer problematisk å få nok vinkling -så den er mest mulig on-aksis, er å anbefale å dele lav øvre frekvensen, siden diskanten er lettere å vinkle og i tilleg at diskantene er "yterst" så vil gi deg en bredere lydbilde :)

Jeg ser fortsatt ikke helt hvor du vil hen James. I og med at elementet har en svært tiltalende of axis respons er det ikke prikært å lytte on axis. Dermed blir ikke 100% riktig vinkling så enormt viktig.

å gi seg på pasiv korrigering er ikke enkelt i en bil, lettere i stua ja. Ellers er jo deg som snakker om å korrigere til elementen, jeg bare påpeker konsekvensene av det ;)

Det å korrigere for elementets parametre eller rårespons, er ikke noe vanskeligere i bil enn til hjemmebruk. Direkte enkelt er det dog ikke. Det er derimot enklere enn å sette opp et fungerende totalt passivt system. Jeg nevnte dette som en mulighet. Det er overhodet ikke sikkert at det er nødvendig,noe jeg også skrev.

self vil alle typer monteringer ha fordeler og ulemper på bekostning av andre parametrer men den minst optimal montering er i dørane -det betyr at det også finnes veldig velyykede dør monteringer da Glenn- men på bekostning av andre parametrer igjen... og igjen: de fleste og mest vinnende Emma/SQ biler har som regel ikke dør monteringer (for vel si det på den måten)... den som Per linker til er bedre men krever mye tidskomp :)

Gjort riktig kan en dørmontering låte like bra som en dashmontering, men på bekostning av høyde og bredde.

Det at flestvinnende biler i EMMA benytter dashmontering tar jeg ikke som en 100% fasit på hvordan ting skal gjøres. Selv om de bilene jeg mener låter best i Norge har dashmonterte høyttalere, har dette mer med utstyret som har blitt benyttet og ikke minst hvem som har gjort jobben, og her ligger selve essensen; Alle løsninger vil kunne gi bra resultat, så lenge det er gjort ordentlig. Det er det viktige. Alle løsninger har sine fordeler og ulemper, kunsten ligger i å minimere ulempene, og fremheve fordelene.

du hold på med noen dør monteringer i BMW mener jeg å huske Glenn, blir bilen noen gang ferdig eller er slutt på prosjektet?

Det har vært så mye å styre med for tiden, med flytting og oppussing privat, og omlegging av firmaet. Det har gjort at BMW prosjektet har stått litt still den siste tiden. Jeg har så smått begynt litt igjen n¨å, og håper å ha ting ferdig om ikke så lenge.

Jeg har nå flyttet til Arendal, og slik jeg har forstått det, er du her innimellom. Du må gi beskjed en gang du skal nedover, så får du ta en tur innom. Så kan vi diskutere løsninger face to face, litt mer moro det.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå flyttet til Arendal, og slik jeg har forstått det, er du her innimellom. Du må gi beskjed en gang du skal nedover, så får du ta en tur innom. Så kan vi diskutere løsninger face to face, litt mer moro det.

mvh

Glenn

Så koselig at du vil diskutere løsninger for meg :D hehe..neida.. men tror jeg vil prøve meg på dashmontering, fordi elementet er akkurat litt for stort for døra.. Har prøvd å få noen til å hjelpe meg litt med dette, men er visst ingen som er interisert.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du vil diskutere løsninger for meg :D hehe..neida.. men tror jeg vil prøve meg på dashmontering, fordi elementet er akkurat litt for stort for døra.. Har prøvd å få noen til å hjelpe meg litt med dette, men er visst ingen som er interisert.. :P

Nå var det ikke akkurat en løsning for deg jeg tenkte på der. Det var rent generelt.

Gjør du ting skikkelig, vil du helt sikkert få et meget bra resultat med dashmontering. HDS elementene er meget gode til prisen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke akkurat en løsning for deg jeg tenkte på der. Det var rent generelt.

Gjør du ting skikkelig, vil du helt sikkert få et meget bra resultat med dashmontering. HDS elementene er meget gode til prisen.

mvh

Glenn

Skjønte det da :P jeg bare spøkte med deg..

Jeg har sett Exclusive blitt sammenlignet med Seas excel og SS revelator hvor en del mener Peerlessen er bedre enn begge. Smaken er jo selfølgelig forskjellig, men det sier jo litt om kvaliteten. Hvis jeg deler 4'' rundt 3-4khz vil ikke plasseringen være såå kritisk. Men søker som sagt etter hjelp til dette. Har sendt forespørsell til autocustom, og jeg spurte audio-art, men fikk ikke noe skikkelig svar fra sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
hehe... nei, ikke lett av og til men forsvaret er jo bare blåbæar, mye moro og først og fremst lærerikt da :) Nor-Radio er bak politi huset ;) og oppe fra 10 til 18.

Har butikken et stor ufo utenfor med masse lys eller.no? :p Uforglemmelig, og jeg har ikke vært der på ~2 år :)

Den lykkelige eier av:

Nissan Almera '97 1,6SR mitt H&R und K&N

Alpine - Kicker - Kinetik - Infinity - Audison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det stemmer det Dag. Jobber en del med butikk inredningen og kommer en del forandriger ellers, men ting tar tid...

Ang det andre Glenn så er det eneste jeg ville frem til er at det er flere fordeler enn ulemper å ha elementene oppei dashen mest mulig on-aksis en ved dørene ;) skal en tur til Arendal i jula, hadde vært ålreit med lit bilstereo pratt og litt glogg og no å varme seg til Glenn?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det stemmer det Dag. Jobber en del med butikk inredningen og kommer en del forandriger ellers, men ting tar tid...

Ang det andre Glenn så er det eneste jeg ville frem til er at det er flere fordeler enn ulemper å ha elementene oppei dashen mest mulig on-aksis en ved dørene ;) skal en tur til Arendal i jula, hadde vært ålreit med lit bilstereo pratt og litt glogg og no å varme seg til Glenn?

Du får ringe meg når du er i Arendal. Kommer sannsynligvis til å jobbe endet på innredningen av den nye butikken vår, men i så fall, er det bare å stikke innom. sender deg tlfnr på pm.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider